2006-08-29, 16:57
Medlem
micke_hs avatar
Som topic säger. Jag bor i hus med källare och i den så luktar det lite unket. Inte så mycket men tillräckligt för att störa en. Finns det nåt knep att ta till för att bli kvitt lukten? Det är målade källargolv och alltså inget som mögla eller så.
Citera
2006-08-29, 18:38
Medlem
BalleKalles avatar
öppna ventilerna!
Citera
2006-08-29, 18:40
Medlem
LadyTieras avatar
Avfuktare+bra ventilation
Citera
2006-08-29, 18:58
Medlem
polyesterpams avatar
stall fram en skal potpurri.

nej men skamt asido - jag tror som LT pa avfuktare, aven om det kan vara mycket envist.
Citera
2006-08-29, 20:55
Medlem
Mekanisk frånluftsfläkt.Kostar ju en del att installera men fungerar gör det.
Du täpper till alla ventiller utom den sista sen låter du fläkten sköta resten.
Citera
2006-08-29, 21:09
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Som topic säger. Jag bor i hus med källare och i den så luktar det lite unket. Inte så mycket men tillräckligt för att störa en. Finns det nåt knep att ta till för att bli kvitt lukten? Det är målade källargolv och alltså inget som mögla eller så.
Se till att temperaturen hålls över miniminivå - tror det ligger på +16 C, under vilken mögelsporer trivs.
Ett målat källargolv är knappast nån garanti mot något. Skulle du få fuktvandring underifrån så lär färgen släppa från underlaget.
Sommaren är den period då en källare har högst fuktfaktor, märker du nån skillnad mot vintern betr lukten?
Citera
2006-08-30, 00:38
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Se till att temperaturen hålls över miniminivå - tror det ligger på +16 C, under vilken mögelsporer trivs.
Ett målat källargolv är knappast nån garanti mot något. Skulle du få fuktvandring underifrån så lär färgen släppa från underlaget.
Sommaren är den period då en källare har högst fuktfaktor, märker du nån skillnad mot vintern betr lukten?

Ja asså jag skrev att golven var målade för att slippa svar som mattan är rutten osv. I övrigt så känner jag lukten mer på sommaren. Men den känns även på vintern fast inte lika mycket. Jag dränerade kåken förra året så någon fukt borde inte tränga in, såvida den inte kommer från bottensulan då. Den är lite svårare att dränera
Citera
2006-08-30, 01:34
Medlem
Hypokondrias avatar
Ta bort allt organiskt material som ligger emot källarväggarna / golven.
Även all inredning som inte är plåtreglade måste bort.
Typ väggar, hyllor, bord & allt annat som kan "ruttna" .
(även fel färgtyp på golv/väggar kan vara orsaken till lukten)
Ge även väggarna en omgång boracol när du ändå håller på.
Skvätt lite klorin i brunnarna.

Lycka till
Citera
2006-08-30, 15:40
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Ta bort allt organiskt material som ligger emot källarväggarna / golven.
Även all inredning som inte är plåtreglade måste bort.
Typ väggar, hyllor, bord & allt annat som kan "ruttna" .
(även fel färgtyp på golv/väggar kan vara orsaken till lukten)
Ge även väggarna en omgång boracol när du ändå håller på.
Skvätt lite klorin i brunnarna.

Lycka till

Boracol? Vart hittar man sånt?
Citera
2006-08-31, 03:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Ja asså jag skrev att golven var målade för att slippa svar som mattan är rutten osv. I övrigt så känner jag lukten mer på sommaren. Men den känns även på vintern fast inte lika mycket. Jag dränerade kåken förra året så någon fukt borde inte tränga in, såvida den inte kommer från bottensulan då. Den är lite svårare att dränera

Det kommer alltid in fukt via bottensulan om den inte är helt ny och har hel fuktspärr. Följ Ladytieras råd och skaffa en avfuktare så kan du torka ut källaren och då försvinner mycket av lukterna. avfuktare kostar runt en tusenlapp för de billigare modellerna på coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in