• 2
  • 3
2025-09-11, 16:59
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Djävlar vilken pump dag. Grattis.
Ser dock ut som den är överköpt.
Kommer krypa tillbaka <$340 senast torsdag.

Du får reklamera din kristallkula. $358 nu.
Citera
2025-09-11, 19:24
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Du får reklamera din kristallkula. $358 nu.

Hmm något fel på kulan är det helt klart. Men den gick ner till $342 igår så det var bara ett mindre kalibreringsfel.
Trodde stenhårt på att PPI och CPI skulle ge oss en dipp denna vecka men där hade jag fel. Jao jag kastar in handduken, UNH kan mycket väl få ett golden bull run upp till $400 innan nyår. Dippar den ner till ~340 igen köper jag ett Call-kontrakt även fast jag lovade att aldrig köpa healthcare-relaterade grejer under Trump-administrationen. Äger du aktier eller optioner? Hur mycket har du satsat? När säljer du?
Citera
2025-09-11, 22:21
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Hmm något fel på kulan är det helt klart. Men den gick ner till $342 igår så det var bara ett mindre kalibreringsfel.
Trodde stenhårt på att PPI och CPI skulle ge oss en dipp denna vecka men där hade jag fel. Jao jag kastar in handduken, UNH kan mycket väl få ett golden bull run upp till $400 innan nyår. Dippar den ner till ~340 igen köper jag ett Call-kontrakt även fast jag lovade att aldrig köpa healthcare-relaterade grejer under Trump-administrationen. Äger du aktier eller optioner? Hur mycket har du satsat? När säljer du?

Aktier. Innehavet som jag har nu ser jag som ett evighetsinnehav. Finns ingen anledning att sälja bra innehav. Det största misstaget man ofta gör som investerare är att sälja bra bolag för tidigt. Men utdelningarna kommer inte att återinvesteras.

Att vårdbehovet ökar gäller alla aktörer i USA och UNH är den överlägset starkaste och kommer att gå ur perioden ännu starkare då mindre svagare aktörer inte klarar sig. Premierna för Medicare och Medicaid räknas upp en gång per år så intäkterna kommer att komma ifatt de ökade kostnaderna även i den delen av verksamheten.

Är allergisk mot bolag som pratar om AI och UNH gör inte det men de är ett bolag som jag verklig tror kommer ha nytta av AI. Med enormt mycket historisk data och personlig data från kunderna så kommer många svåra sjukdomar och dyra behandlingar kunna förebyggas och lönsamheten och konkurrenskraften att stärkas ytterligare. UNH och kunderna har ett gemensamt intresse av att kunderna inte blir sjuka.
Citera
2025-09-12, 06:47
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Aktier. Innehavet som jag har nu ser jag som ett evighetsinnehav. Finns ingen anledning att sälja bra innehav. Det största misstaget man ofta gör som investerare är att sälja bra bolag för tidigt. Men utdelningarna kommer inte att återinvesteras.

Att vårdbehovet ökar gäller alla aktörer i USA och UNH är den överlägset starkaste och kommer att gå ur perioden ännu starkare då mindre svagare aktörer inte klarar sig. Premierna för Medicare och Medicaid räknas upp en gång per år så intäkterna kommer att komma ifatt de ökade kostnaderna även i den delen av verksamheten.

Är allergisk mot bolag som pratar om AI och UNH gör inte det men de är ett bolag som jag verklig tror kommer ha nytta av AI. Med enormt mycket historisk data och personlig data från kunderna så kommer många svåra sjukdomar och dyra behandlingar kunna förebyggas och lönsamheten och konkurrenskraften att stärkas ytterligare. UNH och kunderna har ett gemensamt intresse av att kunderna inte blir sjuka.

Låter bra men tänk på riskerna med sjukvård och privata försäkringar, den politiska aspekten, i en tid som denna. Deras CEO blev fan mördad och hyfsat många amerikaner tycker he had it coming. Sjukvårdsförsäkringsindustrin är inte het hos folk och kan sänkas politiskt. Frågan är viktig för många väljare. (Fast ingenting händer någonsin, men i teorin). Sen om UNH krossar mindre aktörer och skapar i praktiken lokala monopol, kommer de angripas politiskt och brytas upp (i teorin iaf).

