[quote=KlasLund|91953777]
Nej, faktiskt inte. Jag tänkte att vi börjar lite försiktigt: kanske bara en rödgul varningsskylt på hans rygg där det står “inte lika mycket värd som Johan från Tranås”? Det verkar ändå vara det viktigaste – att kunna särskilja folk på ett så effektivt sätt som möjligt så vi vet exakt när empatin ska sluta gälla.
Och vad gäller det där med “fingret åt UD”: jag måste ha missat det kapitlet i Utlänningslagen där lojalitet mot reseavrådan blir en moralisk skuldpost. Var det före eller efter paragrafen om att alla som åker till farliga platser för att träffa sin familj automatiskt avsäger sig mänskliga rättigheter?
Men låt mig försöka förstå logiken här:
– Åker man till Gaza = idiot.
– Gifter man sig där = provokation.
– Får man barn = belastning.
– Vill man rädda dem från att dö i ett krig = snyltare.
Men om man istället hette Glenn, träffade Nong vid en bar i Pattaya, fick två barn, och nu sliter på Bemannia för att klara försörjningskravet – då är man en vardagshjälte.
Jag förstår verkligen varför vissa tycker det är enklare att se människor som siffror i ett Excelark. Det är så mycket mer överskådligt än att behöva förhålla sig till saker som krig, förtvivlan, kärlek eller ansvar. Och framför allt slipper man känna något. Det är säkert jätteskönt.
Så nej, jag vill inte ge honom tre bilar och en mille. Jag vill bara att vi minns att vi är människor innan vi blir skattebetalare, forumanvändare eller UD:s efterkloka fotfolk.
[/
Först. Han åkte dit för att skaffa en familj. Inte rädda en.Åkte till landet han sannolikt ”flytt” ifrån. Då är frågan - ljög han?
Men du tycker vissa är uppenbarligen mer värda än andra. För han ska slippa försörjningskravet till skillnad från andra. Eller ska vi helt skippa det? Ålderskrav också?
Om inte, vill att du berättar varför just han ska slippa försörjningskravet framför Johan. Du sätter t o m honom, över Johan. Eftersom han enligt dig vare sig behöver bostad eller pengar.
Får jag och alla andra som vill slippa betala skatt? För du verkar tycka att inte följa myndigheternas regler ska vara utan konsekvenser. En reseavrådan är inget värt. Vi ska gärna lägga ner hundratals miljoner på att hämta hem honom och sen ge honom bostad och försörjning. Eller ska de bo på gatan? Vem ska betala för hela kalaset?
Sen undrar jag om du menar att alla ska kunna strunta i saker och belönas på samma sätt som du vill ge honom fördel före Johan.
Om jag struntar i att betala skatt- får jag en mille som belöning då? Det är lite samma anda och samma tänkesätt. Missköt dig och få något..
I slutändan är det de låga förväntningarnas diskriminering. I stället för att likställa honom med Johan och ställa samma krav på båda så daltar du och köper hans offermentalitet. Fenomenet är välkänt och kallas för ”de låga förväntningarnas diskriminering” på svenska. Du förefaller inte ens förvänta dig att han kan ta ansvar för sitt hopplösa beteende.
https://pacificlegal.org/what-is-the...-expectations/