2025-11-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är möjligen kontroversiellt, men ja, jag anser att det är en kränkning också av mig personligen och min privata sfär om någon försöker ragga på min partner. Om man vill undvika begreppet heder för att det ger negativa konnotationer så kan man kalla det något annat.

Saken är ju så att kränkningen av min partner sammanfaller med kränkningen av mig och av vårt gemensamma förhållande. Det är inte så att det då handlar om heder som helt går emot en enskild parts intresse och hindrar någon att leva sitt liv i enlighet med dennes fria vilja , som är vad man tänker på när man tänker på hederskultur.

Min tes är alltså att man slänger ut barnet med badvattnet om helt gör sig av med vad hedersbegreppet kan stå för för positiva värden. Du och vi är starkt påverkade av hur negativt belastat det blivit pga avarter. Men en sund individualism utesluter inte att man på olika sätt hör ihop med andra människor. Tvåsamhet och familj betyder något och det som görs mot en individ är inte bara dennes ensak.

Så applicerat här, mannen gör inte fel i att anse att kvinnan bör anmäla ML och hon gör inte fel i att inte bara se till sina egna intressen utan också deras gemensamma. Om det nu varit en faktor i hennes överväganden. Att det ifrågasätts så hårt av vissa anser jag är är fel och en tidssjuka där en del köpt en negativ bild av delade intressen och delad - heder.

Tack för svaret, och jag lämnar det där, jag ville bara veta hur du tänkte.
Dessutom extra tack för ett väldigt välartikulerat och tydligt svar, utan extra inslag av affektion och tillmälen till höger och vänster.

/M
Citera
2025-11-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Där ser man. Det är alltså huvudanledningen till att hon åker hem. Kanske den enda anledningen.

Ja jag tror också att det är en stor del av anledningen att hon väljer att åka hem, hennes man har blivit fly förbannad när han fått höra detta, det är förmodligen också han som uppmuntrar henne att anmäla ML.
Vad hon förmodligen inte hade räknat med är att det kom att komma fram detaljer om henne från ML, som inte var direkt fördelaktiga för hennes del, klängig, öppnat upp sig om sitt äktenskap, dessa detaljer avfärdar hon i förhöret som lögn från ML sida .
Citera
2025-11-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
I fallet med RF gick han dock på en nit. Det finns även de i tråden, som likt ML, säger att de kan läsa av folk. Det kan man ju tro att man kan. Åtminstone till den dag verkligheten visar sig vara en annan.

Visst är det så, tänk vad tråkigt livet hade varit om allt hade varit förutsägbart.
Det enda man kan göra är att gå på egen erfarenhet, sunt förnuft så brukar det mesta lösa sig om man har någon form av självinsikt, vilket vissa har mer av, och andra mindre, i alla tre fallen.

/M
Citera
2025-11-08, 16:14
Medlem
Citat:
Det är möjligen kontroversiellt, men ja, jag anser att det är en kränkning också av mig personligen och min privata sfär om någon försöker ragga på min partner. Om man vill undvika begreppet heder för att det ger negativa konnotationer så kan man kalla det något annat.

Saken är ju så att kränkningen av min partner sammanfaller med kränkningen av mig och av vårt gemensamma förhållande. Det är inte så att det då handlar om heder som helt går emot en enskild parts intresse och hindrar någon att leva sitt liv i enlighet med dennes fria vilja , som är vad man tänker på när man tänker på hederskultur.

Min tes är alltså att man slänger ut barnet med badvattnet om helt gör sig av med vad hedersbegreppet kan stå för för positiva värden. Du och vi är starkt påverkade av hur negativt belastat det blivit pga avarter. Men en sund individualism utesluter inte att man på olika sätt hör ihop med andra människor. Tvåsamhet och familj betyder något och det som görs mot en individ är inte bara dennes ensak.