Sen är väl min andra invändning att det finns många andra storbolag, dinosaurier, med värderingar kring ~15-20 P/E och direktavkastning på 2.5%, vad gör UNH speciellt? Kanske går den upp till $400 för att sen ligga och skvalpa kring $400-450 nästa år och sen stiga 5-15% per år, som en indexfond.
Citera
2025-09-12, 07:40
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Låter bra men tänk på riskerna med sjukvård och privata försäkringar, den politiska aspekten, i en tid som denna. Deras CEO blev fan mördad och hyfsat många amerikaner tycker he had it coming. Sjukvårdsförsäkringsindustrin är inte het hos folk och kan sänkas politiskt. Frågan är viktig för många väljare. (Fast ingenting händer någonsin, men i teorin). Sen om UNH krossar mindre aktörer och skapar i praktiken lokala monopol, kommer de angripas politiskt och brytas upp (i teorin iaf).

Sen är väl min andra invändning att det finns många andra storbolag, dinosaurier, med värderingar kring ~15-20 P/E och direktavkastning på 2.5%, vad gör UNH speciellt? Kanske går den upp till $400 för att sen ligga och skvalpa kring $400-450 nästa år och sen stiga 5-15% per år, som en indexfond.

Det var ett dotterbolags CEO som blev mördad.

Det är populärt att utmåla stora företag som onda. I Sverige ska alla hata matbutiker och anse att de utnyttjar att människor måste äta. Är alla i Sverige, England och Kanada nöjda med vården? Får alla alla behandlingar de önskar? Snabba behandlingar? Bedrivs vården kostnadseffektivt? I Kanada hänvisas befolkningen i många fall till assisterat självmord trots att de inte har dödliga sjukdomar. Är det bra vård? Vården i USA är mycket bättre men det kommer alltid att finnas missnöjda personer. UNH är professionella och följer alla regleringar och krav.

Det som är speciellt är att det är ett fantastiskt företag. Avkastningen på eget kapital. Vinsttillväxten. Om man kollar den historik som finns hos Avanza som exempel som är från 1998 så har UNH tredubbelt så hög avkastning som Dow Jones innan dippen i år. Även när kursen var som allra lägst i år var UNHs avkastning mycket högre.

Återköpen är större än utdelningen. Utdelningen är växande. Årets vinst är nedpressad av ett ökat vårdbehov. Det är en tröghet i systemet då premierna justeras en gång per år så det tar lite tid innan intäkterna justeras upp.

Den del av verksamheten som är i skottgluggen politiskt är PBM-delen (Pharmacy Benefit Manager) inom Optum, Optum Rx. Pharmacy Benefit Managers beskylls för att vara en anledning till de höga läkemedelspriserna i USA. Men om läkemedlen blir billigare i inköp så minskar också kostnaderna för UNH.
Senast redigerad av DenverAirport 2025-09-12 kl. 07:43.
Citera
2025-09-18, 06:25
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
[...]

Den var nere under $340 idag men jag fegade ur. Pussy bitched out.
Optionspriserna var för upptrissade p.g.a. FOMC.
Vi får se om det blir tryck i pumpen nu med räntesänkning eller om allt är priced in.
Säger återigen, går den ner till $330-340 innan september är över går jag in.
Citera
2025-09-18, 06:30
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Den var nere under $340 idag men jag fegade ur. Pussy bitched out.
Optionspriserna var för upptrissade p.g.a. FOMC.
Vi får se om det blir tryck i pumpen nu med räntesänkning eller om allt är priced in.
Säger återigen, går den ner till $330-340 innan september är över går jag in.

Lite fusk dock för den handlas utan rätt till nästa kvartalsutdelning på $2,21 sedan i måndags.
Citera
Igår, 06:26
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Lite fusk dock för den handlas utan rätt till nästa kvartalsutdelning på $2,21 sedan i måndags.

Sagt och gjort. UNH dippade ner till $335 idag och jag köpte kontrakt som går ut i Oktober.
Säljer om vi rusar upp till $350. Säljer också om vi går under $330.
Citera
Igår, 07:34
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Sagt och gjort. UNH dippade ner till $335 idag och jag köpte kontrakt som går ut i Oktober.
Säljer om vi rusar upp till $350. Säljer också om vi går under $330.

Spännande. Lycka till!
Citera
Igår, 19:21
Medlem
DenverAirports avatar
Humana -5% idag och UNH +1%. Inga nyheter i något av bolagen eller i sektorn.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in