Jag fick ett fysisk brev från operatören Tre om att 3G-nätet stängs ner under 2025. Är det någon fler som har fått brev från operatören.
Du får det här brevet eftersom:
3G-nätet stängs ner och vi tror att du har en enhet som berörs.
Okej, bra att de informerar om detta med ett brev, men var det verkligen nödvändigt när de har spammat mig i ett år via e-post & SMS.
I ett av e-postmeddelanden så stod det att min mobil inte stödjer VoLTE. Väldigt märkligt när tillverkaren hävdar att enheten har VoLTE.
Byt mobil för att kunna fortsätta ringa
Hej!
Vi vill uppmärksamma dig på att du använder en mobil utan VoLTE (4G-samtal), vilket betyder att du kan surfa, men inte ringa över 4G-nätet. Din mobil kopplar automatiskt upp sig mot vårt 3G-nät när du ringer.
• Vårt 3G-nät stängs nu ner stegvis och kommer vara helt avstängt 2025. När 3G-nätet stängts av, kommer du inte längre kunna ringa med din mobil.
• Din mobil stödjer inte 4G-samtal: Du kan surfa i 4G-nätet men inte ringa.
• Därför rekommenderar vi att du redan nu börjar fundera på att byta till en ny mobil.
Vilka fula jävlar, de gör likadant som AT&T och har en lista över telefoner som inte får använda HD-röstnätverk.
Om jag byter SIM-kort till en annan operatör, så dyker VoLTE alternativet upp i inställningen under mobilnätverk.