2025-05-20, 19:07
Medlem
Jag och min sambo har inga barn. Jag har heller inga andra arvingar. Min sambos enda arvingar är två syskon samt syskonbarn.

Vi har gemensamt boende, men även andra tillgångar på varsitt håll. Jag har bl.a. en egendom som är skriven enbart på mig.

I Ärvdabalken 3:8 står att ”Finns det vid den efterlevande makens död arvsberättigade efter endast en av makarna, skall dessa arvingar ärva allt. Lag (1987:231)”.

Stämmer det därför att OM vi gifter oss så ärver sambons syskon/syskonbarn ALLA kvarvarande tillgångar när vi båda dött, oavsett om det är jag eller sambon som dör först?

Syskonen tjatar nämligen märkligt mycket om att vi borde gifta oss, men det känns som att de döljer något och detta skulle förklara ett och annat.
Senast redigerad av Cal-Gustf 2025-05-20 kl. 19:32.
Citera
2025-05-20, 19:19
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nej. Den efterlevande maken betyder den make som lever kvar när en av er har dött.

När den personen sedan dör får så ärver sambons syskon/syskonbarn alla kvarvarande tillgångar.
Citera
2025-05-20, 19:30
Medlem
Skriv ett testamente om ni inte vill att syskonen ska ärva.

De enda som man inte kan göra helt arvslösa är sina egna barn. Syskon kan man göra arvslösa med testamente
Citera
2025-05-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej. Den efterlevande maken betyder den make som lever kvar när en av er har dött.

När den personen sedan dör får så ärver sambons syskon/syskonbarn alla kvarvarande tillgångar.

Sorry var otydlig, Jag menade om de ärver när vi *båda* dött, så då var det som jag trodde med andra ord.
Citera
2025-05-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Gustf
Jag och min sambo har inga barn. Jag har heller inga andra arvingar. Min sambos enda arvingar är två syskon samt syskonbarn.

Vi har gemensamt boende, men även andra tillgångar på varsitt håll. Jag har bl.a. en egendom som är skriven enbart på mig.

I Ärvdabalken 3:8 står att ”Finns det vid den efterlevande makens död arvsberättigade efter endast en av makarna, skall dessa arvingar ärva allt. Lag (1987:231)”.

Stämmer det därför att OM vi gifter oss så ärver sambons syskon/syskonbarn ALLA kvarvarande tillgångar när vi båda dött, oavsett om det är jag eller sambon som dör först?

Syskonen tjatar nämligen märkligt mycket om att vi borde gifta oss, men det känns som att de döljer något och detta skulle förklara ett och annat.

Syskonbarn ärver om inget finns skrivet tror jag. Alltså de ärver i sina föräldrars ställe, föräldern är ett syskon.

Gifter ni er så ärver ni i första hand varandra.

Syskon (och i förlängningen syskonbarn) är inga bröstarvingar med laglott, det är endast barn. Bestäm hur du/ni vill ha det och skriv ett testamente, då gäller det. Syskonbarn kan inte köra över testamentet och kräva någon laglott. Samboavtal finns också.
Citera
2025-05-20, 21:44
Medlem
Skriv ett testamente om ni inte vill att syskonen ska ärva. De enda som man inte kan göra helt arvslösa är sina egna barn.
Citera
2025-05-20, 21:58
Medlem
Kan bara tillägga att jag vet ett arv där ingen nära fanns på den dödes sida, på den tidigare döde gifte partners sida fick ett enda kvarlevande syskon och ett annat (dött) syskons barn ärva allt. Fanns inget testamente. Men det löstes i samförstånd. Man trodde nog arvsfonden skulle ta allt. Om det finns tveksamheter över hur ens tillgångar kommer fördelas-mot din vilja- så är testamente att rekommendera. Tyvärr tror jag inte det är så bra vänta tills man är 75år eller över med testamente. Det kan bli så jobbigt hantera du låter bli och risken för demens kommer. Kan inte svara över sambo/gift problemet, skillnad.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-05-20 kl. 22:01.
Citera
2025-05-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Gustf

Hahaha. De vill att ni gifter er så de får ärva dig. Är ni sambor ingår bara bohaget i gemensamma boet. Sambon ärver inte om du inte har testamente. Gifter ni er ingår allt i boet (utom ev enskild egendom). Dör du först ärver din fru dig, sedan syskonen när hon för. Men motsvarande gäller för dig, du ärver din fru, men inte din sambo (om det inte finns testamente) så om sambon har pengar så gift dig. Hennes familj tror nog att du kommer dö först. Eller så vill de åt ditt fina hus. Eller bådadera.
Senast redigerad av PovelRamlar 2025-05-20 kl. 22:48.
Citera
2025-05-20, 22:46
Medlem
Karmans avatar
TS, om din sambo dör före dig så får sambons syskon ärva honom/henne och inte du. Dör ni båda samtidigt i tex. en bilolycka går väl din del till arvsfonden och hennes del till syskonen.

Det ni minimum bör göra är att skriva testamente mellan er så att ni ärver varandra åtminstone. Dör ni båda samtidigt kanske det spelar mindre roll vart pengarna går, men du kan ju alltid även där skriva att du testamenterar dina pengar till något välgörande ändamål du känner för eller något liknande.
Citera
2025-05-20, 23:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Skriv ett testamente om ni inte vill att syskonen ska ärva.

De enda som man inte kan göra helt arvslösa är sina egna barn. Syskon kan man göra arvslösa med testamente

Jag och min sambo har skrivit testamente och då vi inte har några barn så kommer alla våra pengar delas mellan cancerhjälpen och hjärt och lungfonden. Vi hoppas vara så pass pigga länge så det förhoppningsvis inte finns några mängder att ärva.
Våra syskon och deras barn kommer inte få något.
Citera
2025-05-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Hahaha. De vill att ni gifter er så de får ärva dig. Är ni sambor ingår bara bohaget i gemensamma boet. Sambon ärver inte om du inte har testamente. Gifter ni er ingår allt i boet (utom ev enskild egendom). Dör du först ärver din fru dig, sedan syskonen när hon för. Men motsvarande gäller för dig, du ärver din fru, men inte din sambo (om det inte finns testamente) så om sambon har pengar så gift dig. Hennes familj tror nog att du kommer dö först. Eller så vill de åt ditt fina hus. Eller bådadera.

Det spelar ju ingen roll vem som dör först, syskonen ärver ju ändå det som är kvar när vi båda dött? Läs det jag klistrade in i trådstarten från 3:8 Ärvdabalken.
Senast redigerad av Cal-Gustf 2025-05-21 kl. 00:15.
Citera
2025-05-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
TS, om din sambo dör före dig så får sambons syskon ärva honom/henne och inte du. Dör ni båda samtidigt i tex. en bilolycka går väl din del till arvsfonden och hennes del till syskonen.

Det ni minimum bör göra är att skriva testamente mellan er så att ni ärver varandra åtminstone. Dör ni båda samtidigt kanske det spelar mindre roll vart pengarna går, men du kan ju alltid även där skriva att du testamenterar dina pengar till något välgörande ändamål du känner för eller något liknande.
Typ allt du skriver är fel. Läs tråden igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in