• 1
  • 2
2025-05-18, 10:55
Medlem
Rumpkorvens avatar
Det råder extrem bostadsbrist i Sverige. Folk bor tätt och i andra hand och piss och fan och hans moster.

Varför flyttar inte folk till mindre orter och köper ett hus istället? Det är ju så mycket mer värt än att harva på i storstaden där allt kostar skjortan och där lönen äts upp av bostadslån.

"Men då flyttar jag ju långt ifrån mina vänner och min familj..". Ja? Men man kan hälsa på? Ja, men man kan skaffa nya vänner?

Seriöst? Varför flyttar inte folk till mindre orter och köper sig ett hus?
Citera
2025-05-18, 10:59
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven

Min upplevelse är att även hus i mindre orter med hyfsat pendlingsavstånd till halvstora- till större städer också har blivit betydligt dyrare. Det är enligt min tolkning en indikation om att folk flyttar till mindre orter och köper sig ett hus.
Senast redigerad av OldButBaldGuy 2025-05-18 kl. 11:10.
Citera
2025-05-18, 11:08
Medlem
Du verkar inte ha ett jobb som du behöver ta hänsyn till.....
Ofta är det, finns det inga jobb så finns bostäder och vise versa
Citera
2025-05-18, 11:14
Medlem
Jag flyttar gladeligen om det finns jobb!
Citera
2025-05-18, 11:18
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det råder extrem bostadsbrist i Sverige. Folk bor tätt och i andra hand och piss och fan och hans moster.

Varför flyttar inte folk till mindre orter och köper ett hus istället? Det är ju så mycket mer värt än att harva på i storstaden där allt kostar skjortan och där lönen äts upp av bostadslån.

"Men då flyttar jag ju långt ifrån mina vänner och min familj..". Ja? Men man kan hälsa på? Ja, men man kan skaffa nya vänner?

Ok jag och maken har ett svinbra boende. Älskar vår lägenhet osv osv osv. MEN jag (precis som alla jävla storstadsfödda) har en liten våt dröm om att flytta ut på landet som självklart bara är romantiskt nonsens men vadfan.

Orsak varför vi inte flyttar ut: min man skulle knivmörda mig inom tre veckor om jag mot förmodan får han att flytta från en stad. Jag är också otroligt inkompetent men SÅ inkompetent att jag genuint tror att jag skulle bli en härligt Pettsonliknande gubbe som är självförsörjande i både potatis, färska bär och hasch. En mysfarbror som äter kanellängder hög som fan och stryker runt i stråhatt. Men verkligheten är nog att jag kommer sitta under ett läckande tak, köket brinner, skilsmässopapper i näven och jag har en förgiftning efter att ha käkat nån planta jag trodde var ätbar.
Citera
2025-05-18, 11:19
Medlem
Europes avatar
Nu är det väl i första hand försörjningsmöjligheterna som begränsar valet av bostadsort? Folk flyttar ju från vänner och familj i glesbygden för att bosätta sig i städer för att få jobb, även om det samtidigt innebär höjda levnadskostnader.
Citera
2025-05-18, 11:23
Medlem
Folk gör ju det hela tiden och andra gör tvärt om. Många flyttade till Skellefteå och nu vill de flytta därifrån men kan inte ta förlusten om de köpt något. Men ja, många vill nog bo på en mindre ort men ändå på pendelavstånd till jobbet. Det byggs på många mindre orter runt om i landet men jobben måste finnas i närheten om det inte är pensionärer.
Citera
2025-05-18, 11:23
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Hade flyttat igår om mitt jobb fanns där. Om det fanns kvinnor där som inte måste hänga på Stureplan varje helg. Det vill säga som gamla goda tiden där familjebildande och försörjning på en lön var tillräcklig.

Jag har checkat ut och lever som singel, barnlös och löneslav istället. Man får göra det bästa av situationen.
Citera
2025-05-18, 11:36
Medlem
pn222jws avatar
Jag gjorde som TS tycker under Covid-19 pandemin. Fördelarna är bland annat lugnet, naturen och spänningen med att utforska en ny omgivning. Sverige är ganska homogent och sig likt - när man jämför med Stockholm. Jag blev verkligen förvånad att så mycket var samma. Man kommer inte i kontakt med lika många individer och man får lära sig reparera smågrejer själv men man blir avstressad och träffar nya trevliga människor allteftersom. Att kunna beställa varor genom internet är bekvämt. Man kan ju alltid åka och hälsa på den tidigare bostadsorten.
Citera
2025-05-18, 11:49
Medlem
S.O.Stolps avatar
Fler och fler flyttar till större orter istället.

Orden "mindre orter" och "köpa hus" är förknippade med isolering, glesbygd och avfolkning. Ett husköp är ett enormt projekt dessutom ska huset och trädgården skötas löpande. Hängrännor ska bytas gräsmattor ska klippas osv.

Man vill bo i en hr/br där man inte behöver göra ett skit. Bara det finns wifi. Mer än var femte tjej mellan 19 och 29 år ser shopping som en hobby. En annan hobby är att dansa i magtröja på Tiktok. Klippa gräs och byta hängrännor är för boomers.
Citera
2025-05-18, 11:51
Medlem
Bara gör't!

Det är mest skit i stan ändå. Ena grannen klipper gräs, andra kom just hem med husbilen. Ungarna leker på lekplatsen. Jag ska bara hälla i mig kaffet sen ska jag ta ut hojen en runda i solskenet. En god söndag helt enkelt.

Vad händer mellan asfalt och betong?
Citera
2025-05-18, 11:58
Medlem
Pensionärer måste MÅSTE lämna sina bostad i stort stad centralt området och nära för att ge bostad till unga som har redan jobb..
Pensionärer bör få eget stad med golf och dans... systugor pch slöjdstugor... bada naken i sjö. Det finns inga barn och ungdomar...

Paradiset för pensionärer i eget stad ganska långt bort från Stockholm...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in