• 1
  • 2
2025-05-17, 16:15
Medlem
NÄR ska folk sluta ladda sina elsparkcyklar på nätterna, inte länge sen branden i Helsingborg då en man dog efter att ha hoppat ut.
Andra artikeln indikerar på att väldigt många bott i huset, fast 2 av dom var bara på besök.

https://www.hd.se/artikel/hus-nedbru...-trolig-orsak/

https://www.hd.se/2025-05-17/mannen-...oss-nagonting/
Citera
2025-05-17, 16:25
Medlem
Bone Collectors avatar
Gissningsvis kinaskräp från Temu, som aldrig skulle få importeras för att säljas kommersiellt på den europeiska marknaden.

Dumsnåla personer som tror att de är smarta och har "överlistat systemet", och inte förstår varför skräpet på Temu är så billigt.

Men visst, jag generaliserar och kan väl ha fel. I teorin kan ju detta hända även de bästa batterierna av samma typ.

Om jag skulle ha cykelbatteri på laddning, på natten dessutom, så skulle jag ta mig fan gjuta en liten betonglåda med eluttag, ute på tomten flera meter från huset, bara för att sova lugnt.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-05-17 kl. 16:31.
Citera
2025-05-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Gissningsvis kinaskräp från Temu, som aldrig skulle få importeras för att säljas kommersiellt på den europeiska marknaden.

Dumsnåla personer som tror att de är smarta och har "överlistat systemet", och inte förstår varför skräpet på Temu är så billigt.

Men visst, jag generaliserar och kan väl ha fel. I teorin kan ju detta hända även de bästa batterierna av samma typ.

Om jag skulle ha cykelbatteri på laddning, på natten dessutom, så skulle jag ta mig fan gjuta en liten betonglåda med eluttag, ute på tomten flera meter från huset, bara för att sova lugnt.
Ja jag gillar inte ens när sonen har sin ståendes i hallen, alltså ej pågående laddning utan bara ståendes, och den är köpt i Sverige och godkänd.

Det är såklart en tragedi för familjen att bli av med sitt hem, men jag förstår ej hur korkade vissa är och jag gissar på att försäkringsbolaget lär rycka på axlarna när de gäller överladdade sparkcyklar..
Citera
2025-05-17, 16:48
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
Ja jag gillar inte ens när sonen har sin ståendes i hallen, alltså ej pågående laddning utan bara ståendes, och den är köpt i Sverige och godkänd.

Det är såklart en tragedi för familjen att bli av med sitt hem, men jag förstår ej hur korkade vissa är och jag gissar på att försäkringsbolaget lär rycka på axlarna när de gäller överladdade sparkcyklar..
Varför köpte du den till honom från början då? För jag antar att den är bekostad med dina pengar.

Är han förståndshandikappad och kan inte hantera en vanlig cykel?
Citera
2025-05-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Varför köpte du den till honom från början då? För jag antar att den är bekostad med dina pengar.

Är han förståndshandikappad och kan inte hantera en vanlig cykel?
Du är nog förståndshandikappad som ej kan bedriva en normal diskussion utan går till konstiga personangrepp. Sitter du i kalsonger i din mammas källare och skriver, om jag nu ska sjunka till din nivå?
Men nej, han sparade ihop till den för sina egna pengar. Jag gillar inte dom, tror på motion för yngre men han är i tonåren och idrottar, förstår tjusningen med att ta sig till träningar med den. Han får inte skjutsa, och måste ha hjälm.
Citera
2025-05-17, 17:05
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
Du är nog förståndshandikappad som ej kan bedriva en normal diskussion utan går till konstiga personangrepp. Sitter du i kalsonger i din mammas källare och skriver, om jag nu ska sjunka till din nivå?
Men nej, han sparade ihop till den för sina egna pengar. Jag gillar inte dom, tror på motion för yngre men han är i tonåren och idrottar, förstår tjusningen med att ta sig till träningar med den. Han får inte skjutsa, och måste ha hjälm.
Det blir ju dock lätt ironiskt att beklaga sig över att det "säkert är elsparkcyklar igen" för att i nästa kommentar stoltsera med att din son minsann åker elsparkcykel.

