2025-05-20, 13:07
Medlem
Jag mätte min kolesterolnivå och den visade sig vara hög. Jag har en kompis utomlands som också hade hög kolesterol läkaren sa då till honom att äta sojalecitin till varje måltid. Efter en månad hade hans kolesterolnivå sjunkit till hälften av vad den var tidigare.

Det verkar alltså finnas en fullt fungerande metod att sänka kolesterol på som inte involverar statiner som har biverkningar. Att sänka kolesterol med sojalecitin involverar inte några patenterade dyra mediciner som läkemedelsbolag kan tjäna miljarder på så jag misstänker att man aldrig kommer höra om detta inom svensk sjukvård.

Är det någon av er som har erfarenhet av att sänka kolesterolnivåer med sojalecitin?
Citera
2025-05-20, 14:23
Medlem
Yozonwis avatar
Nej men man söker sojalecithine cholesterol reduction så står
Citat:
The results showed a reduction of 40.66% and 42.00% in total cholesterol and of 42.05% and 56.15% in LDL cholesterol after treatment for one and two months, respectively. A significant reduction in total cholesterol and LDL-cholesterol concentrations was observed during the first month of treatment, suggesting that ...
Jag skulle inte våga chansa utan att mäta eventuell effekt men för att du ska veta säkert angående sojalecitin så måste du i så fall göra din egen metastudie om dig själv.

En femtedel av den lägsta dosen av den statin med längst halveringstid som verkar i levern plus en femtedel av en icke statin men med med kolesterolupptagshämmande i kombination med den "Angiotensin II Receptor Blockers" antigen med längst halveringstid ger tillräcklig, vilket är fullvärdig, effekt för alla med måttligt förhöjda kolesterolnivåer.

Tillräcklig effekt är fullvärdig effekt eftersom sänkning av värden inom referensintervallen är av mindre betydelse men potentiellt ändå med samma biverkningar. Den stora nettonyttan i hälsa är sänkningen från över intervall ner till inom intervall.
Sojalecitin verkar antagligen på samma sätt som statiner ungefär som mögelsvampar fungerar som penicillin.
Citera
2025-05-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag mätte min kolesterolnivå och den visade sig vara hög. Jag har en kompis utomlands som också hade hög kolesterol läkaren sa då till honom att äta sojalecitin till varje måltid. Efter en månad hade hans kolesterolnivå sjunkit till hälften av vad den var tidigare.

Det verkar alltså finnas en fullt fungerande metod att sänka kolesterol på som inte involverar statiner som har biverkningar. Att sänka kolesterol med sojalecitin involverar inte några patenterade dyra mediciner som läkemedelsbolag kan tjäna miljarder på så jag misstänker att man aldrig kommer höra om detta inom svensk sjukvård.

Är det någon av er som har erfarenhet av att sänka kolesterolnivåer med sojalecitin?

Hehe nu kommer anekdoterna.. Däremot tror ja inte på att alla ska ha statiner... speciellt inte sätta in folk på dubbla doser tidigt, då kastar folk tabletterna av biverkningarna. Helt förståeligt. Heller tror jag de är för alla.

Det finns ju massa sätta att få ner kolesterol om man ligger högt, Kostomläggning (medelhavskost, mindre mättat fett, mer lösliga fibrer) Motion, Viktminskning. Växtsteroler/stanoler. Dom flesta undviker den tuffa vägen och vill ha en genväg

Ezetimib (för de som inte tål statiner)
Citera
2025-05-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson

Min rekommendation till dig är följande.

Köp ett växt-baserat margarin som
går under namnet [ ProAktiv ]

En förpackning på 450 gram innehåller
vegetabiliska Mat-Lipíder och Växt-Steróler.

Total Lipíd-mängd ➡ 35 gram.

Enkelomättade Lipíder ➡ 17 gram.

Fleromättade Lipíder ➡ 10 gram.

A-vitamin ➡ 800 mg.

D-Vitamin ➡ 7,5 mg.

Omega-3 ➡ 2,1 gram.

Omega-6 ➡ 8,2 gram.

Ur nutrit-synpunkt beträffande A-Vitamin- och
D-Vitamin innehållet, så är detta vegetabiliska mat-margarinet överlägset i sin klass.

Om du brukar dig av ett sådant Lipídum dagligen som
är baserat på [ Växt-Steróler ] och, med en tillräcklig mängd, så kommer du att kunna sänka ditt kolesterol
med mycket märkbara effekter och därefter också kunna hålla kolesterol-nivån på ett för kroppen, acceptabelt sätt men, detta under förutsättning att du dagligen konsumerar ett sådant Lipídum.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2025-05-20 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in