• 1
  • 2
2025-05-18, 20:05
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Känner ni till Dan Berglund? En sverigefinlandssvensk vissångare född 1954 i Helsingfors, Finland. Den här musikern gjorde offentlig debut, kan man säga, i maj 1974 för strejkande hamnarbetarna i Göteborg när det anordnades en solidaritetskväll. Året därpå släpptes det första studioalbumet.

Man kommer inte ifrån att det här är en musiker som hade starka politiska motiv på vänsterkanten i början av karriären. Han var nära knuten till Kommunistiska partiet/Kommunisterna/KPML(r) och agerade affischnamn för dem. Dock, det rapporteras om att Dan Berglund på 80-talet hade "skruvat ned den politiska tonen" i sina verk. Läser också att han senare har gått ut och tagit avstånd från kommunismen.

Musik är för mig, till stor del, eskapism och därför vill jag helst inte att det ska handla så mycket om politik, alls. Vare sig det rör sig om högerskalan eller vänsterkanten. Men det gick inte att undvika i tråden när Berglund själv så tydligt har profilerat sig på detta sättet.

Det står på Wiki att några av hans musikaliska inspirationskällor är Bob Dylan, Leonard Cohen, Ivar Lo-Johansson och Pablo Neruda (och så vidare). Inga artister som jag har koll på eller kan bedöma gemensamma nämnare kring.

Den diskografi som han fått ihop är:

• "En järnarbetares visor" (1975)
• "Dan Berglund sjunger Rudolf Nilsen" (1977)
• "Den stora maskeraden" (1979)
• "Vildmarken" (1987)
• "Såna som vi..." (2007)
• "Allt är idioternas fel" (2011)
• "Liv och dikt" (2024)

Att släppa sju plattor under 50 år är ju inte makalöst mycket, men å andra sidan så kanske han inte har haft behov av att släppa fler? Det kom ett samlingsalbum 1999 också med namnet "Mina herrar".

Stämmer det att Dan Berglund är ganska negativt inställd till sina skivor från 70-talet? Läste det på www.progg.se.

När han spelar sina gamla visor live sker det visst med "vissa förändringar i texterna", har vi några exempel på det? Där kom vi helt plötsligt in på revisionism.

Det här är en musiker som har kört solo ett bra tag men för stunden så har han nu ett fullt band i ryggen. Detta består - förutom honom själv såklart - av:

• Henrik Cederblom på gitarr
• Harald Svensson på klaviatur
• Viktor Turegård på bas
• Erik Bodin på trummor

Nu på sluttampen ska det också sägas att den här tråden inte är mitt eget påfund. Jag fick en request (PM) om att starta den och det kunde jag tänka mig att göra. Vi får väl se om skribenten som kläckte denna trådidé kommer skriva i tråden eller inte? Ett par låtar som rekommenderas av vederbörande är: "De mördades fria republik" och "Under attack".

Dan Berglund har en hemsida där man kan läsa lite recensioner, kolla lite bilder från konserter och botanisera lite i arkivet.

Händer det att ni lyssnar på Dan Berglund eller är han en okänd musiker i er bok? Just nu så har han några datum inplanerade i sin kommande höstturné (september).
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-05-18 kl. 20:08.
Citera
2025-05-18, 20:32
Medlem
Mina föräldrar är gamla (r)-are så visst fick man höra ett par av hans låtar i barndomen
"Mina herrar som räknar profiter" kan jag än idag börja vissla/nynna på.
Citera
2025-05-18, 20:34
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Känner ni till Dan Berglund? En sverigefinlandssvensk vissångare född 1954 i Helsingfors, Finland. Den här musikern gjorde offentlig debut, kan man säga, i maj 1974 för strejkande hamnarbetarna i Göteborg när det anordnades en solidaritetskväll. Året därpå släpptes det första studioalbumet.

