• 4
  • 5
2025-05-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så efter 2år kan de mäta ut bilen? Om man inte behöver den till sin försörjning?

Iaf pengarna om du har kvar dem orörda. Domstolen resonerade ju lite som man formulerar sig i ett äktenskapsförord, eller trätt i dess ställe, så jag antar att bilen inte får något bättre skydd som substitut.
Citera
2025-05-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Hej! Ska få skadestånd för jag låg inspärrad oskyldig.

Har nämligen skulder hos KF och nu undrar jag om dom kommer utmäta mitt skadestånd eller går de till mig ?

Har pågående löneutmätning hos dom.

Hittar inget vettigt svar på nätet.

Trots att KFM inte kan utmäta så rekommenderar jag dig att betala så mycket du kan ändå av det du får i skadestånd.
Du skriver att du har utmätning på lön, så betala gör du oavsett men skillnaden är att om du betalar av under en längre tid via utmätning så kommer du att i slutändan ha fått betalat mer pga ränta.

Så om du inte absolut behöver pengarna från skadeståndet till något så är det mest ekonomiskt lönsamt att betala av på din skuld för att minska räntekostnaderna.
Citera
2025-05-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är du som inte är läskunnig.
Första stycket handlar om innan skadestånd har betalats ut och skadestånd som betalas ut som livränta.
Andra stycket handlar om vad som gäller för skadestånd som har betalats ut, det inkluderar även livräntan.

Första stycket innebär att KFM inte kan göra utmätning på livränta som man kan göra på lön, alltså ta pengarna innan det ens betalas ut.
Andra stycket innebär att de inte kan utmäta skadeståndet som betalats ut. Alltså både sådant som betalats ut i klumpsumma och sådant som betalats ut i form av livränta.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Trots att KFM inte kan utmäta så rekommenderar jag dig att betala så mycket du kan ändå av det du får i skadestånd.
Du skriver att du har utmätning på lön, så betala gör du oavsett men skillnaden är att om du betalar av under en längre tid via utmätning så kommer du att i slutändan ha fått betalat mer pga ränta.

Så om du inte absolut behöver pengarna från skadeståndet till något så är det mest ekonomiskt lönsamt att betala av på din skuld för att minska räntekostnaderna.

Lite de som var tanken! Jag duckar inte KF och betalar in utöver min löneutmätning. Dock så undrade jag hur de låg till om de va tex som hos Skatteverket att dom drar direkt pengarna du får ifrån skatten.

Men vi har rätt ut svaren här och även KFs jurist sa åt mig i slutet va som gällde 😀.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in