• 4
  • 5
2025-05-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sachariaz
Ångest över klimatet. Att jorden går under
Du får sluta flyga då.
Citera
2025-05-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du får sluta flyga då.
Ja flyger inte
Citera
2025-05-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sachariaz
Ja flyger inte
Bra ju
Citera
2025-05-19, 13:13
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Nu önskar jag dela med mig av en ångest som kommit krypande över mig på sistone.

Utvecklingen med artificiell intelligens går just nu i rasande tempo vilket gör att samhället så som jag känner det och lärt mig förstå det förändras.

Trots att jag är förhållandevis ung känner jag att jag inte riktigt hänger med. AI-tekniken skapar sätt att lösa utmaningar, problem och uppgifter på helt andra sätt.

Är det någon annan som känner lite AI-ångest?

/ Dufva

Mja, ångest vet jag inte. Jag använder LLM dagligen. Funderar på om man skulle gått en kurs för att bli ännu effektivare med "AI" som verktyg.
Citera
2025-05-20, 03:44
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bourbon
Besväret består ju i att med Ai så är alla idioter i jämförelse till slut.

Ai kommer revolutionera utbildning vilket i sig gör att människor kommer agera mindre korkat.
Citera
2025-05-20, 06:07
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Ai kommer revolutionera utbildning vilket i sig gör att människor kommer agera mindre korkat.
Nej tvärtom. Jag ser redan nu hur många människor har tappat förmågan att läsa en längre text och tillgodogöra sig innehållet på detaljnivå. Spelar ingen roll om det är biologiboken på högstadiet eller en teknisk dokumentation på jobbet. Folk använder AI för att få en "sammanfattning" som är lätt att ta in. Denna sammanfattning saknar dock ofta viktiga detaljer och presenterar saker ofta utan sammanhang/bakgrund.

AI kommer att göra människor dummare.
Citera
2025-05-20, 06:22
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Nej tvärtom. Jag ser redan nu hur många människor har tappat förmågan att läsa en längre text och tillgodogöra sig innehållet på detaljnivå. Spelar ingen roll om det är biologiboken på högstadiet eller en teknisk dokumentation på jobbet. Folk använder AI för att få en "sammanfattning" som är lätt att ta in. Denna sammanfattning saknar dock ofta viktiga detaljer och presenterar saker ofta utan sammanhang/bakgrund.

Tror du kommer omvärdera din syn de kommande åren. Folk är inte så dumma som du verkar tro.
En kortare sammanfattning av ett ämne kan underlätta och ge ingångar på delarna. Det kräver naturligtvis intresse och förmåga att använda ai för kreativ inlärning.
Citera
2025-05-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Tror du kommer omvärdera din syn de kommande åren. Folk är inte så dumma som du verkar tro.
En kortare sammanfattning av ett ämne kan underlätta och ge ingångar på delarna. Det kräver naturligtvis intresse och förmåga att använda ai för kreativ inlärning.

Nej, dom är dummare och värre ska det bli. Dessutom är det aggressiva idioter eftersom flertalet "arbeten" är helt meningslösa så måste dom hela tiden hävda sig själva genom att påstå att dom behövs, men det gör dom inte. 90% av "jobben" idag går ut på att göra det svårt för dom 10% som gör vettiga arbeten och dom håller på att tröttna.
Citera
2025-05-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Det mest ångest framkallande tycker jag är.... ovetskapen om framtiden.

Fram till en bit in på 1900-talet, och i alla tusentals år dessförinnan, så levde alla likadant som sina förfäder. Var pappa skomakare, så blev sönerna skomakare, och deras söner. Var mamman sömmerska, blev döttrarna sömmerskor. Äpplet faller inte långt från trädet.

Men nu kommer ai, och ingen vet hur framtiden blir. Ingen vet vilka yrken som inte kommer tas över av ai och robotar.

Ingen vet hur skolan ser ut, fungerar, eller innehåller om 10 år. Finns det ens mänskliga lärare? Behövs ens lokaler, eller räcker det med en mobil och ett par vr glasögon, för att delta på föreläsningarna?
Citera
2025-05-21, 21:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Det mest ångest framkallande tycker jag är.... ovetskapen om framtiden.

Fram till en bit in på 1900-talet, och i alla tusentals år dessförinnan, så levde alla likadant som sina förfäder. Var pappa skomakare, så blev sönerna skomakare, och deras söner. Var mamman sömmerska, blev döttrarna sömmerskor. Äpplet faller inte långt från trädet.

Men nu kommer ai, och ingen vet hur framtiden blir. Ingen vet vilka yrken som inte kommer tas över av ai och robotar.

Ingen vet hur skolan ser ut, fungerar, eller innehåller om 10 år. Finns det ens mänskliga lärare? Behövs ens lokaler, eller räcker det med en mobil och ett par vr glasögon, för att delta på föreläsningarna?

Det är inte förändringen i sig, (om man inte är alarmist), som kan kännas jobbig, utan hur snabbt den mycket troligen kommer att inträffa.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in