Man kommer inte ifrån att det här är en musiker som hade starka politiska motiv på vänsterkanten i början av karriären. Han var nära knuten till Kommunistiska partiet/Kommunisterna/KPML(r) och agerade affischnamn för dem. Dock, det rapporteras om att Dan Berglund på 80-talet hade "skruvat ned den politiska tonen" i sina verk. Läser också att han senare har gått ut och tagit avstånd från kommunismen.

Musik är för mig, till stor del, eskapism och därför vill jag helst inte att det ska handla så mycket om politik, alls. Vare sig det rör sig om högerskalan eller vänsterkanten. Men det gick inte att undvika i tråden när Berglund själv så tydligt har profilerat sig på detta sättet.

Det står på Wiki att några av hans musikaliska inspirationskällor är Bob Dylan, Leonard Cohen, Ivar Lo-Johansson och Pablo Neruda (och så vidare). Inga artister som jag har koll på eller kan bedöma gemensamma nämnare kring.

Den diskografi som han fått ihop är:

• "En järnarbetares visor" (1975)
• "Dan Berglund sjunger Rudolf Nilsen" (1977)
• "Den stora maskeraden" (1979)
• "Vildmarken" (1987)
• "Såna som vi..." (2007)
• "Allt är idioternas fel" (2011)
• "Liv och dikt" (2024)

Att släppa sju plattor under 50 år är ju inte makalöst mycket, men å andra sidan så kanske han inte har haft behov av att släppa fler? Det kom ett samlingsalbum 1999 också med namnet "Mina herrar".

Stämmer det att Dan Berglund är ganska negativt inställd till sina skivor från 70-talet? Läste det på www.progg.se.

När han spelar sina gamla visor live sker det visst med "vissa förändringar i texterna", har vi några exempel på det? Där kom vi helt plötsligt in på revisionism.

Det här är en musiker som har kört solo ett bra tag men för stunden så har han nu ett fullt band i ryggen. Detta består - förutom honom själv såklart - av:

• Henrik Cederblom på gitarr
• Harald Svensson på klaviatur
• Viktor Turegård på bas
• Erik Bodin på trummor

Nu på sluttampen ska det också sägas att den här tråden inte är mitt eget påfund. Jag fick en request (PM) om att starta den och det kunde jag tänka mig att göra. Vi får väl se om skribenten som kläckte denna trådidé kommer skriva i tråden eller inte? Ett par låtar som rekommenderas av vederbörande är: "De mördades fria republik" och "Under attack".

Dan Berglund har en hemsida där man kan läsa lite recensioner, kolla lite bilder från konserter och botanisera lite i arkivet.

Händer det att ni lyssnar på Dan Berglund eller är han en okänd musiker i er bok? Just nu så har han några datum inplanerade i sin kommande höstturné (september).

Dan Berglund är en sådan där musiker som inte går så ofta i min spellista men när humöret är där för lite kommunistmusik så kan en och annan låt höras, mina herrar och till minnet av en kamrat är något som man kan lyssna på. Finns fler band som hamnar i samma kategori, röda kapellet mm.
Senast redigerad av Christopher. 2025-05-18 kl. 20:37.
Citera
2025-05-18, 20:38
Medlem
Tuppruskarens avatar
"De mördades fria republik" och "Ballad om en svensk polis" är klassiker som aldrig kommer dö.

Extremt underskattad musiker.
Citera
2025-05-18, 20:52
Medlem
triptykens avatar
Åh Dan... Våren i Backadalen har ekat i arbetsbilar och rastrum i hela livet.
Citera
2025-05-18, 21:27
Medlem
Rebali179s avatar
För mig så är det nog hans skiva Vildmarken & även debuten En järnarbetares visor som jag lyssnar mest på. Men fick nyligen tag på hans senaste Comeback skiva Liv och Dikt
Citera
2025-05-18, 21:34
Medlem
TheBusters avatar
Jag vet En Yngling https://youtu.be/k42wkLp9ciE?si=dCwlrzF8WTt_zMiG är baserat på ett verkligt fall, det har diskuterats i krim historia, någon som vet vilket?

