• 1
  • 2
2025-05-19, 16:57
Medlem
Huawei har officiellt lanserat sina första bärbara datorer med HarmonyOS: MateBook Fold Ultimate Design och MateBook Pro, som båda presenterades den 19 maj 2025. Dessa enheter markerar ett betydande steg i Huaweis strävan att bygga ett självförsörjande datorekosystem och minska beroendet av amerikansk teknik.

Vad tror ni om detta?
Citera
2025-05-19, 17:47
Avstängd
Fitt-Harrys avatar
Dömt att misslyckas. Testade HarmonyOS för typ 10 år sedan och förstår vad dom vill åstadkomma men det går helt enkelt inte, inte utanför Asien iaf.

Edit: Wiki säger att HarmonyOS släpptes för 5 år sedan. Jag använde det på en Huawei Mate 8, trodde inte att den var så "ung".
Citera
2025-05-19, 18:13
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Huawei har officiellt lanserat sina första bärbara datorer med HarmonyOS: MateBook Fold Ultimate Design och MateBook Pro, som båda presenterades den 19 maj 2025. Dessa enheter markerar ett betydande steg i Huaweis strävan att bygga ett självförsörjande datorekosystem och minska beroendet av amerikansk teknik.

Vad tror ni om detta?

Dom kunde för länge sen göra det - finns tusen och en öppna alternativ så dom slapp. MEN av nån mystisk orsak ville dom ha ett stängt operativsystem alá Windows som dom kunde binda användare till.

Det finns bättre, billigare, enklare och solidare alternativ man kan installera på deras datorer (eller ja, det e på väg)
Citera
2025-05-19, 22:28
Medlem
Enterprises avatar
Ett kinesiskt closed source O/S. Nej, tack!
Citera
2025-05-20, 09:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2025-05-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Dömt att misslyckas. Testade HarmonyOS för typ 10 år sedan och förstår vad dom vill åstadkomma men det går helt enkelt inte, inte utanför Asien iaf.

Edit: Wiki säger att HarmonyOS släpptes för 5 år sedan. Jag använde det på en Huawei Mate 8, trodde inte att den var så "ung".

Men eftersom de helt totalt bytte innehåll 2023 i version 5, så är det ju inte intressant hur det var innan
Citera
2025-05-20, 10:27
Medlem
Ur ett asiatiskt perspektiv så har det nog möjlighet att slå igenom rejält. De flesta i asien använder inte amerikanska appar såsom vi gör i USA/Europa och därmed är inte beroendet så stort av Google App store.

Asien har sina egna appar som slagit igenom ganska väl, framförallt då kinesiska appar med hundratals miljoner användare och det är nog huvudanledningen till att jag tror Huaweis kan sälja enorma mängder mobiltelefoner de närmaste åren med HarmonyOS.

Vad gäller amerikansk och europeiska marknaden så tror jag att beroendet av de amerikanska apparna är för stort, så där får nog Huawei använda Googles Android.

För egen del så skulle jag gärna se att något nytt alternativ slår igenom som är open source och fokuserat på säkerhet och integritet. Framförallt även att användarna har bättre kontroll på vad som installeras på mobilen.

Jag kan hålla med om att det tar emot lite att använda mobiltillverkarnas egna operativsystem för mobilen då de alltid försöker att gynna sig själva och tjäna mer pengar genom att installera olika slag av tjänster. T.ex min androidmobil är fullproppad med google och microsoft appar som jag inte alltid önskar vore där. Ett par är användbara med de allra flesta är onödiga för mig.
Citera
2025-05-20, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
För egen del så skulle jag gärna se att något nytt alternativ slår igenom som är open source och fokuserat på säkerhet och integritet. Framförallt även att användarna har bättre kontroll på vad som installeras på mobilen.
Tex GrapheneOS.
Citera
2025-05-20, 14:15
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Dom kunde för länge sen göra det - finns tusen och en öppna alternativ så dom slapp. MEN av nån mystisk orsak ville dom ha ett stängt operativsystem alá Windows som dom kunde binda användare till.

