2025-05-19, 10:58
Medlem
Paris24s avatar
Skillnaden är intresset för sina kunder. Ju mindre bank ju mer intresserade. Jag lämnade swedbank och gick till avanza+icabanken och skillnaden är som natt och dag på alla områden inklusive service, svarstider, avgifter.
Citera
2025-05-19, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Skillnaden är intresset för sina kunder. Ju mindre bank ju mer intresserade. Jag lämnade swedbank och gick till avanza+icabanken och skillnaden är som natt och dag på alla områden inklusive service, svarstider, avgifter.
Har ett konto på Danske Bank. När jag loggar in kommer det fram en ruta med texten "Här kommer du i framtiden få ekonomiska tips."

Den rutan har funnits med samma text i tio år. Ännu har jag inte fått några tips.

Så min bank bryr sig inte så mycket. Dyr dessutom, ska fan ta tag i det där en dag.

Citat:
Har du transaktionskonto på ICA-banken?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-19 kl. 11:38.
Citera
2025-05-19, 14:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Normala öppettider? Du menar när de stängde 15 varje dag förutom nån extra öppettimme på torsdagar?

normala öppettider för en bank.

skulle de fortsatt med samma service som på 90 talet och innan skulle vi självklart haft även några kontor som har öppet till kl 20-21 på tillex centralstationen precis som nordea hade i norge förut och bankerna idag har i östeuropa i vissa köpcentrum.

Idag har affärsbankerna mestadels öppet kl 10 till 13 på de extremt få kontoren som e kvar och många vägrar släppa in kunderna.

svinbanken swedbank hade väl runt 50 personer i kö ute på gatan några fredagar sen nere i malmö troligtvis ganska vanligt om man stänger alla kontor i staden.

de småbankerna har fortfarande öppet till 15.
Jo torsdagar var det väl bankerna hade öppet till 18 eller nåt sånt om jag minns rätt.

Det var trevligt. Då passade alla på.
Senast redigerad av Blatteman 2025-05-19 kl. 14:09.
Citera
2025-05-19, 14:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har ett konto på Danske Bank. När jag loggar in kommer det fram en ruta med texten "Här kommer du i framtiden få ekonomiska tips."

Den rutan har funnits med samma text i tio år. Ännu har jag inte fått några tips.

Så min bank bryr sig inte så mycket. Dyr dessutom, ska fan ta tag i det där en dag.

Har du transaktionskonto på ICA-banken?
Danske bank räknar jag nog som storbank/affärsbank, åtminstone i Danmark.

Jo, man kan tyvärr inte ha avanza som enda bank eftersom man inte kan använda deras konton för betalning. Med ICA är utmärkt som komplement och det finns 1000 icabutiker där jag kan ta ut/sätta in pengar när jag (sällan) gör det.
Citera
2025-05-19, 14:49
Medlem
Citat:
Danske bank räknar jag nog som storbank/affärsbank, åtminstone i Danmark.

Jo, man kan tyvärr inte ha avanza som enda bank eftersom man inte kan använda deras konton för betalning. Med ICA är utmärkt som komplement och det finns 1000 icabutiker där jag kan ta ut/sätta in pengar när jag (sällan) gör det.
Jo, men fungerar det med transaktionskonto/lönekonto hos ICA-banken?
Citera
2025-05-19, 14:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, men fungerar det med transaktionskonto/lönekonto hos ICA-banken?
Jag vet inte vad du menar med "fungerar" men jag har numera enbart icabanken som huvudbank för löneinkomster. De har allt man behöver inklusive kontantkassor, bankid, swish, sparkonto med ränta osv.
Citera
2025-05-19, 15:02
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du menar med "fungerar" men jag har numera enbart icabanken som huvudbank för löneinkomster. De har allt man behöver inklusive kontantkassor, bankid, swish, sparkonto med ränta osv.
Okej, tack. Ska kolla där.
Citera
2025-05-19, 15:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Glöm inte Götabanken som åkte in i Nordbanken efter kraschen i början på 90-talet. Tror jag har kvar mumintroll-sparbössan.

Ha ha!
"Götebanken" ja, den glömmer jag aldrig!

Var kund där med, man ska ju sprida sina risker!
"Låna oss hos, låna hos oss. Låna på Götabanken, låna på Götabanken, låna från oss!"
Banken hade en "jingel" som spelade varje gång jag satte min fot där..

