• 3
  • 4
2025-05-20, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har de inte KF gamla sparkassa kvar? Farmor hade en jättestor burk som hon sparade årets alla Konsumkvitton i. Efter nyår gick farmor och jag till Konsum, och kassören räknade kvittona för återbärning.

Det såg ut liknande en riktig bank. (1970-talet). Men Konsum hade inte oktroj. Tydligen har det de nu?

Sparkassan är ingen bank (till skillnad från MedMera Bank)
Citera
2025-05-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Förr i tiden så hade bankmaffian (de 4-5storbankerna) bra service och normala öppettider och kontor i varenda byhåla.

Sen köpte de upp nästan all riktig konurrens och tog över alla kontor.

De blev riktigt giriga med åren och lurade först folk att börja använda bankomatkort till att ta ut pengar i bankomat istället för att ta ut pengar från kontoret så att de sparar på svensk personal och kostnader.

När de lyckats lura folk till detta blev de ännu girigare och började lura folk att göra hela bankens jobb hemma på datorn och lura idioter att betala med kort och senare swish så att de kunde stänga ner alla kontor och sparka all personal (som kunderna får betala genom mer skatt)

+ att de tar kortköpsavgifter och swishavgifter på vartenda köp svensken gör.

Idag har affärsbankerna (de 4 stora) tagit över hela samhället och äger politikerna och tömmer sverige på 175000 miljoner varje år med lufttjänster och på att trycka digitala låtsaspengar in i systemet genom lån och kreditkort och skapar inflation och ändå behandlar de kunderna som skit.

De små lokala sparbankerna som inte köpts upp av swedbank osv däremot har fortfarande normal service idag och riktiga pengar och släpper in sina kunder på kontoren.

Alltså inte lika giriga som de stora maffiabankerna.

Tyvärr är det väldigt få av de små som e kvar men man ska definitivt stödja dom om de har fullservice med kontanter och riktiga kontor och normala öppettider istället för affärsbankerna.

Senast jag var inne på Handelsbanken så hade de tagit bort automaten för kölappar. Varenda person som kom in blev förvirrad att det inte fanns lappar, och fattade inte hur man skulle förstå vilken plats i kön man hade.

Alla stog och aktivt försvarade sin plats i kön aggressivt hela tiden så ingen gick förbi dem.

När någon frågade svarade den unga bryyden snäsigt Nä vi använder inte kölappar. Nån typ av woke anti-hierarkisk idé?

Vad händer på handelsbanken?
Citera
2025-05-20, 10:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag fick lära mig under unga år på början av 80-talet att det är skillnad mellan affärsbanker och övriga banker/sparbankerna.
Har glömt skillnaden idag 2025.

Det var väl oktrojen som skilde samt något annat. Alltså cirka 1980 typ.

I dag är det väl ingen skillnad på bankerna?
Eller är det det?

(Jag pratar inte om "private banking" utan SEB, Handelsbanken, Nordea, Swedbank etc)
-Skäms lite för att jag har en fil.kand på Handels.. En sådan fråga borde jag ha svar på, men det är kanske ingen skillnad idag?

För mig består skillnaden av kvaliteten på personalen, hos sparbankerna och Swedbank är personalen okunnig och lågutbildad.
Swedbank och sparbankerna tillhör den socialdemokratiska rörelsen och det märks tydligt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6relsen
Citera
2025-05-20, 12:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
För mig består skillnaden av kvaliteten på personalen, hos sparbankerna och Swedbank är personalen okunnig och lågutbildad.
Swedbank och sparbankerna tillhör den socialdemokratiska rörelsen och det märks tydligt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6relsen

Jag har flera banker för ändamålet att ha statlig riksgäldsgaranti. Tror att det var 1.050.000 per bank har jag för mig att staten garanterar om banken skulle gå i konkurs. Behöver inte sitta på banken och höra säljarna försöka lura mig att köpa bankens mumbo-jumbo-produkter. Senast jag var var på en bank var det att en "dosa" hade slutat att funka, typ fem år sedan. Man kunde inte byta batteri utan bara att lämna till banken för ny dosa, kasst. (CR-batteri annars, men det var fastlött i dosans "moderkort", typ nya Apple-skitet M4..)
Citera
2025-05-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Lol, vem ville inte vara Joakim back in the days. Jag hade ett sånt där rör som rymde 3-500 enkronor man samlade i. Ibland satt jag på golvet och byggde staplar av enkronor i en ring runt mig, då var jag verkligen Joakim.

idag sparar man tior

hade en 2 liters flaska där jag sparat tior under åren och det var en trevlig överraskning när man tömde den.

runt 10 tusen spänn.
Citera
2025-05-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Senast jag var inne på Handelsbanken så hade de tagit bort automaten för kölappar. Varenda person som kom in blev förvirrad att det inte fanns lappar, och fattade inte hur man skulle förstå vilken plats i kön man hade.

Alla stog och aktivt försvarade sin plats i kön aggressivt hela tiden så ingen gick förbi dem.

När någon frågade svarade den unga bryyden snäsigt Nä vi använder inte kölappar. Nån typ av woke anti-hierarkisk idé?

Vad händer på handelsbanken?

Budskapet är att de inte vill ha walk-in kunder utan bara bokade besök.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in