2025-05-19, 12:21
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Den regering vi har står höger om den regering som är i opposition. Och den kallas i dagligt tal för högern/högerblocket. Sedan om det är en klassisk högerregering lämnar jag till mer insatta att diskutera.

Oavsett vad man kallar den sittande regeringen så har deras politik gynnat mig. Politiken som den andra sidan fört och vill föra gynnar mig mindre, och i och med detta så blir mitt val av regering tämligen enkelt.
På vilket sätt har den gynnat dig?
Citera
2025-05-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
På vilket sätt har den gynnat dig?

Som jag skrev lite högre upp:

Dom har sänkt skatten på ISK och KF.
Dom har sänkt bensinpriset.
Dom har höjt jobbskatteavdraget.
Citera
2025-05-19, 12:52
Medlem
Ja, jag har råd. Jag hoppas dock innerligt att det inte blir något maktskifte. Jag vill inte se den patologiska lögnaren Andersson som statsminister med Miljöpartiet vid sin sida. Det kommer resultera i öppna gränser, PK-tjafs, mer islam och mångmiljardinvesteringar i låtsasprojekt som Northvolt. Det vore nog spiken i kistan för Sverige.
Citera
2025-05-19, 13:21
Medlem
Citat:
Självklart är jag självisk. Dessutom gynnar högerns politik inte enbart mig själv utan även mina nära och kära, dom jag bryr mig om.

Hur random person som har det tufft har det känner jag inget för. Har själv varit både långtidsarbetslös och långtidssjukskriven och det bästa råd jag fått var att bli sin egen lyckas smed, att helt enkelt ta ansvar för sitt liv och skapa den framtid som jag vill ha. Hade lätt kunnat ge upp men det hade gett mig ett sämre liv.

Jag är ingen höginkomsstagare men högerns politik gynnar mig ändå. Tjänar till och med under medel.

Vad tänker du kring de människor som inte "gett upp" men ändå inte lyckas få vardagen att gå ihop, t.ex. att de sliter med att hantera barn och ett låginkomstyrke? Ska vi leva i ett samhälle där människor behöver slita för att kunna få tillvaron att gå ihop, trots att vi har alla resurser för att se till så att det inte är så?
Citera
2025-05-19, 13:26
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Ja, jag har råd. Jag hoppas dock innerligt att det inte blir något maktskifte. Jag vill inte se den patologiska lögnaren Andersson som statsminister med Miljöpartiet vid sin sida. Det kommer resultera i öppna gränser, PK-tjafs, mer islam och mångmiljardinvesteringar i låtsasprojekt som Northvolt. Det vore nog spiken i kistan för Sverige.
Det kommer bli ett maktskifte. Tidöregeringen har valt att svika många av sina väljare och många av dom har redan bytt sida eller gått till AFS och MED och så kommer Elsa Widding med ett nytt parti som också kommer dränera Tidöregeringen på väljare.
Citera
2025-05-19, 13:26
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Som jag skrev lite högre upp:

Dom har sänkt skatten på ISK och KF.
Dom har sänkt bensinpriset.
Dom har höjt jobbskatteavdraget.
Har dom inte gjort nåt som du tycker är dåligt?
Citera
2025-05-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Vad tänker du kring de människor som inte "gett upp" men ändå inte lyckas få vardagen att gå ihop, t.ex. att de sliter med att hantera barn och ett låginkomstyrke? Ska vi leva i ett samhälle där människor behöver slita för att kunna få tillvaron att gå ihop, trots att vi har alla resurser för att se till så att det inte är så?

Man har alltid valet att byta yrke till ett som ger högre lön. Bara för att man har ett låginkomstyrke idag är det inte ens öde. Jag tror på människans inneboende drivkraft att skapa sig en bättre tillvaro. Saknar man det drivet, ja då behöver man sätta sig ned med sig själv och hitta den drivkraften.

Sen har du utgiftssidan i ekvationen och där finns det, i t.ex. mitt eget fall, mycket att förbättra. Jag har gått från att leva från lön till lön till att idag vara skuldfri och ha en bra sparkvot. Samt att ha gått från ett låglöneyrke till ett yrke med markant bättre lön, även om jag tjänar under medel.

Allt detta kom av en mental omställning som innebar att jag slutade se mig som offer till att ta ansvar och se mig som skaparen av mitt eget liv och tillvaro. Att helt enkelt stärka mig själv. Detta tror jag människor som lever ett liv som inte fungerar skulle kunna kopiera och därmed förbättra sin tillvaro.
Citera
2025-05-19, 14:26
Medlem
Citat:
Har dom inte gjort nåt som du tycker är dåligt?

Ja:

- Dom är alldeles för slappa med invandring/integration.
- Dom sänker inte skatterna fort nog.
- Dom gör för lite för att stärka lärares auktoritet i skolan och höja statusen på yrket.
- Dom ger inte polisen tillräckligt mandat för att hantera kriminaliteten.
- Dom spelar för säkert överlag.
Senast redigerad av villnihaflum 2025-05-19 kl. 14:31.
Citera
2025-05-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag är rädd för att det kommer att bli så.
Citera
2025-05-19, 21:45
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Det kommer bli ett maktskifte. Tidöregeringen har valt att svika många av sina väljare och många av dom har redan bytt sida eller gått till AFS och MED och så kommer Elsa Widding med ett nytt parti som också kommer dränera Tidöregeringen på väljare.
Vad är det ni saknar, när ni utrycker besvikelse?
Citera
2025-05-19, 21:55
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Vad är det ni saknar, när ni utrycker besvikelse?
Vår besvikelse grundar sig i

Vapenlagarna
Nödvärnsrätten
Chat Control
A-kassan
Invandringen
Bristen på återvandring
Könsbytarlagen
Förbud för onlyfans

med mera.
Citera
2025-05-19, 22:04
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Vår besvikelse grundar sig i

Vapenlagarna
Nödvärnsrätten
Chat Control
A-kassan
Invandringen
Bristen på återvandring
Könsbytarlagen
Förbud för onlyfans

med mera.
Det är rimliga önskemål. Dock vet jag inte vad Chat Control eller onlyfans är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in