Några år efter detta, när banken hade kraschat, gick jag till "Gota Bank", som hade bytt namn innan kraschen, och och ut mina pengar där, i kontanter, en kasse med tusenlappar.
Bankdirektören fick öppna valvet, för tjejerna fick inte det, de var inte betrodda med så stora belopp.

Jingeln "Låna på Götabanken, låna på Götabanken" hade de skrotat då av förklarliga skäl.
Men jag sjöng den ändå till bankdirektören och tjejerna när jag gick ut med min kasse med tusenlappar...

-Härliga tider, strålande tider! (Men jag tyckte synd om tjejerna, men de var ju unga så de fixade säkert ett nytt jobb sedan)
-Bara en anekdot som jag kom på nu när du tog upp Götabanken..
Citera
2025-05-19, 15:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Förr i tiden så hade bankmaffian (de 4-5storbankerna) bra service och normala öppettider och kontor i varenda byhåla.

Sen köpte de upp nästan all riktig konurrens och tog över alla kontor.

De blev riktigt giriga med åren och lurade först folk att börja använda bankomatkort till att ta ut pengar i bankomat istället för att ta ut pengar från kontoret så att de sparar på svensk personal och kostnader.

När de lyckats lura folk till detta blev de ännu girigare och började lura folk att göra hela bankens jobb hemma på datorn och lura idioter att betala med kort och senare swish så att de kunde stänga ner alla kontor och sparka all personal (som kunderna får betala genom mer skatt)

+ att de tar kortköpsavgifter och swishavgifter på vartenda köp svensken gör.

Idag har affärsbankerna (de 4 stora) tagit över hela samhället och äger politikerna och tömmer sverige på 175000 miljoner varje år med lufttjänster och på att trycka digitala låtsaspengar in i systemet genom lån och kreditkort och skapar inflation och ändå behandlar de kunderna som skit.

De små lokala sparbankerna som inte köpts upp av swedbank osv däremot har fortfarande normal service idag och riktiga pengar och släpper in sina kunder på kontoren.

Alltså inte lika giriga som de stora maffiabankerna.

Tyvärr är det väldigt få av de små som e kvar men man ska definitivt stödja dom om de har fullservice med kontanter och riktiga kontor och normala öppettider istället för affärsbankerna.

Tur att man har fett med storbanksaktier då så det rasslar in feta utdelningar varje år!
Om alla svenskar köpte storbanksaktier för 50.000 kr vardera så skulle de få del av vinsterna och med råge få tillbaka vad de betalar årligen för kort och betaltjänsterna.
Citera
2025-05-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ha ha!
"Götebanken" ja, den glömmer jag aldrig!

Var kund där med, man ska ju sprida sina risker!
"Låna oss hos, låna hos oss. Låna på Götabanken, låna på Götabanken, låna från oss!"
Banken hade en "jingel" som spelade varje gång jag satte min fot där..

Några år efter detta, när banken hade kraschat, gick jag till "Gota Bank", som hade bytt namn innan kraschen, och och ut mina pengar där, i kontanter, en kasse med tusenlappar.
Bankdirektören fick öppna valvet, för tjejerna fick inte det, de var inte betrodda med så stora belopp.

Jingeln "Låna på Götabanken, låna på Götabanken" hade de skrotat då av förklarliga skäl.
Men jag sjöng den ändå till bankdirektören och tjejerna när jag gick ut med min kasse med tusenlappar...

-Härliga tider, strålande tider! (Men jag tyckte synd om tjejerna, men de var ju unga så de fixade säkert ett nytt jobb sedan)
-Bara en anekdot som jag kom på nu när du tog upp Götabanken..

De räknade min sparbössa för hand när jag var där och tömde den, tror t.o.m det bara var de som hade nyckeln. Faan vilken tid det tog med alla 5-öringar, 10-öringar och 25-öringar.
Citera
2025-05-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Finns fortfarande små banker så alla är inte borta.

Några exempel
https://www.ekebysparbank.se/
https://www.alemssparbank.se/

Vet du om det finns någon sån i Sthlmsområdet?
Citera
2025-05-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vet du om det finns någon sån i Sthlmsområdet?

Sparbanken Enköping (närmaste kontor i Kungsängen)
Roslagens Sparbank (närmaste kontor i Rimbo)

https://sparbankerna.se/om-sparbanke...-sparbank.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in