Citat:
Ursprungligen postat av
hedonismmm
Vad tänker du kring de människor som inte "gett upp" men ändå inte lyckas få vardagen att gå ihop, t.ex. att de sliter med att hantera barn och ett låginkomstyrke? Ska vi leva i ett samhälle där människor behöver slita för att kunna få tillvaron att gå ihop, trots att vi har alla resurser för att se till så att det inte är så?
Man har alltid valet att byta yrke till ett som ger högre lön. Bara för att man har ett låginkomstyrke idag är det inte ens öde. Jag tror på människans inneboende drivkraft att skapa sig en bättre tillvaro. Saknar man det drivet, ja då behöver man sätta sig ned med sig själv och hitta den drivkraften.
Sen har du utgiftssidan i ekvationen och där finns det, i t.ex. mitt eget fall, mycket att förbättra. Jag har gått från att leva från lön till lön till att idag vara skuldfri och ha en bra sparkvot. Samt att ha gått från ett låglöneyrke till ett yrke med markant bättre lön, även om jag tjänar under medel.
Allt detta kom av en mental omställning som innebar att jag slutade se mig som offer till att ta ansvar och se mig som skaparen av mitt eget liv och tillvaro. Att helt enkelt stärka mig själv. Detta tror jag människor som lever ett liv som inte fungerar skulle kunna kopiera och därmed förbättra sin tillvaro.