Det finns bättre, billigare, enklare och solidare alternativ man kan installera på deras datorer (eller ja, det e på väg)

Intressant.
Själv så trodde jag att de var så att HarmonyOS började utvecklas redan 2016 och fick sin första release 2019. Att man snabbade på utvecklingen av operativsystemet trodde jag berodde på att Donald Trump såg till att de inte fick använda Android. När dom redan utvecklat ett OS för Smarta TV apparater, routrar, IoT, smarta telefoner, plattor, smarta klockor så var det väl för dom ett naturligt steg att även gå vidare med att använda det i sina datorer.
Men jag kan ha fel.

Citat:

Vad gäller amerikansk och europeiska marknaden så tror jag att beroendet av de amerikanska apparna är för stort, så där får nog Huawei använda Googles Android.

Jag trodde att de slutade använda android som gränssnitt i sina telefoner, plattor och smarta klockor redan 2021. Att HarmonyOS sedan 2024, vid lanseringen av Harmony OS 5, är rensat på all android kod och att man i slutet av året planerar att alla smarta telefoner ska ha det som det förinstallerade operativsystemet.
Men jag kan ha fel.
Citera
2025-05-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Intressant.
Själv så trodde jag att de var så att HarmonyOS började utvecklas redan 2016 och fick sin första release 2019. Att man snabbade på utvecklingen av operativsystemet trodde jag berodde på att Donald Trump såg till att de inte fick använda Android. När dom redan utvecklat ett OS för Smarta TV apparater, routrar, IoT, smarta telefoner, plattor, smarta klockor så var det väl för dom ett naturligt steg att även gå vidare med att använda det i sina datorer.
Men jag kan ha fel.

Jag trodde att de slutade använda android som gränssnitt i sina telefoner, plattor och smarta klockor redan 2021. Att HarmonyOS sedan 2024, vid lanseringen av Harmony OS 5, är rensat på all android kod och att man i slutet av året planerar att alla smarta telefoner ska ha det som det förinstallerade operativsystemet.
Men jag kan ha fel.

Du kan ha rätt, jag har inte koll på vad Huawei gjort senaste åren med operativsystem. Mer än att jag kände till att de har ett alternativ och att anledningen var att fientligheten från USA är såpass stor att de vågar inte bygga hela sin verksamhet på Google Android.
Citera
2025-05-20, 17:18
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ett kinesiskt closed source O/S. Nej, tack!

Så kan man tänka men...
Kan det vara så att Huaweis licens på att använda Windows gick ut i maj i år och att man väljer ett eget operativsystem framför något annat alternativt OS?

Citat:
Du kan ha rätt, jag har inte koll på vad Huawei gjort senaste åren med operativsystem. Mer än att jag kände till att de har ett alternativ och att anledningen var att fientligheten från USA är såpass stor att de vågar inte bygga hela sin verksamhet på Google Android.

Jag har rätt i allt jag skrev.

De byggde från början HarmonyOs på bland annat den öppna android koden, Android Open Source Project (ASOP).
Varken i USA eller i Europa får de sälja telefoner med Android som OS.
Så har det varit för nya telefoner sedan maj 2019. När Trump nu är tillbaka så lär inget hända förrän tidigast efter nästa val. Men ganska otroligt att något sådant händer. Biden tog ju inte bort svartlistningen av Huawei.

Det är alltså USA som, pga av Trumps order, tvingade Huawei att ta fram ett eget operativsystem. Det var alltså inget frivilligt val. Tar man fram ett eget system kan man likaväl slänga ut all kod från Android och ha ett helt självständigt OS även om man då inte kan ha androidanpassade appar i sina mobiler.
https://www.mobil.se/tips-och-tricks...-appar/1594141

Marknaden i Asien är enorm. Bara Kina och Indien har snart 2,9 miljarder invånare.
Får man företag att ta fram appar för sitt egna operativsystem så borde det inte vara så svårt att översätta dessa till språk som pratas i Nordamerika och Europa.

Vem vet. Kanske de kommer licensiera HarmonyOs till andra tillverkare framöver.

Sen är ju Topic datorer och att HarmonyOS ska in i Huaweis datorer.
Kan det möjligen vara så att Huaweis licens för att använda windows gick ut i maj i år och att licensen inte går att förnya pga deras svartlistning?
Citera
2025-05-20, 17:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Så kan man tänka men...
Kan det vara så att Huaweis licens på att använda Windows gick ut i maj i år och att man väljer ett eget operativsystem framför något annat alternativt OS?

Så är det säkert. Samma skäl som Huaweis mobiler inte fick fortsätta med Google Play och då gick ifrån Android.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in