Citat:
Ursprungligen postat av
DodMenSkyldig
Hej, jag är ytterst nyfiken kring receptonline.se. Jag har inte tillräckligt hög BMI för att få ozempic enligt deras hemsida. Går det att ljuga om några kilo eller kommer det att uppdagas innan i form av någon viktdokumentering eller liknande innan får sprutan i handen?
Om någon annan har testat eller vet får ni gärna svara med.
Man kan vara lite flexibel med sanningen. Receptonline kommer inte att väga dig fysiskt. Det viktigaste de granskar är blodprovsresultat och två fotografier (ett från sidan och ett framifrån). Blodproven används för att kontrollera blodfetter/kolesterol, vita blodkroppar och inflammation (om jag kommer ihåg rätt), så att de har grundvärden att utgå från och kan se att du inte lider av någon annan allvarlig sjukdom. Blodprovet kan du lämna på valfritt laboratorium. Fotot är förmodligen för att ha en baseline och säkerställa att du inte har anorexia.
Jag själv var lite kreativ med längd och lite högre vikt för att precis komma över BMI 30. Låg dock över 27 i grunden. Tänk bara på att det kan bli problematiskt att överdriva för mycket eftersom du måste rapportera din vikt varje månad vid receptförnyelse. Det blir omständligt att hålla reda på olika viktsiffror i längden. Så om du ska justera uppgifterna... gör det med eftertanke, så att de inte avbryter behandlingen för att du "tappar" vikt alltför snabbt. Och om ditt BMI inte ligger runt 27-29 är Ozempic förmodligen inte en lämplig behandling för dig i vilket fall.