• 4
  • 5
2025-05-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jodå, men inte nu verkar det som.

Nej de har aldrig och kommer aldrig säljas som byggsats. De helikoptrar som säljs som byggsats är inte godkända för kommersiellt bruk utan registreras in som experimentella och får bara användas av privatpersoner. Alla Robinson är fullt godkända av FAA.

Om du fortfarande hävdar motsatsen så presentera en källa.
Citera
2025-05-18, 14:39
Medlem
Jag läste en artikelserie för länge sedan där de redogjorde för ett bygge av en Robinson-helikopter i ett garage med en byggsats som de hade köpt. Jag har inte lyckats spåra den artikeln, har gjort några snabba sökningar på det. Förmodligen fick den bara registreras in som Experimental Aircraft och det var nog en av deras minsta modeller. Robinson-firman startade -73 och det är väl inte omöjligt att de innan de hade fått snurr på tillverkning/försäljning även hade andra möjligheter att försälja sina produkter. Bygga själv var mer i ropet också på -70/80-talen. Nu kan jag dock inte se att de fortfarande skulle sälja helikopterbyggsatser.
Kan ha varit i "Flygrevyn" som jag såg det men de har ingen sökfunktion på sin hemsida.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-05-18 kl. 15:05.
Citera
2025-05-18, 17:23
Medlem
Citat:
Olycksutredningscentralen säger att man utreder säkerhetsaspekterna – vad som inträffade, när och hur.

Helikoptrarna hade bägge färdskrivare, den ena helikopterns färdskrivare är i sådant skick att den kan undersökas. Vad den innehåller vet man ännu inte.

Orsaken till olyckan är fortfarande oklar.
https://yle.fi/a/7-10078087

"Här kan du läsa en sammanfattning av polisens pressträff i Åbo."
(dock fick inte jag länken att funka... IP-låst till .fi kanske?)
Citera
2025-05-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, en Robinson R44 är en väldigt enkel helikopter och har inte någon svart låda.

Båda helikoptrarna var utrustade med någon form av FDR, vilken och vad de loggade vet jag dock inte, i sin enklaste form loggas väl bara gångtimmar, start-/slutpunkt och några min- och maxvärden på varvtal o.dyl.

Den ena ska i vilket fall vara i bra skick, de brukar också vara direktuppkopplade så eventuellt finns datan sparad externt.
Citera
2025-05-19, 00:50
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Båda helikoptrarna var utrustade med någon form av FDR, vilken och vad de loggade vet jag dock inte, i sin enklaste form loggas väl bara gångtimmar, start-/slutpunkt och några min- och maxvärden på varvtal o.dyl.

Den ena ska i vilket fall vara i bra skick, de brukar också vara direktuppkopplade så eventuellt finns datan sparad externt.

Jag skulle säga att det inte har någon typ av FDR, utan möjligen logutrustning för främst motorvärden. Det kan möjligen finnas några värden till men rent principiellt långt ifrån en FDR/svart låda.

Jag är inte påläst på Robinsson men min gissning är att man inte sänder loggad data i realtid.

Man kommer inte behöva någon FDR eller data från maskinerna. Det finns (minst) en video som visar att man flög breddgrupperat, ungefär som jag beskrev igår, sannolikt utan en tydlig kunskap om hur det skall göras.
När den vänstra helikoptern svängde höger in i den högra kolliderade de.
Citera
2025-05-19, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag skulle säga att det inte har någon typ av FDR, utan möjligen logutrustning för främst motorvärden. Det kan möjligen finnas några värden till men rent principiellt långt ifrån en FDR/svart låda.

Jag är inte påläst på Robinsson men min gissning är att man inte sänder loggad data i realtid.

Man kommer inte behöva någon FDR eller data från maskinerna. Det finns (minst) en video som visar att man flög breddgrupperat, ungefär som jag beskrev igår, sannolikt utan en tydlig kunskap om hur det skall göras.
När den vänstra helikoptern svängde höger in i den högra kolliderade de.

Sannolikt något snarlikt detta system de var utrustade med, som sänder önskad data i realtid: https://www.heliair.com/robinson-r44...onitoring-fdm/

Om det kan ge särskilt mycket är väl jag också tveksam till. Att de inte skulle gett sig på avancerad flygning är rätt uppenbart, då den ene beskrivs som helt färsk bakom spakarna är det nog ett rätt säkert antagande att det saknades kompetens för det. Anledningen var nog att man ville få till en häftig inflygning inför de estniska klubbkamraterna på backen.

Men varför tvåan (som jag uppfattar det) flyger in i ettan är fortfarande intressant. Blicklåsning, undanmanöver, haveri?
Citera
2025-05-19, 17:01
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Sannolikt något snarlikt detta system de var utrustade med, som sänder önskad data i realtid: https://www.heliair.com/robinson-r44...onitoring-fdm/

Om det kan ge särskilt mycket är väl jag också tveksam till.

Det är bara motordata, ingen Flight Data att tala om. Robinson verkar ha ungefär samma system själva (loggar) men inte för real time överföring.

Recorder? -Ja den spelar in.

Flight Data Recorder? Nej, inte det.

Nytta till utredningen? Ytterst begränsad, om någon annan än att visa att ingen motor krånglade (vilket ingen tror ändå).

Citat:
Att de inte skulle gett sig på avancerad flygning är rätt uppenbart, då den ene beskrivs som helt färsk bakom spakarna är det nog ett rätt säkert antagande att det saknades kompetens för det. Anledningen var nog att man ville få till en häftig inflygning inför de estniska klubbkamraterna på backen.

Men varför tvåan (som jag uppfattar det) flyger in i ettan är fortfarande intressant. Blicklåsning, undanmanöver, haveri?

Sett ur den sista kvartens flygning ser det ut som att vänstra helikoptern ledde, dvs var ”Etta”
En stund innan kollisionen breddgrupperade de och flög exakt på linje, bild och video finns på det.
ADS-B-datat visar att vänster helikopter svängde in i höger, och det krävdes en högersväng för att komma till destinationen.

Olyckan orsakades med allra största sannolikhet av att det saknades grundläggande kunskaper i hur man genomför roteflygning på ett säkert sätt, och att ingen tydlig ledare fanns som kommenderade vilka formationer de skulle flyga i. Det ledde till att åtminstone piloten i den den vänstra helikoptern hade ett bristande S/A (Situation Awareness) och inte visste att han inte fick svänga höger.

Sannolikt svängde Ettan för att ta kurs mot Piikajärvi och sannolikt hade han inte koll på att den andra helikoptern låg rakt till höger.
(Bag beskrev detta i ett tidigare inlägg.)
Citera
2025-05-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
En känd affärsman Oleg Sõnajalg från Estland omkom, han var väldigt känd i landet.

https://reporter.kanal2.ee/8251027/s...-oleg-sonajalg

Stämmer. I Olegs helikopter åkte Tiit Kuusk med i och i den andra Priit med sin fru. Men femte offret undrar jag över, vem det kan vara? Och vilken av helikoptrarna satt denna person i?
Citera
2025-05-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nippetipp
Stämmer. I Olegs helikopter åkte Tiit Kuusk med i och i den andra Priit med sin fru. Men femte offret undrar jag över, vem det kan vara? Och vilken av helikoptrarna satt denna person i?
Nu vet jag den femte. Mihkel Kapp.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in