Bjuder även på lite kuriosa, både Ronny från Perkele och Jonas från Gatanslag har kompat Berglund på livespelningar.
Citera
2025-05-19, 02:05
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis

En av Sveriges bästa textförfattare, både under den tidiga perioden och under senare år. Och näst efter Åkerström och Thorstein Bergman också en av de härligaste vissångarrösterna.

Apropå ändrade texter: den hittills enda gång jag har sett honom live sjöng han "Studera Johnny Rotten och förena er!" i De mördades fria republik. Men det hjälpte inte mycket: det var sån jäkla allsång från publiken, som förstås sjöng "Marx och Lenin" att hans egen röst blev helt dränkt.

Det här är en av mina favoriter:
https://www.youtube.com/watch?v=eeXJGDgQ67I
Citera
2025-05-19, 06:56
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt

Apropå ändrade texter: den hittills enda gång jag har sett honom live sjöng han "Studera Johnny Rotten och förena er!" i De mördades fria republik. Men det hjälpte inte mycket: det var sån jäkla allsång från publiken, som förstås sjöng "Marx och Lenin" att hans egen röst blev helt dränkt. Det här är en av mina favoriter:
https://www.youtube.com/watch?v=eeXJGDgQ67I

Studera Marx & Lenin , Klass Mot Klass kommer nog alltid att vara standard oavsett om han ändrar texten.
De Mördades Fria Republik är nog hans mest kändaste låt vare sig han vill eller inte
https://youtu.be/RbwvTNWdW2M?si=c9RY1BnGg6XehE33

Förlåt är en liten pärla & hoppas att han kommer spela den live med tiden.
Senast redigerad av Rebali179 2025-05-19 kl. 07:00.
Citera
Igår, 22:57
Medlem
Rebali179s avatar
Hans "parhäst Frasse Svahn" har denna gång hamnat i klädbutiken?!
En ny singel släpptes för 2 dagar sedan
Mera info finns här https://kakafon.com/blog/singelrelea...n-dan-berglund

Frasse Svahn i klädbutiken
https://www.youtube.com/watch?v=cctqrzFL_HQ

För övrigt så finns det några låtar som denne Frasse Svahn förekommer
Frasse Swahns Romance (Min favoritlåt )
Frasse Swahn i Albanien
Frasse Swahns Frälsning
Senast redigerad av Rebali179 Igår kl. 23:01.
Citera
Igår, 23:15
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hans "parhäst Frasse Svahn" har denna gång hamnat i klädbutiken?!
En ny singel släpptes för 2 dagar sedan
Mera info finns här https://kakafon.com/blog/singelrelea...n-dan-berglund

Frasse Svahn i klädbutiken
https://www.youtube.com/watch?v=cctqrzFL_HQ

För övrigt så finns det några låtar som denne Frasse Svahn förekommer
Frasse Swahns Romance (Min favoritlåt )
Frasse Swahn i Albanien
Frasse Swahns Frälsning

Haha, väldigt otippat! Den var väl inget mästerverk, men det är skönt att se att han kan vara lite mer avslappnad ibland. Och att det inte ska behöva gå ett decennium mellan de nya låtsläppen.

Frasse är väl Dans motsvarighet till Polaren Pär hos Cornelis, ganska rakt av. Och de andra tre Frasse-låtarna är jävligt bra allihop. Den här var mer ... festlig.
Citera
Igår, 23:18
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Haha, väldigt otippat! Den var väl inget mästerverk, men det är skönt att se att han kan vara lite mer avslappnad ibland. Och att det inte ska behöva gå ett decennium mellan de nya låtsläppen.

Frasse är väl Dans motsvarighet till Polaren Pär hos Cornelis, ganska rakt av. Och de andra tre Frasse-låtarna är jävligt bra allihop. Den här var mer ... festlig.

Håller helt med dig & tur att Dan har fått en "nytändning" med nya skivan
Det kan nog stämma. Men med tanke på Frasses ständiga otur så undrar man lite hur det kommer sluta?
Men Frasse Swahns Romance kan jag lyssna på många gånger & skratta varje gång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in