• 1
  • 2
2025-05-16, 22:26
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...sta-ar-viktigt

Citat:
En promemoria från regeringen, som just nu är ute på remiss, föreslår att polisen enligt lag ska få använda sig av ansiktsigenkänning i realtid från den 1 januari 2026.

Men både kameraövervakning och AI-teknik som ansiktsigenkänning kan innebära stora inskränkningar i den personliga integriteten. Och det finns kritiker mot utvecklingen.

– Jag tycker att man ska ta frågor om personlig integritet på allvar. Men jag delar inte bedömningen att det inte skulle ha effekt, säger Gunnar Strömmer.

Shit man! Det här börjar likna kommunistkina! Vad tycker ni?
Citera
2025-05-16, 22:26
Moderator
Ruskigbusss avatar
Bakgrund: (FB) Rikspolischefen vill ha ansiktsigenkänning i realtid
/Mod
Citera
2025-05-16, 22:40
Medlem
Ska de alltid vara på och identifiera människor live?

Jag har svårt att förstå i vilka scenarion det hade varit användbart

Om ett brott har begåtts och man scannar relevanta övervakningskameror i efterhand (i efterhand hade kunnat vara minuter efter, förslagsvis efter godkännande från någon ansvarig) så kan jag absolut köpa det.

Men vad tjänar det till att scanna alla live om inget brott har begåtts?

Tänker de ha det för att upptäcka misstänkta rörelser på förhand innan brott har begåtts?

Typ föra statistik och ”Aha, den här random personen har gått förbi ett random hus 5 dagar i rad, i vanliga fall brukar personen inte göra det. Han brukar ju gå och handla vid den här tiden. Vi ökar span på honom och huset”?

Eller vad är syftet? Man hade ju gärna velat höra ett argument också.

Citat:
Det är viktigt för vi ser att de kriminella verkligen använder ny teknik och då måste vi säkerställa att de goda krafterna i samhället också kan göra det, säger Gunnar Strömmer (M).
Öh, okej... ”Det är viktigt med ny teknik”.

Hade du velat förklara varför det är viktigt med ansiktsigenkänning i realtid? Det är ny teknik ja, men varför är just detta viktigt?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2025-05-16 kl. 23:01.
Citera
2025-05-16, 22:42
Medlem
EdwardStenhards avatar
Sjuka jävla land. Tror inte ens Sydafrika har haft en sådan försämring som Sverige har haft sedan 1994...
Citera
2025-05-16, 22:47
Medlem
Sverige kommer bli ett litet Kina och det är riktigt otrevligt
Citera
2025-05-16, 22:57
Medlem
Det är väl bra att vår frihet försvinner?
Vi är ändå så jävla dumma i huvudet att vi fyller landet med kriminella bidragstagare så vi förtjänar det här.

Hoppas de stoppar upp ett GPS-chip i röven på alla så de kan följa varje steg vi tar.

Själv skall jag köpa en Ulf Kristersson-mask o gå runt med
Kanske blir årets julklapp?
Citera
2025-05-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ska de alltid vara på och identifiera människor live?

Jag har svårt att förstå i vilka scenarion det hade varit användbart

Om ett brott har begåtts och man scannar relevanta övervakningskameror i efterhand (i efterhand hade kunnat vara minuter efter, förslagsvis efter godkännande från någon ansvarig) så kan jag absolut köpa det.

Men vad tjänar det till att scanna alla live om inget brott har begåtts?

Tänker de ha det för att upptäcka misstänkta rörelser på förhand innan brott har begåtts?

Typ föra statistik och ”Aha, den här random personen har gått förbi ett random hus 5 dagar i rad, i vanliga fall brukar personen inte göra det. Han brukar ju gå och handla vid den här tiden. Vi ökar span på honom och huset”?

Eller vad är syftet? Man hade ju gärna velat höra ett argument också.

Öh, okej... ”Det är viktigt med ny teknik”.

Hade du velat förklara varför det är viktigt med ansiktsigenkänning i realtid? Det är ny teknik ja, men varför är just detta viktigt?
Okej, jag gjorde journalistens jobb nu, jag och kollade upp det och delar med mig av denna ganska väsentliga information.

Det verkar inte vara så illa som jag trodde:
Citat:
Användningen av tekniken ska vara proportionerlig och det ska krävas ett tillstånd från åklagare eller domstol för att använda den. I brådskande fall ska användningen få påbörjas utan tillstånd och då ska en ansökan om tillstånd göras inom 24 timmar. Denna tillståndsprövning utgör en viktig rättssäkerhetsgaranti för den enskilde.

Texten gjorde i sin tur också politikerns jobb och framförde motiven:
https://www.regeringen.se/pressmedde...g-for-polisen/
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2025-05-16 kl. 23:14.
Citera
2025-05-17, 00:28
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terroristpartiet

Är någon förvånad? Alla i detta landet borde utvandra och lämna politikerna här.
Citera
2025-05-17, 02:07
Medlem
hur är det blattarnas fel att vår regering kommer med sånna här förslag?
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är väl bra att vår frihet försvinner?
Vi är ändå så jävla dumma i huvudet att vi fyller landet med kriminella bidragstagare så vi förtjänar det här.

Hoppas de stoppar upp ett GPS-chip i röven på alla så de kan följa varje steg vi tar.

Själv skall jag köpa en Ulf Kristersson-mask o gå runt med
Kanske blir årets julklapp?
Citera
2025-05-17, 02:28
Avstängd
Severlohs avatar
Jag undrar om någon regim i historien har byggt upp en polisstat så fort som Tidö-regimen har gjort.
Citera
2025-05-17, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terroristpartiet

Börjar?? Vilken sten har du sovit under de senaste 25 åren??
Citera
2025-05-17, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shamarn192
hur är det blattarnas fel att vår regering kommer med sånna här förslag?

För att förr behövde vi inte ha kameror överallt på stan. Vi behövde inte ha massövervakning. Men nu måste vi plötsligt ha det.
Vi har sprängningar och skjutningar i princip varje dag. Gängkriminella som rånar människor på stan och infiltrerar myndigheter på en systemhotande nivå.
Enda lösningen är tydligen att övervaka befolkningen än mer och inskränka vår frihet.
Att skicka hem de 2+ miljoner som inte skall vara här finns inte med i tankebanorna tydligen.

Ytterst ansvarig är politikerna och alla idioter som röstat på dem. Som har tagit hit orcherna.
Orcher gör det orcher gör så det är väl inte deras fel i den bemärkelsen.
Men det är helt fel väg att gå o inskränka svenskarnas frihet. Det löser inga problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in