Köp en riktig cykel åt honom så blir det en karl av honom. Elsparkcyklar är ett fordon för kvinnor.
Citera
2025-05-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Det blir ju dock lätt ironiskt att beklaga sig över att det "säkert är elsparkcyklar igen" för att i nästa kommentar stoltsera med att din son minsann åker elsparkcykel.

Köp en riktig cykel åt honom så blir det en karl av honom. Elsparkcyklar är ett fordon för kvinnor.
Vart har jag beklagat mig om det, jag undrade när folk ska sluta ladda dom på nätterna. Vi laddar inte på nätterna 🙂
Han har en cykel också. Och håller med, elsparkcyklar är mög, helst vill jag att han ska känna motvinden när de är snöstorm/regn, rakt i ansiktet och hur benen får kämpa. Det har han ifs fått göra i många år, nu sparade han ihop till en egen då kände jag att jag fick ge med mig, tyvärr.
Citera
2025-05-17, 17:21
Bannlyst
Jag har själv en elsparkcykel i hallen men laddar den bara när jag är hemma och jag är noga med att gå och kolla då och då och rycker den när den laddat klart. Inte glömt den en enda gång för det är lika viktigt som att släcka ett levande ljus. Vad kan man göra för att åtminstone göra något, i försäkringsväg? Kan man fixa någon sorts hemförsäkring som kan hjälpa en ifall det visar sig att elsparkcykeln som börjat brinna, ändå hade använts under rätt omständigheter och därför har man rätt till hjälp?

Eller är elsparkcyklar rysk roulette per automatik?
Citera
2025-05-17, 17:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Behöver inte vara just så, men det är för lätt att köpa el-prylar som inte är tillåtna. Köpte häromdagen själv en liten festlig grenkontakt, plastigare än sin bild, och förstås inte tillåten så den får jag lämna till elskroten nån dag. Ändå märkligt att vi inte har ännu fler spektakulära bränder så mycket tvivelaktigt tjing tjong som står och laddas överallt hela tiden. Just den här familjen gör ett rätt teknikintresserat intryck (en husbil, två bruksbilar och nån moped) och säkert slunkit med nån skum el-leksak också - men vi är alla samma kålsupare.

https://www.elsakerhetsverket.se/pri...a-elprodukter/
Citera
2025-05-17, 17:29
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Kan man fixa någon sorts hemförsäkring ...
Tips till nån uppfinnare där ute: skapa en sluten låda som känner av påbörjad brand och släcker sitt innehåll direkt, alternativt en yta som känner av temperaturökning och varnar som man kan ladda sina saker på. Nåt av det borde gå fortare än att branden redan börjat och brandvarnaren i taket ger utslag. Efter break-even skänk sen en procent av årsresultaten till Flashback.
Citera
2025-05-17, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tips till nån uppfinnare där ute: skapa en sluten låda som känner av påbörjad brand och släcker sitt innehåll direkt, alternativt en yta som känner av temperaturökning och varnar som man kan ladda sina saker på. Nåt av det borde gå fortare än att branden redan börjat och brandvarnaren i taket ger utslag. Efter break-even skänk sen en procent av årsresultaten till Flashback.
Hej, jag är smartare än dom flesta här, jag är lång, har självförtroende, är kaxig och slåss osv, så jag vill erbjuda mig frivillig att utveckla denna produkt, och jag kan absolut skänka en procent till Flashback. Men jag har några frågor.

1. Om vi utgår från att elsparkcykeln ser ut som en vanlig sparkcykel men är aningen större, särskilt där man står, och där man står är också där batteriet finns. Skulle det då räcka för uppfinnarens låda att endast rymma denna del av sparkcykeln, inklusive laddaren?
Citera
2025-05-17, 18:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Finns ju brandsäkra lådor och kassaskåp avsedda att skydda det inuti från brand, så jag tänker mig samma sak fast omvänt.

Dvs en brandsäker låda (med eluttag för laddning på insidan) som skyddar utsidan, från det som brinner inuti.
Helst vakuum inuti.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in