2025-05-17, 13:36
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytecode
Bör vara upp till fastighetens ägare att avgöra om uthyrning tillåts. Fastighetens ägare är föreningen. Urholkar man rätten för föreningar att bestämma över sina egna fastigheter så har man försämrat dessa och lagt krokben för äganderätten.

Självklart, så måste det vara
Citera
2025-05-17, 13:37
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Vill man skaffa boende åt barnen går det lösa med borgenär-upplägg.
Invandrare är överrepresenterade bland hyresgäster. Ju fler hyresgäster i huset desto fler invandrare.

Vad dillar du om?

Ingen normal människa kommer hyra ut till människor som inte kan betala hyran, har betalningsanmärkningar eller är dömda.

Det ligger i sakens natur att man begär anställningskontrakt och begär ett utdrag ur belastningsregistret, referenser innan man hyr ut till någon.

Någon form av research görs alltid.
Bostadsrättsföreningar använder idag Ratsit, Lexbase och Verifiera för att kontrollera folk som potentiella hyresgäster när man ansöker om lov för att få hyra ut i andrahand.
Citera
2025-05-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Vad dillar du om?

Ingen normal människa kommer hyra ut till människor som inte kan betala hyran, har betalningsanmärkningar eller är dömda.

Det ligger i sakens natur att man begär anställningskontrakt och begär ett utdrag ur belastningsregistret, referenser innan man hyr ut till någon.

Någon form av research görs alltid.
Bostadsrättsföreningar använder idag Ratsit, Lexbase och Verifiera för att kontrollera folk som potentiella hyresgäster när man ansöker om lov för att få hyra ut i andrahand.

Frågan är vad just du dillar om.
Regeringens vilja är att man inte ska behöva ansöka om lov från föreningen.
Citera
2025-05-17, 13:42
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Frågan är vad just du dillar om.
Regeringens vilja är att man inte ska behöva ansöka om lov från föreningen.

Jag gav dig svar på ditt påstående att det är främst invandrare som är hyresgäster.
Så är inte fallet.
Citera
2025-05-17, 13:45
Medlem
Citat:
Jag gav dig svar på ditt påstående att det är främst invandrare som är hyresgäster.
Så är inte fallet.

Jag skrev att de är överrepresenterade bland hyresgäster. Medan de är underrepresenterade bland bostadsrätts- och villaägare.
Citera
2025-05-17, 13:48
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Jag skrev att de är överrepresenterade bland hyresgäster. Medan de är underrepresenterade bland bostadsrätts- och villaägare.

Jag gav svar på ditt antagande om att det lär bli invandrare som kommer hyra BRF:er i andrahand om lagförslaget genomförs.
Citera
2025-05-17, 13:50
Medlem
Citat:
Jag gav svar på ditt antagande om att det lär bli invandrare som kommer hyra BRF:er i andrahand om lagförslaget genomförs.

Det kommer vara alla möjliga människor, med den gemensamma faktorn att de ej är investerade i fastigheten. Människor förhåller sig annorlunda till en hyrbil än till sin egen bil.
Citera
2025-05-17, 13:51
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Det kommer vara alla möjliga människor, med den gemensamma faktorn att de ej är investerade i fastigheten. Människor förhåller sig annorlunda till en hyrbil än till sin egen bil.

De allra flesta lämnar tillbaks en hyrbil i ett normalt skick.
Jag köper inte det här argumentet.
Citera
2025-05-17, 13:55
Medlem
Citat:
De allra flesta lämnar tillbaks en hyrbil i ett normalt skick.
Jag köper inte det här argumentet.

Då är det fritt fram för dig att köpa bostadsrätt i förening som inte har restriktioner för uthyrning.

Medan andra föreningar bör ha rätten att föredra att de boende har skin in the game.
Citera
2025-05-17, 13:57
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Då är det fritt fram för dig att köpa bostadsrätt i förening som inte har restriktioner för uthyrning.

Medan andra föreningar bör ha rätten att föredra att de boende har skin in the game.

Vad får dig tro att jag inte redan har det?
Ja, övriga världen har ju verkligen ingen "skin in the game".
Citera
2025-05-17, 14:09
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, hyresgäster bryr sig mycket mindre om sin bostad och sina grannar än den som äger sin bostad. Med eget ägande följer omsorg och ansvar. Därför ska man bo i BR. Det yttersta exemplet är att titta på hur man bodde i Sovjet, där ingen ägde sin bostad, och i USA där nästan alla äger sin bostad eller hyr av privatperson. USA har världens högsta bostadsstandard, i Sovjet bodde man sämst utöver utfattiga länder i Afrika.
https://www.youtube.com/watch?v=fT-Vs_eRQDg

Att hyra sin lägenhet är f.ö. att göra någon annan till miljonär. Jag har lärt mina barn det så de kommer alltid att bo bra.

Att USA skulle ha världens högsta bostadsstandard låter som något du dragit ur röven. I övrigt håller jag med dig.
Citera
2025-05-17, 14:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Att USA skulle ha världens högsta bostadsstandard låter som något du dragit ur röven. I övrigt håller jag med dig.
Jo man hittar en del bra fakta i min röv.

Citat:
https://worldpopulationreview.com/co...ize-by-country
1. Australia 214 kvm snittbostad
2. New Zealand 202 kvm
3 United States 201 kvm
4 Canada 181 kvm
5 Denmark 137kvm
17 Sweden 83 kvm
Det finns alltså 4 länder där man i SNITT bor mer än dubbelt så stort som i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in