2025-05-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag skulle vilja påstå att vad palestinierna vill är extremt tydligt och klart; from the river to the sea, bort med Israel, skapa en palestinsk stat över hela området, glöm bort allt vad judar och israeler heter.
Båda sidor *vill* ha samma område "from the river to the sea", sen handlar det om kompromissvilja där Israel för närvarande är minst kompromissvilligt, Hamas i mitten och PA väldigt medgörligt.
Citera
2025-05-21, 20:35
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag använde ordet "länder" eftersom DU använde det ordet i DITT inlägg som jag svarade på.
(FB) Gaza saknar helt förutsättningar att bli ett fungerande samhälle
Även jag kan skriva fel

Citat:
Och du svarar inte på mina frågor.
(FB) Gaza saknar helt förutsättningar att bli ett fungerande samhälle

Som jag skrev så anser jag att de enda staterna som finns är de som är medlemmar i FN. Sen faller alla dina resterande frågor då de blir ointressanta i sammanhanget. Det är vidare ointressant att diskutera om enskilda stater.
Citera
2025-05-21, 20:36
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Båda sidor *vill* ha samma område "from the river to the sea", sen handlar det om kompromissvilja där Israel för närvarande är minst kompromissvilligt, Hamas i mitten och PA väldigt medgörligt.

Som jag ser det så är Israel nöjda med sin stat. Om de nu hade velat ha Gaza, varför övergav de då Gaza 2005?
Citera
2025-05-21, 20:40
Medlem
Citat:
Som jag ser det så är Israel nöjda med sin stat. Om de nu hade velat ha Gaza, varför övergav de då Gaza 2005?
Det vart för dyrt att bevaka de ca 6000 bosättarna bland alla palestinier och vid den tiden var man inte tillräckligt extrema för att dra igång en ny Nakba. Ett tag hade ju Israel bosättningar även i Sinai. Det är skillnad mellan vad man vill ha och vad man inser att man realistiskt kan få.

En del i Israel vill ju ha södra Libanon, än större yta från Syrien och även en bit in i Jordanien. Begin talade tidigt om Västbanken som västra delen av Land of Israel. Israel har aldrig definierat sina gränser, det handlar bara om vad som är militärt och politiskt möjligt. Var anser du Israels gränser går?
Citera
2025-05-21, 20:41
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Även jag kan skriva fel

Som jag skrev så anser jag att de enda staterna som finns är de som är medlemmar i FN. Sen faller alla dina resterande frågor då de blir ointressanta i sammanhanget. Det är vidare ointressant att diskutera om enskilda stater.

Av dom STATER som ÄR med i FN,
finns det någon GRUPP av dessa STATER som ERKÄNNER PALESTINA som stat?

finns det någon GRUPP av dessa STATER som INTE ERKÄNNER ISRAEL som stat?
Citera
2025-05-21, 20:42
Medlem
Citat:
Nöjda? Dom expanderar ju sitt territorium varje dag.
Citera
2025-05-21, 20:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Haha, och du tror att bebisarna kommer hem om vi bara släpper tillräckligt många bomber?

Ja, Israel hittar dem tillslut. Och landet tillhör judarna enligt Koranen också, så det är väl bra att ni får lära er innebörden av er egna text.
Citera
2025-05-21, 20:48
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
finns det någon GRUPP av dessa STATER som ERKÄNNER PALESTINA som stat?

finns det någon GRUPP av dessa STATER som INTE ERKÄNNER ISRAEL som stat?

Återigen,
ointressanta frågeställningar. Det är hur FN som organisation ser på saken som är det intressanta.

Finns det svenskar som anser att Putin är dum i huvudet? Naturligtvis.
Finns det svenska som inte anser att Putin är dum i huvudet? Naturligtvis.
Har dessa bägge frågor någon relevans? Inte det minsta. Det är vad Sverige som stat anser som betyder något. På samma sätt, vad enskilda stater i FN anser om Palestina är ointressant då det är FN som överstatlig entitet som betyder något.

Men jag kan inte se att du svarade på min frågeställning.
Om jag förstår dig rätt så hävdar du att både Palestina och Israel är stater och du menar även att det finns problem i den region där dessa stater befinner sig i samt att en lösning på dessa problem är en tvåstatslösning dvs att Palestina blir en stat?
Citera
2025-05-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, Israel hittar dem tillslut. Och landet tillhör judarna enligt Koranen också, så det är väl bra att ni får lära er innebörden av er egna text.
Jag är trygg i vad som är rätt och fel utan att blanda in religion. Bomba lite till så kommer hela världen att spotta på varje Israel i evighet.
Citera
2025-05-21, 20:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag är trygg i vad som är rätt och fel utan att blanda in religion. Bomba lite till så kommer hela världen att spotta på varje Israel i evighet.

Du tänker att Israel ska låta Hamas göra som de vill mot dem?
Citera
2025-05-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du tänker att Israel ska låta Hamas göra som de vill mot dem?
Du är inte frisk. Läs från vilken nyhetsredaktion som helst om vilken part som faktiskt gör som dom vill. 7:e oktober var en pytteliten och helt marginell vedergällning för allt Israel har gjort de senaste 30 åren. Ska Palestinierna låta Israel göra vad dom vill?
Citera
2025-05-21, 21:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du är inte frisk. Läs från vilken nyhetsredaktion som helst om vilken part som faktiskt gör som dom vill. 7:e oktober var en pytteliten och helt marginell vedergällning för allt Israel har gjort de senaste 30 åren. Ska Palestinierna låta Israel göra vad dom vill?

Ja, palestinierna ska ge upp. Det är så jag tror Gud skulle säga om han kunde. Jag tror om du bara spetsar sinnena lite så borde du nog också se det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in