• 1
  • 2
2025-05-19, 11:00
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Cancelkulturen, där individer eller grupper ställs inför kritik eller bojkott på grund av deras handlingar eller uttalanden, har påverkat många kändisar och offentliga personer. De som har blivit "cancelled" kan reagera på olika sätt och deras liv efter publiciteten varierar. Här är några exempel på vad som har hänt med vissa kändisar efter att de blivit "cancellerade" utan att nämna några namn.

1. Återkommande reaktioner : Vissa kändisar har försökt göra en comeback genom att be om ursäkt eller förklara sina handlingar. De kan delta i intervjuer, poddar eller sociala medier för att adressera kritiken och återfå sitt rykte.

2. Ändra karriärvägar: En del har valt att byta riktning i sina karriärer, till exempel genom att gå över till andra branscher, starta egna företag eller engagera sig i sociala frågor som är viktiga för dem.

3. Fortsatt tystnad: Å andra sidan finns det kändisar som har valt att förbli tysta och dra sig tillbaka från offentligheten. De kanske inte vill kommentera situationen eller känner att det är bäst att hålla sig borta från rampljuset.

4. Sociala medier: Många använder sociala medier för att kommunicera med sina följare, antingen för att försvara sig själva eller för att dela med sig av sina liv och projekt efter kontroversen.

5. Nya projekt: Det finns kändisar som har fortsatt att arbeta inom underhållningsbranschen, antingen genom oberoende projekt eller via plattformar som är mer tolerant mot deras historia.

Det vore intressant att veta vad någon av dem sysslar med i dagsläget.
Citera
2025-05-19, 11:05
Medlem
grungewhores avatar
Fredrik Virtanen verkar i alla fall inbjuden i värmen till någon vänstervriden tidning jag ej minns namnet på.

Vem mer har egentligen blivit cancellerad?
Citera
2025-05-19, 11:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Fredrik Virtanen skriver krönikor för nättidningen Fokus i dag, han skrev även krönikor för Västerås VLT i typ två år, slutade vid årsskiftet. Trist att han inte skriver mer regelbundet idag. Gillade honom skarpt när han jobbade för Aftonbladet. Avskyvärt hur han fick sitt liv raserat. Hoppas han mår okej idag, och får fler uppdrag.
Citera
2025-05-19, 11:26
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Fredrik Virtanen verkar i alla fall inbjuden i värmen till någon vänstervriden tidning jag ej minns namnet på.

Tjockisen i tripple and touch (visade sig grundlöst), kungen av kungsan...
Citera
2025-05-19, 12:32
Medlem
FanTaMigs avatar
Citat:

Martin Timell rök väl under metoo, och även Örjan Ramberg?
Citera
2025-05-19, 12:39
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:

Alexander Bard
Mats Skogkär
Artisten Mr Cool
komikern Soran Ismail
Paolo Roberto
Influencern Margaux Dietz
Martin Timell
Skådisen Örjan Ramberg
Pontus Enhörning
Claude Arnault
Jonas Inde
Lotta Brome
Dogge Doggelito
Peter Wahlbeck
Papa Dee
Billy Butt
...
Citera
2025-05-19, 18:12
Medlem
Citat:

Benny Fredriksson?

Och Soran Ismail har man inte sett mycket av på senare år om man skall spinna vidare på "metoo"-spåret.
Citera
2025-05-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Alexander Bard
Mats Skogkär
Artisten Mr Cool
komikern Soran Ismail
Paolo Roberto
Influencern Margaux Dietz
Martin Timell
Skådisen Örjan Ramberg
Pontus Enhörning
Claude Arnault
Jonas Inde
Lotta Brome
Dogge Doggelito
Peter Wahlbeck
Papa Dee
Billy Butt
...

Journalisten Tom Hjelte kanske platsar på den listan.
Citera
2025-05-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Fredrik Virtanen skriver krönikor för nättidningen Fokus i dag, han skrev även krönikor för Västerås VLT i typ två år, slutade vid årsskiftet. Trist att han inte skriver mer regelbundet idag. Gillade honom skarpt när han jobbade för Aftonbladet. Avskyvärt hur han fick sitt liv raserat. Hoppas han mår okej idag, och får fler uppdrag.

Gillade honom inte direkt på Aftonbladet. Ogillade ofta hans åsikter. Men inte alltid. Jämfört med många andra sosse-krönikörer så framstod han som både smartare och mer sympatisk. Och det han utsattes för var fruktansvärt. Hans bok om detta är läsvärd.
Citera
2025-05-19, 19:02
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Gillade honom inte direkt på Aftonbladet. Ogillade ofta hans åsikter. Men inte alltid. Jämfört med många andra sosse-krönikörer så framstod han som både smartare och mer sympatisk. Och det han utsattes för var fruktansvärt. Hans bok om detta är läsvärd.

Jag höll inte heller alltid med honom, men tyckte han hade en vass och fläckvis humoristisk penna, även klok. Jag tillhör ju den generationen som växte upp med Virtannen, Bjurman och Steen när det kommer till populärkulturella tips och åskådningar, har fått många tips av dem genom åren.
Virtannens bok var mycket bra. Oerhört sorgligt och beklämmande det han utsattes för, men även trist för oss läsare, att bevittna den totala lynchningen av honom. Hoppas han kommer in i värmen på allvar igen. Och att han mår hyggligt, trots allt.
Citera
2025-05-20, 02:28
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Journalisten Tom Hjelte kanske platsar på den listan.

Det gör han absolut.
Citera
2025-05-20, 02:53
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag höll inte heller alltid med honom, men tyckte han hade en vass och fläckvis humoristisk penna, även klok. Jag tillhör ju den generationen som växte upp med Virtannen, Bjurman och Steen när det kommer till populärkulturella tips och åskådningar, har fått många tips av dem genom åren.
Virtannens bok var mycket bra. Oerhört sorgligt och beklämmande det han utsattes för, men även trist för oss läsare, att bevittna den totala lynchningen av honom. Hoppas han kommer in i värmen på allvar igen. Och att han mår hyggligt, trots allt.

Jag tillhör samma generation och som AB-läsare på 90-talet läste man alla dessa skribenter. Virtanen däremot tålde jag inte och att han fick skriva på ledarsidan var ett skämt.

Det han utsattes för av den sedermera också cancelade ”Cissi” var däremot grymt. Dock, han hade genom åren samlat på sig en tung säck med äckelpäckelbeteenden och att han fick lämna, ”cancelas”, kom inte som en överraskning för mediasverige. Han gottade sig själv i att brännmärka andra, så särskilt synd tycker jag inte om honom heller.

Tom Hjelte nämns också ser jag. Han visade sig vara våldtäktsman och en sån kan inte skriva inne- och utelistor med en fet bylinebild därtill.

Pontus Enhörning vet vi alla vad han gjorde och varför han aldrig mer i sitt liv kommer höras i etern.

Personligen är jag mer intresserad av vad som hände med cancelkulturens oskyldiga offer, mao Virtanens familj, Enhörnings partner osv. Blir det ett livslångt trauma? Går man vidare? Tar man ställning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in