• 4
  • 5
2025-05-20, 07:42
Medlem
rex144s avatar
I bästa fall är det ett pyramidspel och då kommer de betala ut vinsterna i början under de första 2-3 månader för att locka nya kunder och få in större investeringar från befintliga kunder.

Men troligen är det ett lurenderi där man skapat en falsk hemsida som visar falska transaktioner och falsk kontobehållning och när man vill plocka ut pengar då plötsligt uppstår diverse problem och fördröjningar och man får inte ett spänn.
Citera
2025-05-20, 07:57
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryptowizard
Hej, min far har kommit i kontakt med företaget Cryptland. Med deras AI krypto-paket kan de garantera en avkastning på drygt 30% per månad (€2500 ut per månad på en €8000 investering).

Vad tror vi om detta företag, låter det seriöst, och om inte, varför? Gärna konkreta argument. Min far håller på att gå all-in. Hur tror ni hans investering kommer att utvecklas?

Här är deras investeringspaket: https://i.imgur.com/VYbpSeW.jpeg

Det som låter för bra för att vara sant brukar i princip alltid vara för bra för att vara sant. Stämde ditt påstående skulle såklart ALLA investera. Det skulle skrivas spaltmeter om det.
Citera
2025-05-20, 08:05
Medlem
Den enklaste förklaringen till varför detta är en scam är helt enkelt att om någon hade kommit på ett system som garanterade 30% avkastning PER MÅNAD hade de knipt käft om detta och investerat sina egna pengar.

100 000 kronor investerade pengar skulle innebära ca 2 MSEK efter ett år, >40 MSEK efter 2 år och nästan en miljard kronor efter tre år. Varför skulle man då gå ut offentligt med att man har ett sådant system över huvud taget? De som har skapat denna AI-bot skulle kunna vara miljardärer på under ett år om de investerade helt på egen hand (första vinsterna används för att ta ett banklån som snabbar på tillväxten, t.ex.).

Sen kan man ju även titta på det faktum att de dyrare paketen ger LÄGRE avkastning trots att du får fler grejer??

Paket 1: €2 500 avkastning på €8 000 investerat =31,3%
Paket 2: €5 500 avkastning på €20 000 investerat = 27,5%
Paket 3: €8 500 avkastning på €50 000 investerat = 17%

Ser inte det konstigt ut, tycker du? Är det inte bättre att köpa 6 stycken paket 1 (€48 000) och få €15 000 i månaden i stället för att lägga mer pengar på paket 3 och bara få €8 500? Men i beskrivningen står det att paket 2 och 3 är "elit" och ger tillgång till smartare AI-algoritmer och personligt anpassade strategier.

Nej, detta är antingen en total bluff (du betalar in pengar och ser aldrig en krona igen), eller så är det ett pyramidspel där de som ligger bakom kommer att använda nya investerares insättningar för att betala ut "avkastning" till tidigare investerare under ett par månaders tid. Antagligen inte ens dessa "approximate profit" utan lite mindre med förklaringen att AI-boten måste kalibreras under 3-6 månader eller nåt annat skitsnack. Genom att få in fler och fler investerare kan de ta en liten del av dessa insättningar och betala ut till de som redan har investerat, och då sprids ryktet att de faktiskt får ut pengar varje månad och fler investerar. Sen håller man på så tills det kraschar.
Senast redigerad av Stiber 2025-05-20 kl. 08:11.
Citera
2025-05-20, 08:33
Medlem
Citat:
Tack för alla svar. Om ni kan peka på specifika detaljer i dokumentet som tyder på att det är en scam vore det hjälpsamt. Lägre avkastning på högre investering var en klockren observation t.ex.

Läser du mina inlägg igen tror jag att du kan förstå trådens syfte (hjälpa min far). Ville jag göra reklam för Cryptland skulle jag formulerat mig annorlunda.
Du kan sluta trolla nu, ingen kan vara så hjärnskadad att inte fatta att du trollar när du formulerar dig som du gör.