Så applicerat här, mannen gör inte fel i att anse att kvinnan bör anmäla ML och hon gör inte fel i att inte bara se till sina egna intressen utan också deras gemensamma. Om det nu varit en faktor i hennes överväganden. Att det ifrågasätts så hårt av vissa anser jag är är fel och en tidssjuka där en del köpt en negativ bild av delade intressen och delad - heder.

Så du menar att om det i själva verket är Renees man som känt sig kränkt beroende på t ex svartsjuka och kanske låg självkänsla i kombination med kontrollbehov, så är det hans fulla rätt att försöka påverka Renee att dra in polisen i detta?

Nu menar jag att såväl Renee som hennes man förmodligen är rökta inom mediaSverige. Vem vågar/vill köpa in dessa lättkränkta och dramaqueens till personer framöver. Hela firman andas ju woke-deluxe. Tala om att skjuta sig själva inför öppen ridå. Som sagt, bara förlorare i detta, förutom advokaten som kommer 200.000 av oss skattebetalare....
Citera
2025-11-08, 16:15
Medlem
Hade det varit en man som blivit pussad så tror jag inte han hade blivit dömd ens i tingsrätten. Den rosa lagboken favoriserar gråtande kvinnor som blivit utsatta för en fullbordad grov pussning.
Senast redigerad av torkskap1 2025-11-08 kl. 16:18.
Citera
2025-11-08, 16:22
Medlem
Apologists avatar
Målet borde ju ha prövats i Spanien. Men AI säger...:

Principen om "Extraterritoriell jurisdiktion" i svensk lag

Många länder, inklusive Sverige, har lagar som tillåter dem att åtala sina medborgare för allvarliga brott som begås utomlands. Detta kallas för extraterritoriell jurisdiktion.

· Den specifika lagen: Den svenska rättsliga grunden för detta fall är 2 kapitlet 5 § brottsbalken (BrB). Denna lag säger att svensk lag gäller för brott som begås utomlands om:
· Brottet är begånget av en svensk medborgare eller person som är bosatt i Sverige.
· Gärningen också är ett brott i det land där den begicks (dubbel straffbarhet).
· Brottet är av ett slag som kan leda till fängelse (vilket sexualbrott som sexuellt ofredande kan).

I det här fallet:

· Den misstänkte är en svensk medborgare.
· Den påstådda gärningen (ovanlig fysisk sexuell kontakt, att försöka kyssa någon mot deras vilja) är ett brott i Spanien, precis som i Sverige (vilket uppfyller dubbel straffbarhet).
· Åtalet gäller för sexuellt ofredande, som är ett brott med fängelse i straffskalan.

Därför har Sverige en tydlig juridisk grund att pröva målet.

Ps. Jag skulle dock kalla detta ologiskt eftersom detta innebär att enligt svensk lag ska pussar ge fängelse. Denna rättegången borde ha varit olaglig. Dessutom gjorde inte kvinnan fysiskt motstånd eller tecken på avvisande.
Citera
2025-11-08, 16:23
Medlem
ziracorns avatar
Johan Erikson (advokaten) har redan fastslagit att målet går utanför svensk rättspraxis!

Lägg ner det här nu.

En puss på en Danderyd-"lyx-tjej" - kom igen.

Och var fan kommer kommer uttrycket "SMÄLLKYSS" ??????????

Låter som man smäller nån på käften samtidigt som ska pussa/kyssa nån.
Citera
2025-11-08, 16:29
Medlem
Citat:
Nej, skälen till att någon upplever en kränkning är inget domstolar kan ta med i bedömningen. Det är helt subjektivt. Där spelar det bara roll om målsäganden när det skedde hade skäl att anse att det var ovälkommet.
Resonerar märkligt. Det måste finnas en substans. Annars borde jag kunna få dig dömd till kränkning om jag subjektivt upplevde din handskakning som sexuell. Så kan vi inte ha det
Citera
2025-11-08, 16:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Så du menar att om det i själva verket är Renees man som känt sig kränkt beroende på t ex svartsjuka och kanske låg självkänsla i kombination med kontrollbehov, så är det hans fulla rätt att försöka påverka Renee att dra in polisen i detta?

