Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Ett kinesiskt closed source O/S. Nej, tack!
Så kan man tänka men...
Kan det vara så att Huaweis licens på att använda Windows gick ut i maj i år och att man väljer ett eget operativsystem framför något annat alternativt OS?
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Du kan ha rätt, jag har inte koll på vad Huawei gjort senaste åren med operativsystem. Mer än att jag kände till att de har ett alternativ och att anledningen var att fientligheten från USA är såpass stor att de vågar inte bygga hela sin verksamhet på Google Android.
Jag har rätt i allt jag skrev.
De byggde från början HarmonyOs på bland annat den öppna android koden, Android Open Source Project (ASOP).
Varken i USA eller i Europa får de sälja telefoner med Android som OS.
Så har det varit för nya telefoner sedan maj 2019. När Trump nu är tillbaka så lär inget hända förrän tidigast efter nästa val. Men ganska otroligt att något sådant händer. Biden tog ju inte bort svartlistningen av Huawei.
Det är alltså USA som, pga av Trumps order, tvingade Huawei att ta fram ett eget operativsystem. Det var alltså inget frivilligt val. Tar man fram ett eget system kan man likaväl slänga ut all kod från Android och ha ett helt självständigt OS även om man då inte kan ha androidanpassade appar i sina mobiler.
https://www.mobil.se/tips-och-tricks...-appar/1594141
Marknaden i Asien är enorm. Bara Kina och Indien har snart 2,9 miljarder invånare.
Får man företag att ta fram appar för sitt egna operativsystem så borde det inte vara så svårt att översätta dessa till språk som pratas i Nordamerika och Europa.
Vem vet. Kanske de kommer licensiera HarmonyOs till andra tillverkare framöver.
Sen är ju Topic datorer och att HarmonyOS ska in i Huaweis datorer.
Kan det möjligen vara så att Huaweis licens för att använda windows gick ut i maj i år och att licensen inte går att förnya pga deras svartlistning?