• 2
  • 3
2025-05-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Eller ocks r Hamas en naturlig reaktion p en ockupation? Varfr anser du att judar har rtten att frdriva andra folkslag och kolonisera deras land?

Det gr liksom inte att bara sga att "judarna inte r helt utan skuld" nr hela bakgrunden till konflikten r direkt kopplat till judarnas agerande under det senaste seklet.

Och om Hamas r blodtrstiga mrdare, vad r d judarna som sista 1,5 ret ddat mnga tiotusen oskyldiga inklusive nrmare 20 000 barn? Om en "frsvarsmakt i ett modernt demokratiskt land" beslutar sig fr att trots intensiv mediabevakning utrota ett annat folk, vad sger det om de politiska strmningar som funnits i landet under lng tid?

Du undviker noga att svara p min frga:
" Hamas r blodtrstiga massmrdare och nr deras agenda klart och tydligt sger att dom vill dda alla judar, vem tror du p d?"
Istllet drar du ett varv till p din egen agenda. Inget fel i det, men varfr svarar du p mina inlgg? Skapa en egen trd istllet!
Citera
2025-05-20, 13:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du undviker noga att svara p min frga:
" Hamas r blodtrstiga massmrdare och nr deras agenda klart och tydligt sger att dom vill dda alla judar, vem tror du p d?"
Fast vad i deras agenda sger att de vill dda alla judar? Att dda judar och att strta den judiska staten Israel r tv helt olika saker.
Citera
2025-05-20, 13:54
Medlem
Citat:
Fast vad i deras agenda sger att de vill dda alla judar? Att dda judar och att strta den judiska staten Israel r tv helt olika saker.

Du fortstter undivka svara p min frga. Fegis!

Men som du skert vet hnvisar Hamas Charter frn 1988 till att kampen brjade 1939, allts nio r INNAN staten Israel bildades. Du r vl som Putin, frsker skapa en "sanning" genom att upprepa en lgn tillrckligt mnga gnger.
Hamas Charter, kapitel 7 sger:
"The Islamic Resistance Movement is one of the links in the chain of the struggle against the Zionist invaders. It goes back to 1939" D fanns det ingen judisk stat att strta.
https://avalon.law.yale.edu/21st_cen...ck%20to%201939

Och samma kapitel sger att muslimerna skall dda alla judar.

Svrt med lsfrstelsen?
Citera
2025-05-20, 14:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Men som du skert vet hnvisar Hamas Charter frn 1988 till att kampen brjade 1939, allts nio r INNAN staten Israel bildades.
Och du vet - eller borde iaf veta - att motstndet mot det som man sg som en framtida judisk stat uppstod lngt tidigare n 1948. Drfr att man visste att framvxten av en judisk stat skulle leda till ett frtryck av ursprungsbefolkningen. Detta r liksom ingen hemlighet att sionisternas plan alltid varit att frdriva den palestinska befolkningen fr att skapa ett etniskt homogent judiskt land.
Citera
2025-05-20, 14:19
Medlem
Citat:
Och du vet - eller borde iaf veta - att motstndet mot det som man sg som en framtida judisk stat uppstod lngt tidigare n 1948. Drfr att man visste att framvxten av en judisk stat skulle leda till ett frtryck av ursprungsbefolkningen. Detta r liksom ingen hemlighet att sionisternas plan alltid varit att frdriva den palestinska befolkningen fr att skapa ett etniskt homogent judiskt land.

Du svarar FORTFARANDE inte p min frga! Du borde veta svaret utantill. Kom igen! Svara d!
Citera
2025-05-20, 17:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Du svarar FORTFARANDE inte p min frga! Du borde veta svaret utantill. Kom igen! Svara d!
Vi har allts tre separate pstenden, att staten Israel ska upplsas, att judarna ska ddas och att judar ska kunna leva i fred i ett muslimskt Palestina. Jag tnker att en logisk tolkning r att judar som direkt eller indirekt frsvarar kolonialstaten Israel fr ddas men att judar som bara vill leva i Palestina ska f gra s i fred. Men att manifestet inte gr en tillrckligt tydlig skillnad mellan dessa tv grupper. Ngot som dremot senare manifest frn Hamas gr, nr de istllet fr judar benmner de som frsvarar Israel fr sionister.

Se texten frn 2017:
Hamas affirms that its conflict is with the Zionist project not with the Jews because of their religion. Hamas does not wage a struggle against the Jews because they are Jewish but wages a struggle against the Zionists who occupy Palestine. Yet, it is the Zionists who constantly identify Judaism and the Jews with their own colonial project and illegal entity.
Hamas rejects the persecution of any human being or the undermining of his or her rights on nationalist, religious or sectarian grounds. Hamas is of the view that the Jewish problem, antisemitism and the persecution of the Jews are phenomena fundamentally linked to European history and not to the history of the Arabs and the Muslims or to their heritage."
Citera
2025-05-20, 17:12
Medlem
Citat:
Vi har allts tre separate pstenden, att staten Israel ska upplsas, att judarna ska ddas och att judar ska kunna leva i fred i ett muslimskt Palestina. Jag tnker att en logisk tolkning r att judar som direkt eller indirekt frsvarar kolonialstaten Israel fr ddas men att judar som bara vill leva i Palestina ska f gra s i fred. Men att manifestet inte gr en tillrckligt tydlig skillnad mellan dessa tv grupper. Ngot som dremot senare manifest frn Hamas gr, nr de istllet fr judar benmner de som frsvarar Israel fr sionister.

Se texten frn 2017:
Hamas affirms that its conflict is with the Zionist project not with the Jews because of their religion. Hamas does not wage a struggle against the Jews because they are Jewish but wages a struggle against the Zionists who occupy Palestine. Yet, it is the Zionists who constantly identify Judaism and the Jews with their own colonial project and illegal entity.
Hamas rejects the persecution of any human being or the undermining of his or her rights on nationalist, religious or sectarian grounds. Hamas is of the view that the Jewish problem, antisemitism and the persecution of the Jews are phenomena fundamentally linked to European history and not to the history of the Arabs and the Muslims or to their heritage."

... men man vgrar fortfarande ndra eller ta avstnd frn 1988 rs manifest. Mrkligt, va!?

Men ter till saken: Du klarar allts inte av att svara ett "Ja" eller "Nej" p min frga...
Det r ett barnsligt stt att fra en debatt. Bara dina frgor fr debatteras. S jag slutar hr.
Citera
2025-05-20, 18:12
Medlem
Elvis avatar
Samar Hadrous hyser nog varma knslor fr Hamas, hon r helt bedrvlig!
Citera
Igår, 08:51
Medlem
Yes, tidigare har SVT alltid skrivit att Israel attackerar sjukhus och skolor, nr dom fightas med terroristerna. Nu har dom vergtt till att skriva att Israel ddar spdbarn. Undrar vad det blir hrnst ?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in