2025-05-20, 16:14
Medlem
ImStillCutes avatar
Vilken dikeskörning!
https://www.sverigesradio.se/artikel...argrester-kvar

Säkert inte den enda som skiter i alla regler. Regler skall vara så få som möjligt
men en del behöver tyvärr vara tydliga för vissa. Fy fan.
Ut med skräpet i offentligheten så Boråsborna kan sova bättre.
Citera
2025-05-20, 16:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Verkligen dikeskörning!

(FB) Pizzeria i Borås blandade sås med en borrmaskin – fanns färgrester kvar
Citera
2025-05-20, 18:23
Medlem
Smekarn87s avatar
Egentligen tycker jag att det är rätt ok. Men de behövde väk inte ha en använd färgvisp :-p
Citera
2025-05-20, 18:36
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Egentligen tycker jag att det är rätt ok. Men de behövde väk inte ha en använd färgvisp :-p
Ja det var lite väl snålt…
Man får väl vara glad att de inte använder använda betongblandare…
Citera
2025-05-20, 23:53
Medlem
Sladdarens avatar
Är pizzerior de mest ohygieniska och mest anmärkta matserveringarna inom kategorin restaurangmat ställen med olika matkulturer under 1 år.. Jag misstänker det, men tror vi får aldrig se statistiken för det för jämte andra ute mat kategorier för då är det rasistiskt

Tror svennen att den blir däst och lite illamående varje gång de äter kebab med pommes, kebab i bröd och pizza och misstänker i sin vildaste fantasi att det beror på att det är onyttigt för sin kropp pga vad ? Kvaliten på råvarorna eller kanske bara att det är dött biologiskt material som misskötts och är bakteriestinn

Sug på den ett tag

När jag gör egen pizza hemma eller streetfood överlag. Blir inte ett dugg illamående relativt å beställa det ifrån nån suspekt pizzeria vilket aldrig händer för övrigt så har kanske inte så bra referenser

Hur ofta en livsmedelsinspektör besöker en pizzeria beror på flera faktorer, bland annat verksamhetens riskklassning och hur bra den följer reglerna. I vissa fall kan det vara ett besök per 5 år, medan andra verksamheter kan få besök oftare, upp till 15 besök per 5 år.
Elaborering:
Riskklassning:
Livsmedelsverksamheter klassificeras efter risk för livsmedelssäkerhet. Pizzerior, som hanterar animaliska livsmedel, kan ha en högre riskklassning än till exempel en butik som bara säljer färdigpackade livsmedel.
Kontrollfrekvens:
Baserat på riskklassningen bestäms en kontrollfrekvens, vilket innebär hur ofta verksamheten ska besökas.
Egenkontroll:
Om verksamheten har en väl fungerande egenkontroll och följer reglerna kan kontrollfrekvensen vara lägre.
Uppföljningsbesök:
Vid brister kan det bli aktuellt med uppföljningsbesök för att säkerställa att åtgärder har vidtagits.
Kontrollbesök:
Kontrollbesöken kan vara i form av inspektioner eller revisioner. Revisioner är oftast anmälda i förväg och handlar om att granska verksamhetens egenkontroll.
Citera
2025-05-20, 23:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Vilken dikeskörning!
https://www.sverigesradio.se/artikel...argrester-kvar

Säkert inte den enda som skiter i alla regler. Regler skall vara så få som möjligt
men en del behöver tyvärr vara tydliga för vissa. Fy fan.
Ut med skräpet i offentligheten så Boråsborna kan sova bättre.

Jag blandar mitt snus med borrmaskin, nu är det iofs till mig och jag har inte färgrester med i resultatet. Finns det regler för mig med?
Citera
2025-05-21, 00:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87

Det är inget konstigt å använda en borrmaskin med färgblandare för å blanda 5 liter sås förutsatt att borrmaskinen är anpassad för storkök eller kök överlag plus att det inte används för snickeriarbeten
Citera
2025-05-21, 00:04
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det är inget konstigt å använda en borrmaskin med färgblandare för å blanda 5 liter sås förutsatt att borrmaskinen är anpassad för storkök eller kök överlag plus att det inte används för snickeriarbeten
Jag är mer oroad av otvättade blattehänder som knådar degen än en eventuell träspånsflisa.
Citera
2025-05-21, 00:04
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag blandar mitt snus med borrmaskin, nu är det iofs till mig och jag har inte färgrester med i resultatet. Finns det regler för mig med?

Ja, använd egen maskin och njut. Själv har jag slutat och tankar bilen "gratis" nu
Citera
2025-05-21, 00:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag är mer oroad av otvättade blattehänder som knådar degen än en eventuell träspånsflisa.

Hade livsmedelskontroller varit seriösa hade de installerat elektroniska sensorer överallt som mäter biologisk fräschhet i hela köksdelen under spis på golv bakom spis osv överallt plus lagringsdelen och transportkedjan. Det handlar bara om viljan vad man vill mäta kontinuerligt eller inte helt fjärrstyrt
Citera
2025-05-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hade livsmedelskontroller varit seriösa hade de installerat elektroniska sensorer överallt som mäter biologisk fräschhet i hela köksdelen under spis på golv bakom spis osv överallt plus lagringsdelen och transportkedjan. Det handlar bara om viljan vad man vill mäta kontinuerligt eller inte helt fjärrstyrt
Kan tänka mig att det inom en framtid blir krav på sensorer lite här och var hos livsmedelsproducenter. Även på förpackningar, främst på kyl- och frysvaror.
Citera
2025-05-24, 11:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan tänka mig att det inom en framtid blir krav på sensorer lite här och var hos livsmedelsproducenter. Även på förpackningar, främst på kyl- och frysvaror.

Ja det finns ju sensorer som mäter allt möjligt ang biologisk nedbrytning. Sen när det införs eller vad det kostar att införa det har jag ingen koll på inkl de sensoriska egenskaperna så att fysiska livsmedelskontroller med kontrollant blir obsolet

De kommer isf va wifi eller blåtandsuppkopplade hela tiden till en central i Restaurangen som i sin tur är kopplat till livsmedelsinspektionerna och hygien överlag. Kommer att va som nåt larmsystem liksom för kökspersonal och chef vad som bör städas och saneras efter vad sensorerna registrerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in