Nu menar jag att såväl Renee som hennes man förmodligen är rökta inom mediaSverige. Vem vågar/vill köpa in dessa lättkränkta och dramaqueens till personer framöver. Hela firman andas ju woke-deluxe. Tala om att skjuta sig själva inför öppen ridå. Som sagt, bara förlorare i detta, förutom advokaten som kommer 200.000 av oss skattebetalare....

Jag tror du har någon form av väldigt problematisk syn på relationer, förhållanden och äktenskap. Ja, man diskuterar och påverkar varandra i en relation och man ger hjälp och stöd och ger den andra sin åsikt. Det gäller såväl inom ett äktenskap, en vänskap eller en familj. Jag beklagar dig om du upplever att dessa saker är negativa för just dig, men för väldigt många är detta något positivt och naturligt.

På samma sätt värnar man om den andre i ett förhållande och har rätt att reagera på om någon utsätter den andre för något som är obehagligt för denne och som påverkar en själv och deras gemensamma förhållande.

Det är givetvis inget som beror på låg självkänsla eller kontrollbehov. Det är fullkomligt naturligt att reagera.
Citera
2025-11-08, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Hade det varit en man som blivit pussad så tror jag inte han hade blivit dömd ens i tingsrätten. Den rosa lagboken favoriserar gråtande kvinnor som blivit utsatta för en fullbordad grov pussning.
Gråtande kvinnor vinner till och med över domstolar idag. Gråt gråt.
De har en relation där hon skickar hjärtan, gråter i varandras famnar och kramas ofta. Men när Micke på fyllan gav en puss på munnen så var det domstolen direkt.

Missförstå mig inte, jag tycker inte det är normalt att göra så när man befinner sig i en relation. Men jag skickar heller inte hjärtan eller kramar andra kvinnor frekvent
Citera
2025-11-08, 16:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Resonerar märkligt. Det måste finnas en substans. Annars borde jag kunna få dig dömd till kränkning om jag subjektivt upplevde din handskakning som sexuell. Så kan vi inte ha det

Det går tydligen att misstolka allt om man vill.

Ja, givetvis krävs det att de objektiva rekvisiten för att brott är uppfyllda. Det ingick i förutsättningen för det jag svarade på. Det var vad domstolen ansåg att det gjorde.

En puss på munken kan ha olika innebörder. Men det utesluter inte att man kan avgöra på omständigheterna om den har en sexuell innebörd.

Edit Liksom de subjektiva givetvis.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2025-11-08 kl. 16:42.
Citera
2025-11-08, 16:53
Medlem
Citat:
Jag tror du har någon form av väldigt problematisk syn på relationer, förhållanden och äktenskap. Ja, man diskuterar och påverkar varandra i en relation och man ger hjälp och stöd och ger den andra sin åsikt. Det gäller såväl inom ett äktenskap, en vänskap eller en familj. Jag beklagar dig om du upplever att dessa saker är negativa för just dig, men för väldigt många är detta något positivt och naturligt.

På samma sätt värnar man om den andre i ett förhållande och har rätt att reagera på om någon utsätter den andre för något som är obehagligt för denne och som påverkar en själv och deras gemensamma förhållande.

Det är givetvis inget som beror på låg självkänsla eller kontrollbehov. Det är fullkomligt naturligt att reagera.

Intressant att du via ett inlägg som utmanar ditt tankesätt klistrar på andra inläggare problematiska epitet. Framgår tydligt i FUPen att mannan i princip uppmanar/villkorar Renee att åka hem och därmed startar karusellen i detta drama. Anmälan kommer dock långt senare, Renee skyller på en SVT-chefs taffliga uttalande, men även här tror jag mannen är inblandad.

Renees man som känner Micke rätt väl och vet att R o M är mkt nära arbetskompisar/vänner är snarare en stjälpande faktor i detta. Han blir känslomässigt inblandad och ger R mindre bra råd ska det visa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in