• 1
  • 2
2025-05-17, 12:52
Bannlyst
Ser mnga nobody's frn gymnasietiden som idag r objektorienterade systemutvecklare eller bara systemutvecklare, andra r software developer's, tror inte skillnaden r stor mellan dessa 3 jag nmner nu, men systemutvecklare ligger p 2 r som max, tror programmering 1 och 2 r det som man lr sig som mest i just programmeringsdelen, sen kanske det r lite php osv.

Men det knns lite som dom flesta kan bli detta, minns riktiga flum frn gymnasietiden som inte kunde nt, och idag 10 r senare r en del systemutvecklare.

Stmmer min teori, eller har jag fel hr kanske? Eller ska man sga dom att dom flesta kan bli det?
Citera
2025-05-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meldemilb
Ser mnga nobody's frn gymnasietiden som idag r objektorienterade systemutvecklare eller bara systemutvecklare, andra r software developer's, tror inte skillnaden r stor mellan dessa 3 jag nmner nu, men systemutvecklare ligger p 2 r som max, tror programmering 1 och 2 r det som man lr sig som mest i just programmeringsdelen, sen kanske det r lite php osv.

Men det knns lite som dom flesta kan bli detta, minns riktiga flum frn gymnasietiden som inte kunde nt, och idag 10 r senare r en del systemutvecklare.

Stmmer min teori, eller har jag fel hr kanske? Eller ska man sga dom att dom flesta kan bli det?

Alla kan tminstone frska, men sedan r det givetvis en helt annan frga om de verkligen gr ett bra jobb.

Kan tillgga att det givetvis inom branchen finns mnga niver av svrighetsgrader. ven om man har samma titel s kan svrighetsgraden i arbetet man utfr och gr i ml med variera ngot oerhrt.
Citera
2025-05-17, 13:08
Citat:

Jag jobbar med liknande och har precis som du sett hur hjrndda mnniskor sker sig till systemutveckling/programmering. Jag tror att nstan vem som helst kan bli en kodknackare, speciellt sen AIs intg, men utvecklare i ordets ursprungliga bemrkelse r mer tveksamt. Finns mnga kassa kollegor som bara sitter och frgar vad de ska gra hela tiden och knappt stadkommer ngonting av vrde. Srskilt kvinnor. Det finns mycket duktiga kvinnor ocks, men absoluta majoriteten kostar mer n de bidrar. Tyvrr anstller mnga chefer utan teknisk bakgrund kvinnor fr de vill ha ngon att titta p. Ngonting jag skrivit om tidigare i andra trdar.

Det jag inte frstr r hur det gr runt nd. ven om vi andra br dessa mnniskor p vra axlar s r det en enorm utgift. Mnga stllen har det halvsvrt eknomiskt ocks, men dessa kodknackarfstingar frsvinner aldrig nd.
Citera
2025-05-17, 13:14
Medlem
kalkryggars avatar
I princip s kan vl alla bli allt. Alla kan bli Maskiningenjr, fysiker, ekonom, psykolog etc. Det finns givetvis grnser nr ngon lider av ngot hinder av ngot slag.

S en flummare kan blir psykolog eller programmerare. Men om flummaren r programmerare och kan sin sak s har hen trots allt lagt ner ordentligt med tid p detta.

En person som programmerar object detection fr sjlvkrande bilar har sannolikt gnat sig t studier i flera r. Men en person som r lite extra logiskt lagd kan p ngra dagar brja skapa enklare spel i JavaScript, medans fr de flesta s kan de gra det p 1-2 mnader.
Citera
2025-05-17, 13:16
Medlem
Citat:

Ja, de flesta kan bli systemutvecklare, i alla fall de som klarar sig igenom gymnasiets matematik.
Det gr ju inte alla men 90%.
Citera
2025-05-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktionspotential
Jag jobbar med liknande och har precis som du sett hur hjrndda mnniskor sker sig till systemutveckling/programmering. Jag tror att nstan vem som helst kan bli en kodknackare, speciellt sen AIs intg, men utvecklare i ordets ursprungliga bemrkelse r mer tveksamt. Finns mnga kassa kollegor som bara sitter och frgar vad de ska gra hela tiden och knappt stadkommer ngonting av vrde. Srskilt kvinnor. Det finns mycket duktiga kvinnor ocks, men absoluta majoriteten kostar mer n de bidrar. Tyvrr anstller mnga chefer utan teknisk bakgrund kvinnor fr de vill ha ngon att titta p. Ngonting jag skrivit om tidigare i andra trdar.

Det jag inte frstr r hur det gr runt nd. ven om vi andra br dessa mnniskor p vra axlar s r det en enorm utgift. Mnga stllen har det halvsvrt eknomiskt ocks, men dessa kodknackarfstingar frsvinner aldrig nd.

Det varierar vl. En del ingr i strre grupper och gr sledes en del av arbetet givetvis. Mnga varvar med rutinarbeten som de gjort mnga ggr innan.

Sedan r de vl i lngden s att det inte mrks s mycket om inget hnder eller gr lngsamt. Efter ett antal r s konstaterar kunden att det var skit och s lggs projektet ner. Men betalt fr man nd och i slutndan r det skattebetalarna eller konsumenterna som str fr kostnaden.

