Citat:
Ursprungligen postat av
Aktionspotential
Jag jobbar med liknande och har precis som du sett hur hjrndda mnniskor sker sig till systemutveckling/programmering. Jag tror att nstan vem som helst kan bli en kodknackare, speciellt sen AIs intg, men utvecklare i ordets ursprungliga bemrkelse r mer tveksamt. Finns mnga kassa kollegor som bara sitter och frgar vad de ska gra hela tiden och knappt stadkommer ngonting av vrde. Srskilt kvinnor. Det finns mycket duktiga kvinnor ocks, men absoluta majoriteten kostar mer n de bidrar. Tyvrr anstller mnga chefer utan teknisk bakgrund kvinnor fr de vill ha ngon att titta p. Ngonting jag skrivit om tidigare i andra trdar.
Det jag inte frstr r hur det gr runt nd. ven om vi andra br dessa mnniskor p vra axlar s r det en enorm utgift. Mnga stllen har det halvsvrt eknomiskt ocks, men dessa kodknackarfstingar frsvinner aldrig nd.
Det varierar vl. En del ingr i strre grupper och gr sledes en del av arbetet givetvis. Mnga varvar med rutinarbeten som de gjort mnga ggr innan.
Sedan r de vl i lngden s att det inte mrks s mycket om inget hnder eller gr lngsamt. Efter ett antal r s konstaterar kunden att det var skit och s lggs projektet ner. Men betalt fr man nd och i slutndan r det skattebetalarna eller konsumenterna som str fr kostnaden.
Lite svrare r det nr produkten ska anvndas, det blir mycket tid som tappas bort om allt gr segt eller vissa funktioner inte funkar.
Vldigt mnga hamnar i positioner dr de mer frvaltar en befintlig produkt. D r det mnga steg som tas innan en uppdatering gr ut till kund. Dr dliga utvecklare kanske ftt 80% korrekt och s fixar man resten p vgen. Lite dyrare och lngsammare n om en bra utvecklare ftt 99% rtt frn brjan.
P stt och vis s blir utvecklargruppen hela tiden strre fr de sysselstter varandra.
Det r vl dr ungefr som AI kommer in, de som r bra kommer bli mycket effektivare och hinner med mer, sledes kan utvecklingsgrupperna krympas. Man ser det p fretagen som mer eller mindre slutat att anstlla juniorer.