• 1
  • 2
2025-05-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
https://skr.se/skr/samhallsplanering...nat.66692.html
Avvecklingen av gamla nät har redan påbörjats
Under de närmsta åren avvecklas de gamla mobilnäten och kopparnätet i syfte att ge plats åt ny teknik. Kopparnätet stängs löpande kommun för kommun fram till 2026. Mobiloperatörerna Telenor och Tele2 släcker ner sitt 2G-nät den 1 december 2025, samma dag släcks de sista delarna av operatörernas 3G-nät. Telia fasar ut sitt 2G-nät under 2027 och släcker succesivt sitt 3G-nät under 2025. Många kommuner och regioner har tjänster och produkter som är beroende av 2G och 3G näten. Det är viktigt att kommuner och regioner uppmärksammar detta teknikskifte och agerar för att säkra upp sin verksamhet.

Ja, men min telefon har stöd för 4G-nät och VoLTE. Problemet är operatören som inte tillåter att min Motorola telefon använder funktionen.

Som jag skrev tidigare, så fungerar VoLTE utmärkt med en annan operatör.
Citera
2025-05-17, 17:39
Medlem
Gud så bra, då kommer mina åtelkameror sluta fungera. Då får jag äntligen chansen att köpa nya skitdyra med 5g i som funkar superbra ute i obygden
Citera
2025-05-17, 20:10
Medlem
Jag stoppade in SIM-kortet i en Umidigi Bison X10G NFC som jag köpte för drygt 1000 kr och VoLTE loggan dyker upp i statusfältet.

Så här står det under IMS Service Status på kinatelefonen.

IMS Registration: Registered
Voice over LTE: Available
Voice over Wi-Fi: Unavailable
Video Calling: Unavailable
UT Interface: Unavailable

Sjukt att det inte står likadant på min fina Motorola telefon. Uppenbarligen är telefonen svartlistad i 3:s nät på samma sätt som hos AT&T.

Jag har ett annat SIM-kort från T-mobile som jag använde i Tyskland och där fungerar VoLTE på Motorola telefonen.
IMS Registration: Not Registered
Voice over LTE: Unavailable
Voice over Wi-Fi: Unavailable
Video Calling: Unavailable
UT Interface: Unavailable
Citera
Igår, 19:30
Medlem
Fantastiskt, jag fick ett nytt fysisk brev i dag från operatören om att 3G-nätet stängs ner under 2025.

Media har matat oss med detta i åratal, så det borde inte komma som någon överraskning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in