Lite svrare r det nr produkten ska anvndas, det blir mycket tid som tappas bort om allt gr segt eller vissa funktioner inte funkar.

Vldigt mnga hamnar i positioner dr de mer frvaltar en befintlig produkt. D r det mnga steg som tas innan en uppdatering gr ut till kund. Dr dliga utvecklare kanske ftt 80% korrekt och s fixar man resten p vgen. Lite dyrare och lngsammare n om en bra utvecklare ftt 99% rtt frn brjan.

P stt och vis s blir utvecklargruppen hela tiden strre fr de sysselstter varandra.

Det r vl dr ungefr som AI kommer in, de som r bra kommer bli mycket effektivare och hinner med mer, sledes kan utvecklingsgrupperna krympas. Man ser det p fretagen som mer eller mindre slutat att anstlla juniorer.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-17 kl. 13:22.
Citera
2025-05-17, 13:20
Medlem
Finns ju systemutvecklare, frmst p frontend-sidan, som gnar dagarna t snt vem som helst kan lra sig p ngra veckor.
Citera
2025-05-17, 13:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2025-05-17, 22:00
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag r master i computer science och jobbar som systemutvecklare. Jag har arbetat tillsammans med mnga riktigt skarpa sjlvlrda utvecklare professionellt. Man kan lra sig sjlv och har i rlighetens namn vldigt sllan nytta av det strikt djuplodande akademiska men jag svr att jag r snabbare p vissa grejer n de sjlvlrda men att det d gller att skriva en labyrintlsaralgoritm snabbt eller en schackmotstndar AI eller begripa vissa kategorier av buggar snabbare.
Citera
2025-05-18, 08:42
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det varierar vl. En del ingr i strre grupper och gr sledes en del av arbetet givetvis. Mnga varvar med rutinarbeten som de gjort mnga ggr innan.

Sedan r de vl i lngden s att det inte mrks s mycket om inget hnder eller gr lngsamt. Efter ett antal r s konstaterar kunden att det var skit och s lggs projektet ner. Men betalt fr man nd och i slutndan r det skattebetalarna eller konsumenterna som str fr kostnaden.

Lite svrare r det nr produkten ska anvndas, det blir mycket tid som tappas bort om allt gr segt eller vissa funktioner inte funkar.

Vldigt mnga hamnar i positioner dr de mer frvaltar en befintlig produkt. D r det mnga steg som tas innan en uppdatering gr ut till kund. Dr dliga utvecklare kanske ftt 80% korrekt och s fixar man resten p vgen. Lite dyrare och lngsammare n om en bra utvecklare ftt 99% rtt frn brjan.

P stt och vis s blir utvecklargruppen hela tiden strre fr de sysselstter varandra.

Det r vl dr ungefr som AI kommer in, de som r bra kommer bli mycket effektivare och hinner med mer, sledes kan utvecklingsgrupperna krympas. Man ser det p fretagen som mer eller mindre slutat att anstlla juniorer.
Det r detta jag misstnkt lnge ocks.

Nr det gller AI hller jag helt och hllet med om att det kraftigt minskar behovet av juniorer inom de branscher som jobbar mest med mjukvara. Tyvrr behver man inom min bransch nd en massa juniorer. Seniorerna r ofta vldigt bekvma och vgrar gra lttare handgripligt arbete. Mnga r ocks rvhl mot de stackars juniorerna som frgar och vill lra sig saker.
Citera
2025-05-18, 09:49
Medlem
a-mortals avatar
Verkligen inte. Skriva program, testa, optimera, fixa, dokumentera, diskutera, revidera, migrera, hantera licenser osv. Ytterst f ven inom yrket har allt som krvs, troligen ingen faktiskt. Det man behver som systemutvecklare r frmgan att se in i framtiden.

Linus Torvald vet det, jag vet det och du vet det. Det kommer aldrig bli perfekt. Det r som vi alla bygger vra hus ovanp mark vi inte riktigt vet vad den innehller. Har vi otur s sjunker halva huset ner och det blir sprickor tvrs ver som fylls med vatten s hela skiten bara ruttnar bort.

Man r lmpad som systemutvecklare om man har tur och slipper se sina projekt ruttna p grund av fel man inte kunde upptcka innan.

Ha grna 10 stycken alternativa stt att gra exakt samma sak s det hller ifall 9 av 10 stt skiter sig.
Det r s man klarar sig som utvecklare.

Kan vem som helst bli utvecklare.
Ja, men inte ngon bra utvecklare.
Citera
2025-05-19, 16:46
Medlem
Sveriges vanligaste yrke fr mn 2023 var enl SCB "Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl." med 89 210 mn inom yrket. Nra p 5 % av alla arbetande mn allts. Det nst vanligaste var 80 700 inom lagerarbete. Med "Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl." frsts "Analyserar, designar och utvecklar IT-system eller delar av system. Utformar och utvecklar lsningar fr programvara, applikationer, system och databaser ... Hit fr bl.a. - Systemutvecklare - Programmerare Databasutvecklare Databasmodellerare Webbutvecklare".

Vi kan ju anta att de inte alla r genier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in