2025-11-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om du vill bli nämndeman måste du gå via ett politiskt parti, som i sin tur behöver nominera just dig för uppdraget:
Du som vill bli nämndeman måste kontakta ett politiskt parti där du bor och anmäla intresse. Nominering av nämndemän görs av politiska partier, men uppdraget är opolitiskt.
Utöver det behöver du även uppfylla en del grundläggande krav:
En grundförutsättning för att kunna bli nämndeman är att du uppfyller behörighets- och lämplighetskraven. Det finns vissa yrken som inte går att kombinera med att vara nämndeman.
För detaljer kring vad som gäller för att få bli nämndeman, se:

https://www.domstol.se/om-sveriges-d...bli-namndeman/

Ber om ursäkt för OT.

Precis, alltså kan vem som helst bli det.
Citera
2025-11-07, 14:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Det är mycket fria fantasier från dig var skrev jag att jag inte skulle ta det med Micke personligen?
Däremot skulle jag inte uppmuntra till att ta detta till tingsrätten. Du verkar ha problem med läsförståelsen samt låter som någon knäpp hederskulturälskande muslim.
Vad är din lösning misshandla Micke så att han nästan avlider eller dra en kyss till tingsrätten?

Knäppa fruntimmer ska inte uppmuntras, Renée har uppenbarligen övertalats av sin man, SVT-chef och väninnor.

Vad är din lösning då om du tar det med Micke personligen? Använda ett lågaffektivt bemötande och med sakskäl övertala honom att låta bli din fru och inte ragga på henne? Jag tror inte det leder till något mer än att han skrattar åt dig bakom din rygg och fortsätter att vara den kramiga och fysiska person han anser sig vara.

Jag anser att det är en fullständigt rimlig åsikt både av dig och din fru att vilja använda våld för att markera att det inte är ok och för att det inte skall hända igen.

Men - och det är min poäng här - eftersom vi lever i ett samhälle där vi inte skall ta till våld och freda oss själva och för att få upprättelse mot sådana som ML, så är det klart rimligt att istället anmäla det och att han blir dömd för det, så tar man själv och alla, inklusive de män som har nära till våld, upprättelsen den vägen istället.

Så min lösning är att det dras till tinget och att det är olagligt. Annars uppmanar man folk till att istället ta saker i egna händer. Vilket på gott och ont är så samhället är inrättat.
Citera
2025-11-07, 15:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Anser du att du och ditt äktenskap blir kränkt om Micke hade pussat på din fru? Skulle detta vara en tillräcklig anledning enligt dig för att din fru borde anmäla Micke?

Ja, det anser jag. Det är inte tillräcklig anledning att min fru skall anmäla, utan det krävs också att hon själv anser att det är en kränkning av henne personligen.
Citera
2025-11-07, 15:12
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Precis, alltså kan vem som helst bli det.
Nix. Du måste t.ex. vara såväl myndig som
svensk medborgare, och mängder av människor i vårt land uppfyller inte de kraven. Du får dessutom inte vara försatt i konkurs eller vara satt under förvaltarskap, vilket undantar några ytterligare personer från att kunna bli nämndemän. Dessutom, personer med vissa yrken kan inte vara nämndemän vid någon domstol.
Citera
2025-11-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Nix. Du måste t.ex. vara såväl myndig som
svensk medborgare, och mängder av människor i vårt land uppfyller inte de kraven. Du får dessutom inte vara försatt i konkurs eller vara satt under förvaltarskap, vilket undantar några ytterligare personer från att kunna bli nämndeman. Dessutom, personer med vissa yrken kan inte vara nämndemän vid någon domstol.

Fortfarande kreti och pleti, dvs löst folk med noll kunskap om juridik.
Citera
2025-11-07, 15:15
Medlem
sound69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
Håll käften och kryp upp i röven du ramla ut ifrån, horunge.

Wow, verkligen moget. Varför så aggressiv?
Citera
2025-11-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Är nog på tiden att något sånt här händer med tanke på hur mycket Micke knullat runt.

Vad menar du? Hur tänkte du nu?
Citera
2025-11-07, 15:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men dessa komplikationer anser du inte vara allvarligare än att du kan säga att det "inte är orimligt"? Hur tänker du?

Vi får tyvärr ta det i en annan tråd, då det ligger utanför ämnet här. https://www.flashback.org/sok/Otrohet%20olagligt
Citera
2025-11-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Att hon reste hem berodde säkert på mannens reaktion när hon berättade om händelsen men man ska nog inte vara för snabb att döma mannen utan insikt i deras relation. Det kan ju ha funnits tidigare otrohet som gjort att bara ryktet om en flört med Micke kunde ha kraschat äktenskapet.

Att pussen polisanmäldes i efterhand beror nog på att RF uppfattats som oprofessionell och opålitlig efter att hon lämnat en pågående inspelning. Antagligen kämpigt att få nya uppdrag med denna historia i bagaget och enda sättet att rättfärdiga agerandet var att polisanmäla ”övergreppet” så att hon skulle bli sedd som offer istället för överkänslig och opålitlig.

Min spekulation iaf.
Logiskt från början till slut. Ingen svag länk i den kedjan. Jag håller med.
Citera
2025-11-07, 15:43
Medlem
Vad blev straffet för honom?

Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Herregud, läste FUP:en.

Vem utreder ens två pussar, tänker jag nu. Förhör med målsägande, vittnen, och misstänkt.

Han tog på sig direkt dagen efter att han gjort fel. Japp, ge mig en böter. En fortkörning är ju värre.

Psykologer, kristerapi, krishantering, synpunkter på dålig krishantering via jobb och företagshälsovård. Vill inte förringa någons känsla, men om det varit en vän till mig som varit utsatt för två pussar, eller någon typ av närmande från en person av andra könet, alltså ett raggningsförsök, och dragit upp himmel och jord över det, så hade jag nog rekommenderat att gå till psykiatrin i stället. En 40-årig kvinna som inte klarar av en trevare. Det måste ju vara något man varit utsatt för i barndomen eller annat övergrepp som gjort denna, enligt mig, överreaktion.

Min åsikt.
Han var ett lätt byte och de hatar honom. De har nu smutskastat hans namn och har honom i sina arkiv. Det handlar om att sätta dit folk, att lagföra dem för att få in än mer kosing (skatten räcker inte till för alla hungriga parasiter) och ta bort lite av konkurrensen på arbetsmarknaden. Vem kommer att ta hans plats på SVT?
Citera
2025-11-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
är det hon som verkligen är målsägande?
Det var ett tag sen jag grävde fram den bilden men jag tror att det ska vara hon. Kan nån konfirmera?

Notera att det bara finns en person med det namnet (RF) så det bör vara hon, ja.

Edit. Googlade och JA det är hon 100%.
Senast redigerad av TJUVSVERIGE 2025-11-07 kl. 15:58.
Citera
2025-11-07, 16:04
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Fortfarande kreti och pleti, dvs löst folk med noll kunskap om juridik.
Japp, kreti och pleti, men inte vem som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in