2025-05-21, 15:40
Medlem
När vi diskuterar "Back to the Moon and Beyond" så får vi naturligtvis granska vad meningen var med SLS.
Man kom fram till att rymdfärjan var osäker...men tog delar från rymdfärjans bärraket för att skapa SLS. Man gick av "säkerhetsskäl" tillbaka till en "Apollo på steroider" vilket blev den avancerade rymdkapseln Orion.

Artimes I skulle ha genomförts redan under 2016 men blev alltså 6 års försenad. Tanken var absolut god men varför skulle man inte kunna göra rymdfärjan säker istället för där hade man ju en farkost både för astronauter och last.
Nu skulle man mixtra med olika block för SLS, för "crewed missions" and "transports".

Allting blev som vanligt dyrare än beräknat och det är väl kostnadsbiten som knäcker SLS.

Nu finns det dock inget som kan stoppa Artimes II runt månen och som jag förmodar Artimes III, man vill landa på månen före Kina.
Men sedan stoppas troligen upprättande av månbas enligt Artimes-programmet. Det som gör mig lite ledsen i ögat är att troligen skrotas också Lunar Gateway. En liten station i bana långt från jorden, det var inte alls fel tänkts.
Vårt hopp står till Starship och SpaceX, där ligger viljan och framtidstron.
Citera
2025-05-21, 16:12
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vårt hopp står till Starship och SpaceX, där ligger viljan och framtidstron.
Du anar inte hur deprimerande det är att läsa det där.

Ok, Nasa har snöat in på kapsyler snarare än att fortsätta utvecklingen av shuttles. Marginellt lätt att förstå, för kapsylerna landar sig själva med fallskärmar medans skyttlarna kräver faktiskt kompetens. även om man gav dom en enklare atmosfärisk motor för en andra chans.

Men att lägga framtiden i händerna på idioten som backade den där andra idioten. Jag mår illa. Jag kommer dö snart, men tanken att ni alla och era framtida oxo gör det, utan meningsfull chans framåt, tar hårt.

För en galen marsfanatiker är inte hur vi tar oss ut där.
Citera
2025-05-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Du anar inte hur deprimerande det är att läsa det där.

Ok, Nasa har snöat in på kapsyler snarare än att fortsätta utvecklingen av shuttles. Marginellt lätt att förstå, för kapsylerna landar sig själva med fallskärmar medans skyttlarna kräver faktiskt kompetens. även om man gav dom en enklare atmosfärisk motor för en andra chans.

Men att lägga framtiden i händerna på idioten som backade den där andra idioten. Jag mår illa. Jag kommer dö snart, men tanken att ni alla och era framtida oxo gör det, utan meningsfull chans framåt, tar hårt.

För en galen marsfanatiker är inte hur vi tar oss ut där.

Det är väl bra att du ventilerar dina åsikter. Faktiskt VET vi inte vad som händer just nu. Även republikanska senatorer som exempelvis Ted Cruz har försökt att pressa Isaac Jaredman hur han ställer sig till framtiden. Ted Cruz värnar jobben. Jaredman säger att han försöker använda resurserna på bästa sätt.
Min reflektion är, naturligtvis är det inte bra att man har kostnader för Artimes V genom att man slänger pengar i gapet på Jeff Bezos för en månlandare som aldrig blir byggd.

Likaså är det inte bra att man beställt och betalat för den första delen till Lunar Gateway om nu hela skiten skall skrotas.

Jag vill ha långsiktighet. Min uppfattning är också att ISS borde skrotas så fort som möjligt men givetvis finns det andra som inte tycker som jag.
Citera
2025-05-21, 19:34
Medlem
Citat:
För en massa år sedan skrev Clarke om detta, på sitt vanliga vis. Det damm man kan förmoda existera - och som NASA var särdeles oroade för - visade sig aningen mindre farligt än dom trodde, men Clarke, givet det man visste då, skrev det into a novel: https://en.wikipedia.org/wiki/A_Fall_of_Moondust

Ytterligare en av de sakerna jag växt upp med :P
Tack för tipset. Ska kolla in den. Jag har alltid tyckt regolith är riktigt intressant för det har så många unika egenskaper. Tydligen giftigt som fan och luktar svartkrut. + Magnetiskt som jag redan skrivit.