"peka på specifika detaljer" hahahaha
Senast redigerad av david-taxi 2025-05-20 kl. 08:37.
Citera
2025-05-20, 10:22
Medlem
Citat:
Hej, min far har kommit i kontakt med företaget Cryptland. Med deras AI krypto-paket kan de garantera en avkastning på drygt 30% per månad (€2500 ut per månad på en €8000 investering).

Vad tror vi om detta företag, låter det seriöst, och om inte, varför? Gärna konkreta argument. Min far håller på att gå all-in. Hur tror ni hans investering kommer att utvecklas?

Här är deras investeringspaket: https://i.imgur.com/VYbpSeW.jpeg

Om du blir garanterad 30% avkastning, varför går du inte som företag in med egna pengar o berikar dig själv. Varför ge bort pengar till andra okända människor om det nu är garanterad vinst?

Vem betalar vinsten? Varifrån kommer vinstpengarna?

Låter som en lurendrejeri.
Citera
2025-05-20, 10:44
Medlem
Citat:
Tack för alla svar. Om ni kan peka på specifika detaljer i dokumentet som tyder på att det är en scam vore det hjälpsamt. Lägre avkastning på högre investering var en klockren observation t.ex.

Kolla upp adressen i google street view (t.ex). Ser ut att vara ett hus i turistkvarteren i Wien.

Om man gör en "whois" på domänen så går den till en anonymiseringstjänst. Generellt sett brukar finansiella instutitioner ha domänen registrerad på sin kontorsadress med telefonnummer / adress / ansvarig för domänen.
Citat:
Registry Registrant ID:
Registrant Name: REDACTED FOR PRIVACY
Registrant Organization: Super Privacy Service LTD c/o Dynadot
Registrant Street: PO Box 701
Registrant Street:
Registrant City: San Mateo
Registrant State/Province: California
Registrant Postal Code: 94401
Registrant Country: US
Registrant Phone: +1.6505854708
Registrant Email: https://www.dynadot.com/domain/conta...=cryptland.net

Bonus om man nu skall skicka 8000 euro till någon är ju att ringa/maila FMA i Österrike och begära ut uppgifterna om företaget.

Man kan även kolla upp om företaget existerar i landets bolagsregister https://e-justice.europa.eu/topics/r...ountries/at_en

https://justizonline.gv.at/jop/web/f...ring=Cryptland
Senast redigerad av ernax 2025-05-20 kl. 10:48.
Citera
2025-05-20, 14:07
Medlem
Allt sån här är "garanterat" tills det verkligen inte är det längre. Som alla säger: Pyramidspel. Det finns inga gratis pengar, någon betalar alltid.
Citera
2025-05-20, 15:32
Medlem
ardagulers avatar
Hur gammal är din far TS? Och hur kom han i kontakt med Cryptland?
Citera
2025-05-20, 15:38
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
I bästa fall är det ett pyramidspel och då kommer de betala ut vinsterna i början under de första 2-3 månader för att locka nya kunder och få in större investeringar från befintliga kunder.

Men troligen är det ett lurenderi där man skapat en falsk hemsida som visar falska transaktioner och falsk kontobehållning och när man vill plocka ut pengar då plötsligt uppstår diverse problem och fördröjningar och man får inte ett spänn.

Jupp. Bygger tillit och folk sätter in mer och mer och ser sina pengar växa. De får ut sina pengar men investerar i den här vattentäta kassakon. Plötsligt "tekniska problem" med uttag som varar någon vecka och supporten "jobbar på det" och kommer olika lösningar. och så BAM stängs hela sidan ner.
Citera
2025-05-20, 18:18
Medlem
Pungpuckels avatar
Crypto är påväg uppåt nu i en ny cykel, det är ju kul.
Då ploppar det upp sådana här aktörer, som ska verka som om de kan trejda åt någon.
Men det behövs inte, man kan göra det väldigt bra själv, utan att riskera bli blåst.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in