Citat:
Ursprungligen postat av
.-fuckYUO-.
Ska de alltid vara på och identifiera människor live?
Jag har svårt att förstå i vilka scenarion det hade varit användbart
Om ett brott har begåtts och man scannar relevanta övervakningskameror i efterhand (i efterhand hade kunnat vara minuter efter, förslagsvis efter godkännande från någon ansvarig) så kan jag absolut köpa det.
Men vad tjänar det till att scanna alla live om inget brott har begåtts?
Tänker de ha det för att upptäcka misstänkta rörelser på förhand innan brott har begåtts?
Typ föra statistik och ”Aha, den här random personen har gått förbi ett random hus 5 dagar i rad, i vanliga fall brukar personen inte göra det. Han brukar ju gå och handla vid den här tiden. Vi ökar span på honom och huset”?
Eller vad är syftet? Man hade ju gärna velat höra ett argument också.
Öh, okej... ”Det är viktigt med ny teknik”.
Hade du velat förklara varför det är viktigt med ansiktsigenkänning i realtid? Det är ny teknik ja, men varför är just detta viktigt?
Har du hört talas om Assange? En amerikansk visselblåsare som avslöjade krigsbrott begångna av USA. Han misstänktes för våldtäkt här i Sverige. Du kan läsa mer om fallet själv, men tydligen ville kvinnan använda kondom och han vägrade, vilket klassificerades som våldtäkt. Dessutom pressade svenska polisen henne att anmäla. Det ledde till att han tystades och fick gömma sig i ett litet rum på en ambassad i ett decennium. Lägg därtill att möjligheten att häkta och åtala någon nu är mycket större än då, särskilt gällande våldtäkt.
Om han var ett “target” skulle AI-baserad ansiktsigenkänning ha gjort jobbet tusen gånger enklare, eftersom man med ett klick kan ha konstant koll på var någon befinner sig. Detta är bara ett exempel. Korruption och skandaler är vardag inom svenska myndigheter ,sådana organisationer bör man vänta med att ge mera makt och kontroll.
En annan potentiell target skulle kunna vara statsepidemiologen Gisslén, som avgick på grund av korruption. Han var inte en feg opportunist utan stod upp för det rätta. Att göra sådana saker bör givetvis bli mycket svårare om man är övervakad varje steg man tar. AI-kameror samverkar med andra lagar som införts samt kommer att införas. Du måste se helheten.
En statsepidemiolog är viktig i en fascistisk stat: man måste kunna skrika ”corona!”, ”förbud mot sammankomster!” och ”max tre personer i ett utrymme!”. Dessa individer blir givetvis enklare att kontrollera ju fler verktyg staten har.
Citat:
”I dag finns inte en enda läkare eller person med djupare medicinsk kompetens i myndighetens ledningsgrupp. Det är uppseendeväckande”, skriver han.
Gisslén skriver även att det pågått maktspel och intriger inom myndigheten
När ämneskunskap saknas försvåras möjligheten att genomskåda dolda agendor och personlig positionering. Jag har själv varit utsatt för sådant maktspel, något som försvårat mitt arbete som statsepidemiolog”, skriver han
Gisslen:
https://www.flashback.org/sp92965897
Assange:
https://www.flashback.org/sp93009146
Efter AI-kameror är nästa steg givetvis AI-drönare. Denna video kommer från en framstående AI-forskare vid Berkeley, som även han varnar för detta:
https://youtu.be/O-2tpwW0kmU