Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
End Game.
I trden om fgeln Fenix fick jag frgan om vad jag trodde var end game fr denna liberala vrldsordning. Jag svarade s gott det gick, framtidspaningar r vanskliga. Dagens framtidspaningar tenderar att bli morgondagens humor.
Nr jag stller motfrgan fick jag inget svar, och egentligen r ju helan den TS en frga om deras (ert) end game.
Det rder en revolutionr stmning, och man knner att det r nra nu. Jag fr vibbar av krhusockupationen. "Vi mste gra uppror mot hela shiiiten" med en verklassig stockholmsdialekt". Det hnder nu se p Pariiis. Vi r dom nya, ta fram det nya som det heter i paradnumret "Staten och Kapitalet (sitter i samma bt)*. S och M r samma liberala smrja.
Kanske vi str infr revlolutionra tider igen med stora samhllsfrndringar, ven om 68-revolten liksom frs inne. Det hnder ju, se p USA! Ungern!
Vill ni behlla demokratin som vi knner den idag? Liberala representativa parlamentariska demokratin?
* Jag hade ju fel dr och tillskrev Thstrm citatet. Men det r ju Bl Tget sklart, frn de heta ren efter 1968.
En naturlig motfrga blir vl ungefr: vad r du rdd fr?
Jag menar i tiden d ni hade kommunismen s pekade ni p skrckexempel som Maos Kina och Stalins Soviet (ofta s anvnds Stalins Soviet som exempel n idag fr all Sovietkommunism trots att det inte lngre var s skrckinjagande efter Stalins bortgng) och s pekade ni p kommunistrevolutioner runtom i hela vrlden som alltid slutade i samma katastrof.
Soft kommunism som inte fastnat i blockgrnser som Titos Jugoslavien, dr det fanns utrymme fr smskalig kapitalism var inte s illa och nmndes drmed inte lika ofta som skrckexempel. DDR mot Vsttyskland och Nordkorea mot Sydkorea var tydliga bevis fr kapitalismens verlgsenhet.
Ni hade i mngt och mycket rtt dessutom ven ifall nyanserna ofta saknades i den liberala antikommunistiska propagandan.
Nu s kommer ni med skrckhistorier om vad som kan hnda i och med Ungerns Orban och Lag och Ordning i Polen och Trump och Meloni som delar av den antiglobalistiska nya hgern, men det r vl ngot som saknas i demoniseringen?
Vart finns alla murar som kommunistiska lnder exempelvis satte upp fr att stoppa folkets massflykt frn dystopierna?
Vad r det vrsta ni har att komma med?
Invandrare har det svrt dr? Tullar och protektionism? Avskaffandet av liberala institutioner som brukade agera som vakthundar t den smala liberala definitionen av demokrati (statlig std till media, USAID, universitet)? Slut p DEI? Beredskap att frhandla fred i Ukraina? Slut p vit skam? tergng till att diskutera barnafdande som en nationell prioritet? Slutet fr liberal internationalism?
Skrckhistorierna saknas heltenkelt i propagandan emot den inte helt ideologiskt frankrade nya hgern (som mest r populistiskt och stoppar de mest opopulra liberala projekten). Det hela gr ut p att belysa frggranna figurer som sger politiskt inkorrekta saker, det mesta fokuserar p just vilda uttalanden och inget annat.
Tnk ifall antisoviet propagandan gick ut p "Stalin sa ngot galet igr"? Du jmfr revolutionsstmningen med 60-talet, och r inte en stor del av den "nya hgern" just en anti-68 revolution som sker genom internet?
68-revolutionrerna styr ju kulturella institutionerna i din liberala utopi och berttar om hur hemska vita r och har varit, hur heteronormativa samhllen vi lever i, hur kvinnor r offer fr mn och allt det dr gamla vanliga. Det r allts just kommunisterna som du ogillade sp mycket nr du var ung som berttar historien om vilka vi r och vart vi r pvg. Det r de som styr det andliga krnan i den liberala vrldsordningen, medan ni centerliberaler bara leker flja John och kan enbart i efterhand erknna att nu gick kulturrevolutionrerna lite fr lngt, nu mste vi bromsa lite. Transsagotanter som berttar om pojken med snippan till 4-ringar och annat gott och blandat kan ju L fortfarande frfasa sig ver att SD inte vill ha kvar, men kanske de nd hade rtt om att vi tog in fr mnga talibaner lite fr snabbt.
S nu frfasas ni ofta att just dessa hgerpolitiker frmst sger saker som provocerar era andliga prster.
Vad r endgame? Det finns ingen doktrin i den mestadels populistiska ledningen i denna nya hger, Trump hade tidigare skert kunna stllt upp som demokratisk kandidat, s lite ideologi tror jag personligen att det finns i Trump. S dessa figurer kommer antagligen flja kontrakulturen mot 68-generationens vrldsbild som har vxt fram igenom internet. Vad r nsta steg fr kontrakulturen i internet? Vi fr vl vnta och se.