2025-05-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Sparbanken Enköping (närmaste kontor i Kungsängen)
Roslagens Sparbank (närmaste kontor i Rimbo)

https://sparbankerna.se/om-sparbanke...-sparbank.html

Tackar!

Skulle det komma nån med tillräckligt mkt pondus (som vågar stå emot storbankerna och deras otroligt usla attityd mot kunder) som öppnar en bank i Sthlm, med kontor och service, då skulle jag inte tveka en sekund att byta bank.
Citera
2025-05-19, 20:08
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Förr i tiden så hade bankmaffian (de 4-5storbankerna) bra service och normala öppettider och kontor i varenda byhåla.

Alla mina tre banker har telefonrådgivning typ 8-20 måndag till söndag. Aldrig riktigt förstått det här vad man ska med bankkontor till. Vad är ens grejen? Vad är det ni ska göra där som ni knte kan göra på nätet? Drika skabbigt atomatkaffe i löjligt liten pappmug?

Jag har själv inte varit på ett bankkontor på runt 6 år, inget jag saknat inget jag har behövt, och då är jag ändå egen företagare med hus och lägenhet
Citera
2025-05-19, 20:11
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
De räknade min sparbössa för hand när jag var där och tömde den, tror t.o.m det bara var de som hade nyckeln. Faan vilken tid det tog med alla 5-öringar, 10-öringar och 25-öringar.

Focus delux matknivar funkade aldeles utmärkt att öppna de flesta sparbössa från de vanligaste bankerna
*vet*
Citera
2025-05-19, 20:23
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Sparbank, stiftelsedriven utan enskilt vinstkrav, ägnar sig främst åt privatkunder/medlemmar. Vinsten kan användas till något som kommer byggden till godo exempelvis sponsra den lokala idrottsklubbar eller sparbanken arena.

Affärsbank, aktiebolag som ängnar sig åt bred in och utlåning med syfte att generera vinst och utdelning till sinna ägare.
Citera
2025-05-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Focus delux matknivar funkade aldeles utmärkt att öppna de flesta sparbössa från de vanligaste bankerna
*vet*

Funkade med en hammare oxå men det var lixom inte poängen.
Citera
2025-05-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Alla mina tre banker har telefonrådgivning typ 8-20 måndag till söndag. Aldrig riktigt förstått det här vad man ska med bankkontor till. Vad är ens grejen? Vad är det ni ska göra där som ni knte kan göra på nätet? Drika skabbigt atomatkaffe i löjligt liten pappmug?

Jag har själv inte varit på ett bankkontor på runt 6 år, inget jag saknat inget jag har behövt, och då är jag ändå egen företagare med hus och lägenhet

Jag använder inte kollektivtrafiken så förstår inte riktigt varför folk behöver den.

Man kan ju liksom göra allt med bilen och köra vart man vill ändå.

Använder heller aldrig trappor i höghus och förstår inte varför folk vill gå i trappor så bort med dom.

Betalar inte med kort så bort med kortbetalning.

Att du är så lat att du aldrig går in på ett bankkontor betyder inte att andra är lika lata som dig.
Senast redigerad av Blatteman 2025-05-19 kl. 20:53.
Citera
2025-05-19, 21:26
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Jag använder inte kollektivtrafiken så förstår inte riktigt varför folk behöver den.

Man kan ju liksom göra allt med bilen och köra vart man vill ändå.

Använder heller aldrig trappor i höghus och förstår inte varför folk vill gå i trappor så bort med dom.

Betalar inte med kort så bort med kortbetalning.

Att du är så lat att du aldrig går in på ett bankkontor betyder inte att andra är lika lata som dig.

Jag har ofta kontakt med banken, flera gånger i månaden, men aldrig att jag behöver gå dit fysiskt...
Citera
2025-05-19, 21:27
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Funkade med en hammare oxå men det var lixom inte poängen.

Poängen var väll att länsa dem utan att det märktes, då var hammaren värdelös
Citera
2025-05-19, 23:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
De räknade min sparbössa för hand när jag var där och tömde den, tror t.o.m det bara var de som hade nyckeln. Faan vilken tid det tog med alla 5-öringar, 10-öringar och 25-öringar.

SEB hade en mynträknare. Tanterna blev lite sura på mig när jag kom med gamla 5-öringar. (Stora sorten, de försvann typ 1971). Hade pippi på att spara, även då. Hade sparbössor i Göteborgs alla banker, den finaste sparbössan var Farbror Joakim.. (Min absoluta idol)
-Kommer inte ihåg vilken bank som "utfärdade" den.. Skaraborg kanske?

https://www.tradera.com/item/2936/67...kim-sparbossor
Citera
2025-05-19, 23:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jodå:
https://medmerabank.se/

Men de bytte grafisk profil förra året, innan hade de samma som Coop.se så misstänker att de har planer på att sälja banken.

Har de inte KF gamla sparkassa kvar? Farmor hade en jättestor burk som hon sparade årets alla Konsumkvitton i. Efter nyår gick farmor och jag till Konsum, och kassören räknade kvittona för återbärning.

Det såg ut liknande en riktig bank. (1970-talet). Men Konsum hade inte oktroj. Tydligen har det de nu?
Citera
2025-05-20, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
SEB hade en mynträknare. Tanterna blev lite sura på mig när jag kom med gamla 5-öringar. (Stora sorten, de försvann typ 1971). Hade pippi på att spara, även då. Hade sparbössor i Göteborgs alla banker, den finaste sparbössan var Farbror Joakim.. (Min absoluta idol)
-Kommer inte ihåg vilken bank som "utfärdade" den.. Skaraborg kanske?

https://www.tradera.com/item/2936/67...kim-sparbossor

Lol, vem ville inte vara Joakim back in the days. Jag hade ett sånt där rör som rymde 3-500 enkronor man samlade i. Ibland satt jag på golvet och byggde staplar av enkronor i en ring runt mig, då var jag verkligen Joakim.
Citera
2025-05-20, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har de inte KF gamla sparkassa kvar? Farmor hade en jättestor burk som hon sparade årets alla Konsumkvitton i. Efter nyår gick farmor och jag till Konsum, och kassören räknade kvittona för återbärning.

Det såg ut liknande en riktig bank. (1970-talet). Men Konsum hade inte oktroj. Tydligen har det de nu?

Just ja, den där superdealen hade jag förträngt, var det Konsum? Folk sparade kvittona och skickade in dem för x procent återbäring beroende på hur året gått. Jag samlade kvitton i massor som jag hittade på golvet runt kassorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in