• 1
  • 2
2025-05-17, 16:47
Medlem
Jag fick ett fysisk brev från operatören Tre om att 3G-nätet stängs ner under 2025. Är det någon fler som har fått brev från operatören.

Du får det här brevet eftersom:

3G-nätet stängs ner och vi tror att du har en enhet som berörs.
Okej, bra att de informerar om detta med ett brev, men var det verkligen nödvändigt när de har spammat mig i ett år via e-post & SMS.

I ett av e-postmeddelanden så stod det att min mobil inte stödjer VoLTE. Väldigt märkligt när tillverkaren hävdar att enheten har VoLTE.

Byt mobil för att kunna fortsätta ringa

Hej!

Vi vill uppmärksamma dig på att du använder en mobil utan VoLTE (4G-samtal), vilket betyder att du kan surfa, men inte ringa över 4G-nätet. Din mobil kopplar automatiskt upp sig mot vårt 3G-nät när du ringer.

• Vårt 3G-nät stängs nu ner stegvis och kommer vara helt avstängt 2025. När 3G-nätet stängts av, kommer du inte längre kunna ringa med din mobil.

• Din mobil stödjer inte 4G-samtal: Du kan surfa i 4G-nätet men inte ringa.

• Därför rekommenderar vi att du redan nu börjar fundera på att byta till en ny mobil.

Vilka fula jävlar, de gör likadant som AT&T och har en lista över telefoner som inte får använda HD-röstnätverk.

Om jag byter SIM-kort till en annan operatör, så dyker VoLTE alternativet upp i inställningen under mobilnätverk.
Senast redigerad av obyn 2025-05-17 kl. 16:50.
Citera
2025-05-17, 16:53
Jag fick meddelande från min operatör om samma sak och att jag måste skaffa en ny mobil. Jag har en ny mobil redan och jag har 5g.
Citera
2025-05-17, 16:55
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag fick ett fysisk brev från operatören Tre om att 3G-nätet stängs ner under 2025. Är det någon fler som har fått brev från operatören.

Du får det här brevet eftersom:

3G-nätet stängs ner och vi tror att du har en enhet som berörs.
Okej, bra att de informerar om detta med ett brev, men var det verkligen nödvändigt när de har spammat mig i ett år via e-post & SMS.

I ett av e-postmeddelanden så stod det att min mobil inte stödjer VoLTE. Väldigt märkligt när tillverkaren hävdar att enheten har VoLTE.

Byt mobil för att kunna fortsätta ringa

Hej!

Vi vill uppmärksamma dig på att du använder en mobil utan VoLTE (4G-samtal), vilket betyder att du kan surfa, men inte ringa över 4G-nätet. Din mobil kopplar automatiskt upp sig mot vårt 3G-nät när du ringer.

• Vårt 3G-nät stängs nu ner stegvis och kommer vara helt avstängt 2025. När 3G-nätet stängts av, kommer du inte längre kunna ringa med din mobil.

• Din mobil stödjer inte 4G-samtal: Du kan surfa i 4G-nätet men inte ringa.

• Därför rekommenderar vi att du redan nu börjar fundera på att byta till en ny mobil.

Vilka fula jävlar, de gör likadant som AT&T och har en lista över telefoner som inte får använda HD-röstnätverk.

Om jag byter SIM-kort till en annan operatör, så dyker VoLTE alternativet upp i inställningen under mobilnätverk.

Har du kollat så du har volte ikryssat under inställningar?
Citera
2025-05-17, 16:59
Bannlyst
Om du inte hade fått ett brev så hade någon, kanske inte du men någon hade klagat på att Tre "suger på kommunikation"
Citera
2025-05-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Har du kollat så du har volte ikryssat under inställningar?

Jag knappade in *#*#4636#*#* och valde Phone Information. Där är VoLTE provisioned gråmarkerad.

Detta betyder att min telefon snart är värdelös i operatörens nätverk.
Citera
2025-05-17, 17:11
Medlem
Citat:
Jag knappade in *#*#4636#*#* och valde Phone Information. Där är VoLTE provisioned gråmarkerad.

Detta betyder att min telefon snart är värdelös i operatörens nätverk.
I samtliga svenska nät.
Citera
2025-05-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
I samtliga svenska nät.

Det återstår att se. Jag ska testa med ett SIM-kort från några andra operatörer.
Citera
2025-05-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
I samtliga svenska nät.
Jepp, alla stänger ner 2/3G, tidsplanen är lite olika bara.
Citera
2025-05-17, 17:16
Medlem
Citat:
Det återstår att se. Jag ska testa med ett SIM-kort från några andra operatörer.
https://skr.se/skr/samhallsplanering...nat.66692.html
Avvecklingen av gamla nät har redan påbörjats
Under de närmsta åren avvecklas de gamla mobilnäten och kopparnätet i syfte att ge plats åt ny teknik. Kopparnätet stängs löpande kommun för kommun fram till 2026. Mobiloperatörerna Telenor och Tele2 släcker ner sitt 2G-nät den 1 december 2025, samma dag släcks de sista delarna av operatörernas 3G-nät. Telia fasar ut sitt 2G-nät under 2027 och släcker succesivt sitt 3G-nät under 2025. Många kommuner och regioner har tjänster och produkter som är beroende av 2G och 3G näten. Det är viktigt att kommuner och regioner uppmärksammar detta teknikskifte och agerar för att säkra upp sin verksamhet.
Citera
2025-05-17, 17:18
Jag tycker att Tres kunder borde kräva att de byter namn till Fyra eller Fem
Citera
2025-05-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-511
Jag tycker att Tres kunder borde kräva att de byter namn till Fyra eller Fem
Ja, när dom lanserades så var det innovativt/försäljningsargument med framtidsnamnet 3(G)😂
Citera
2025-05-17, 17:30
I samband med nedstängning av 2/3G tycker jag att staten kan återinföra telefonkioskerna som ett komplement om man har glömt sin mobiltelefon hemma tex och måste ringa ett akut samtal. Synpunkter på detta någon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in