En sidnot men cool grej. Måndamm "leviterar" precis ovanför ytan när solar flares träffar månen och magnitiserar dammet. Så på sätt och vis så cirkulerar dammet runt som i små bäckar och stigar efter hur solen ligger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_...th#Circulation
Senast redigerad av neomunaa 2025-05-21 kl. 19:37.
Citera
2025-05-21, 20:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
En sidnot men cool grej. Måndamm "leviterar" precis ovanför ytan när solar flares träffar månen och magnitiserar dammet. Så på sätt och vis så cirkulerar dammet runt som i små bäckar och stigar efter hur solen ligger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_...th#Circulation
Elektrisk laddning, inte magnetism. Det är ett elände för dessa laddade partiklar fastnar på allting.
Citera
2025-05-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Elektrisk laddning, inte magnetism. Det är ett elände för dessa laddade partiklar fastnar på allting.

Apollo-astrounaterna blev ganska dammiga och dom var fortfarande dammiga när dom klev in i Lunar Lander för återfärd.
I command module skulle jag tro det inte gick att få bort all denna nästan mikroskopiska damm utan det kom ned till jorden.
Vid Artimes III får man ha med sig rejäla dammsugare.
Citera
2025-05-21, 20:37
Avstängd
Citat:
Apollo-astrounaterna blev ganska dammiga och dom var fortfarande dammiga när dom klev in i Lunar Lander för återfärd.
I command module skulle jag tro det inte gick att få bort all denna nästan mikroskopiska damm utan det kom ned till jorden.
Vid Artimes III får man ha med sig rejäla dammsugare.
Det man tänker sig är att ha växlande elektrisk laddning på dräkten också så att den stöter bort dammet.
Citera
2025-05-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det man tänker sig är att ha växlande elektrisk laddning på dräkten också så att den stöter bort dammet.

Ja det blir kanske nödvändigt. Jag vet dock inte om Axioms rymddräkter för lunar excursion har dessa möjligheter.
Kanske SpaceX kan bidra med bättre rymddräkter.
Citera
2025-05-21, 23:57
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ja det blir kanske nödvändigt. Jag vet dock inte om Axioms rymddräkter för lunar excursion har dessa möjligheter.
Kanske SpaceX kan bidra med bättre rymddräkter.
Det du behöver göra är att ladda dig t.ex negativt samtidigt som du har en positivt laddad dammsugare i närheten Jag tror jag läst konceptet i minst 3 böcker nu, senast i LUX-4.

Ingenting du bygger in i dräkten i sig, utan i slussen. Stå här, håll där.
Citera
Igår, 00:06
Medlem
Citat:
Det du behöver göra är att ladda dig t.ex negativt samtidigt som du har en positivt laddad dammsugare i närheten Jag tror jag läst konceptet i minst 3 böcker nu, senast i LUX-4.

Ingenting du bygger in i dräkten i sig, utan i slussen. Stå här, håll där.

Ja det verkar vettigt att ha någon typ av dammsugare i slussen. Jag är osäker på hur man gjorde vid Apollo-färderna. Utrymmena i både Lunar Lander och i Kommando-modulen var inte stora.
Citera
Igår, 00:13
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ja det verkar vettigt att ha någon typ av dammsugare i slussen. Jag är osäker på hur man gjorde vid Apollo-färderna. Utrymmena i både Lunar Lander och i Kommando-modulen var inte stora.
En dammsugare kräver ju per definition lufttryck, så antar att man i slussen skickade in lite luft som fick blåsa astronauten ren, och via filter återanvändes några gånger. Har inte sett nåt om det alls, men det är hur jag hade gjort det.

Men som Xenonen skrev, så gör laddningen att det e snart sagt hopplöst att blåsa bort dammet, så jag anar att astronauterna fick leva med en del måndamm lite varstans.
Citera
Igår, 00:17
Medlem
Citat:
En dammsugare kräver ju per definition lufttryck, så antar att man i slussen skickade in lite luft som fick blåsa astronauten ren, och via filter återanvändes några gånger. Har inte sett nåt om det alls, men det är hur jag hade gjort det.

Men som Xenonen skrev, så gör laddningen att det e snart sagt hopplöst att blåsa bort dammet, så jag anar att astronauterna fick leva med en del måndamm lite varstans.

Min minnesbild är ganska suddig men jag har läst om att dammet ställde till väldiga bekymmer. Detta får man ta hänsyn till i framtiden och göra dräkterna glattare, anser jag. Så att man verkligen kan avlägsna allt.
Till saken hör kanske också att Apollo-astronauterna fick vistas i karantän efter landningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in