2025-05-27, 12:08
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
”Om vi inte hade varit lyckligt gifta båda två..” säger Leijnegard och tillägger att från hans sida var detta bara fånerier. Han har ju för mycket ”syskonkänsla” för henne.”

Dagen efter fortsätter han att grubbla.

”Okej, om hon är intresserad. Då vill jag ju veta det.

Tror hon att jag är intresserad? Då vill jag veta det också. Blev hon sur för pussen?

Försökte jag pussa dig två gånger? Förlåt i så fall..”

Sen säger L att Ida (vittnet) är en människa som tycker att en puss är jättestort.

”Men hon har inte sett mig och BO i bilen. Det är liksom klängigt något alldeles fruktansvärt , över min gräns också.”

Det är ju så att börjar man hitta på storys, då måste man i förväg bestämma sig. Handlar det om syskonrelation - eller ngt annat? 😬
Jag tycker att mannen, om än lite yvigt, ger en sammanhängande bild där han i detalj berättar hur hans tankar gick. Det hela handlar om att han inte för sitt liv kan förstå att kvinnan kunde uppfatta att hans puss var sexuell eller kränkande, eftersom det inte överhuvud fanns med i hans avsikter. En orsak hade kunnat vara om kvinnan hade varit allmänt väldigt stel och tillbakadragen, men det var hon ju inte när han minns tillbaks, utan istället tvärtom klängig och fysisk. Han försöker få ihop bilden av kvinnan som han upplever som osammanhängande och paradoxal.
Citera
2025-05-27, 12:11
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Det är exakt det här som enligt mig får honom att tappa trovärdighet.

På sida 22 säger han att han gav henne en puss på munnen.

På sida 24 återberättar han det som att han gjorde ett pussljud.
Ja och det har jag redan kommenterat vad jag tror om den saken. När en vardaglig händelse kommer in i en juridisk kontext, behöver språket nyanseras och förtydligas.
Genomgående är han dock konsekvent med att pussen inte hade en sexuell eller kränkande avsikt.
Citera
2025-05-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Ja och det har jag redan kommenterat vad jag tror om den saken. När en vardaglig händelse kommer in i en juridisk kontext, behöver språket nyanseras och förtydligas.
Genomgående är han dock konsekvent med att pussen inte hade en sexuell eller kränkande avsikt.

Jag förstår. Fan vad svårt för rätten att bedöma huruvida handlingen ska ses som sexuellt eller ej. Mannens avsikt eller kvinnans upplevelse? Det finns ju liksom ingen objektiv sanning om vad en puss på munnen betyder.
Citera
2025-05-27, 13:20
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Jag förstår. Fan vad svårt för rätten att bedöma huruvida handlingen ska ses som sexuellt eller ej. Mannens avsikt eller kvinnans upplevelse? Det finns ju liksom ingen objektiv sanning om vad en puss på munnen betyder.
Det är inte känslan hos den som blir berörd som avgör om ett brott har begåtts, det är gärningspersonens handling och uppsåt. En vänskaplig puss ryms heller inte inom samtyckeslagen, dvs att man måste fråga innan man utdelar den.
Citera
2025-05-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det är inte känslan hos den som blir berörd som avgör om ett brott har begåtts, det är gärningspersonens handling och uppsåt. En vänskaplig puss ryms heller inte inom samtyckeslagen, dvs att man måste fråga innan man utdelar den.

Vad tror du om utgången?
Citera
2025-05-27, 13:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Vad tror du om utgången?

samt tidsaspekten, vad gjorde att hon inte anmälde när händelsen inträffade ?

vad gjorde att hon långt efteråt anmälde händelsen ?
Citera
2025-05-27, 13:50
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Vad tror du om utgången?
Det mannen gjorde var sannolikt olämpligt, feltolkat och oönskat, men utifrån FUP:ens innehåll och rättspraxis når det inte upp till den juridiska tröskeln för att klassas som vare sig sexuellt ofredande eller ofredande. Det saknas sexuell prägel, tydlig hänsynslöshet och uppsåt. En rimlig bedömning är att detta bör leda till friande dom. Sen vet man aldrig, i alla fall inte med tingsrätten.
Citera
2025-05-27, 13:54
Medlem
Citat:
Det är exakt det här som enligt mig får honom att tappa trovärdighet.

På sida 22 säger han att han gav henne en puss på munnen.

På sida 24 återberättar han det som att han gjorde ett pussljud.

Han kan inte bestämma sig vilket.

Lika lite som han kan bestämma sig om det handlade om syskonkänsla - som gick över gränsen även för hans tycke - eller att hon ville mer och blev sur för att han absolut under inga omständigheter kunde tänka sig mer än en puss .. eller två..
Citera
2025-05-27, 14:42
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han kan inte bestämma sig vilket.

Lika lite som han kan bestämma sig om det handlade om syskonkänsla - som gick över gränsen även för hans tycke - eller att hon ville mer och blev sur för att han absolut under inga omständigheter kunde tänka sig mer än en puss .. eller två..
Ja, när man träffar på en person som beter sig så lynnigt, obegripligt och oproportioneligt, börjar en socioemotionellt orienterad person ofta spekulera fram och tillbaks vad det kan bero på. Man försöker finna en röd tråd, en sammanhängande bild, men blir det för spretigt och ologiskt fortsätter man leta.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-05-27 kl. 14:46.
Citera
2025-05-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
är hon nyskild?
Men jag tror inte det är hon.

Ja, nej nej. De tror inte jag heller. Hon va ju anställd av SVT för säkert 3år sen nu. Men hon har ju varit med i Mästarnas mästare och när dom har sån efterfest när säsongen är slut så brukar ju även gamla deltagare vara där. Men nä, jag tror inte heller de är hon som sagt
Citera
2025-05-27, 14:59
Medlem
Alltså, jag vete tusan men av det jag kunnat läsa mig till rör det sig ju inte om något övergrepp direkt, så man får väl hoppas att det inte blir nån livstidsdom på Kumla av det. Men SVT kommer nog inte våga ha försökspussaren i rutan mer, så man får väl hoppas nån annan kanal vågar anställa honom istället. Känns lite löjligt hela historien?
Citera
2025-05-27, 15:01
Medlem
Kokkashugis avatar
Vem är kvinnan? Redaktör/producent har det stått på några ställen? Är det ett av de där ointressanta tävlingsprogrammen med en massa idrottsföredettingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in