2025-05-16, 06:01
Medlem
End Game.

I trden om fgeln Fenix fick jag frgan om vad jag trodde var end game fr denna liberala vrldsordning. Jag svarade s gott det gick, framtidspaningar r vanskliga. Dagens framtidspaningar tenderar att bli morgondagens humor.

Nr jag stller motfrgan fick jag inget svar, och egentligen r ju helan den TS en frga om deras (ert) end game.

Det rder en revolutionr stmning, och man knner att det r nra nu. Jag fr vibbar av krhusockupationen. "Vi mste gra uppror mot hela shiiiten" med en verklassig stockholmsdialekt". Det hnder nu se p Pariiis. Vi r dom nya, ta fram det nya som det heter i paradnumret "Staten och Kapitalet (sitter i samma bt)*. S och M r samma liberala smrja.

Kanske vi str infr revlolutionra tider igen med stora samhllsfrndringar, ven om 68-revolten liksom frs inne. Det hnder ju, se p USA! Ungern!

Vill ni behlla demokratin som vi knner den idag? Liberala representativa parlamentariska demokratin?

* Jag hade ju fel dr och tillskrev Thstrm citatet. Men det r ju Bl Tget sklart, frn de heta ren efter 1968.
Citera
2025-05-16, 11:23
Medlem
Jag tnker att mycket av det mnga verkar reta sig p och att M och S skulle vara lika r ju fr att det finns ett vljarunderlag och en parlamentarisk situation att ta hnsyn till. Fr att inte tala om en verklighet...

Demokratier rr sig lngsamt, andra system mycket snabbare, just av den anledningen.

Fr konservatismen har inte demokratin varit sjlvklar. De partier som finns i parlamenten har ju varit liberal- eller socialkonservativa, och mnga av er verkar avfrda det som liberalism?

Ni verkar vara lika otliga som ett ungdomsfrbund!

Men hur har ni egentligen tnkt er att i praktiken f inflytande ver Sverige?
Citera
2025-05-16, 13:36
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
S efter att ha blivit mtt med vlformulerade invndningar kring ekonomi, geopolitik, historia och ideologi r kontrollfrlusten total. En ny trd blir lsningen, dr Zigge kan ta tillbaka initiativet genom att flytta fokus och formulera nya frgor - nu skall konservativa stllas mot vggen om den liberala demokratin, vr tids stora tabu - dr lojaliteten mot den "vstliga ordningen" testas - ett tydligt moraliskt lackmustest. Hr kan Zigges ethos ter resa sig ur askan som fgeln Fenix efter att logos slutgiltigt gick frlorad i det senaste slaget.

Han r trots allt en Gutmench, bevpnad till tnderna med moralisk verlgsenhet - ikldd en imaginr Captain America-drkt och med en skld prydd av EU-stjrnor - medan den svenska fanan hnger skamfilad p halv stng i bakgrunden och slokande ansikten srjer.

Men det verkliga avsljandet ligger i frgans konstruktion: det r inte en ppen nyfikenhet, utan en grnsdragning - mellan de som fortfarande spelar spelet oavsett hur riggat det r, och de som har brjat se spelplanen.
Citera
2025-05-17, 00:32
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
End Game.

I trden om fgeln Fenix fick jag frgan om vad jag trodde var end game fr denna liberala vrldsordning. Jag svarade s gott det gick, framtidspaningar r vanskliga. Dagens framtidspaningar tenderar att bli morgondagens humor.

Nr jag stller motfrgan fick jag inget svar, och egentligen r ju helan den TS en frga om deras (ert) end game.

Det rder en revolutionr stmning, och man knner att det r nra nu. Jag fr vibbar av krhusockupationen. "Vi mste gra uppror mot hela shiiiten" med en verklassig stockholmsdialekt". Det hnder nu se p Pariiis. Vi r dom nya, ta fram det nya som det heter i paradnumret "Staten och Kapitalet (sitter i samma bt)*. S och M r samma liberala smrja.

Kanske vi str infr revlolutionra tider igen med stora samhllsfrndringar, ven om 68-revolten liksom frs inne. Det hnder ju, se p USA! Ungern!

Vill ni behlla demokratin som vi knner den idag? Liberala representativa parlamentariska demokratin?

* Jag hade ju fel dr och tillskrev Thstrm citatet. Men det r ju Bl Tget sklart, frn de heta ren efter 1968.

En naturlig motfrga blir vl ungefr: vad r du rdd fr?

Jag menar i tiden d ni hade kommunismen s pekade ni p skrckexempel som Maos Kina och Stalins Soviet (ofta s anvnds Stalins Soviet som exempel n idag fr all Sovietkommunism trots att det inte lngre var s skrckinjagande efter Stalins bortgng) och s pekade ni p kommunistrevolutioner runtom i hela vrlden som alltid slutade i samma katastrof.

Soft kommunism som inte fastnat i blockgrnser som Titos Jugoslavien, dr det fanns utrymme fr smskalig kapitalism var inte s illa och nmndes drmed inte lika ofta som skrckexempel. DDR mot Vsttyskland och Nordkorea mot Sydkorea var tydliga bevis fr kapitalismens verlgsenhet.

Ni hade i mngt och mycket rtt dessutom ven ifall nyanserna ofta saknades i den liberala antikommunistiska propagandan.

Nu s kommer ni med skrckhistorier om vad som kan hnda i och med Ungerns Orban och Lag och Ordning i Polen och Trump och Meloni som delar av den antiglobalistiska nya hgern, men det r vl ngot som saknas i demoniseringen?

Vart finns alla murar som kommunistiska lnder exempelvis satte upp fr att stoppa folkets massflykt frn dystopierna?

Vad r det vrsta ni har att komma med?

Invandrare har det svrt dr? Tullar och protektionism? Avskaffandet av liberala institutioner som brukade agera som vakthundar t den smala liberala definitionen av demokrati (statlig std till media, USAID, universitet)? Slut p DEI? Beredskap att frhandla fred i Ukraina? Slut p vit skam? tergng till att diskutera barnafdande som en nationell prioritet? Slutet fr liberal internationalism?

Skrckhistorierna saknas heltenkelt i propagandan emot den inte helt ideologiskt frankrade nya hgern (som mest r populistiskt och stoppar de mest opopulra liberala projekten). Det hela gr ut p att belysa frggranna figurer som sger politiskt inkorrekta saker, det mesta fokuserar p just vilda uttalanden och inget annat.

Tnk ifall antisoviet propagandan gick ut p "Stalin sa ngot galet igr"? Du jmfr revolutionsstmningen med 60-talet, och r inte en stor del av den "nya hgern" just en anti-68 revolution som sker genom internet?

68-revolutionrerna styr ju kulturella institutionerna i din liberala utopi och berttar om hur hemska vita r och har varit, hur heteronormativa samhllen vi lever i, hur kvinnor r offer fr mn och allt det dr gamla vanliga. Det r allts just kommunisterna som du ogillade sp mycket nr du var ung som berttar historien om vilka vi r och vart vi r pvg. Det r de som styr det andliga krnan i den liberala vrldsordningen, medan ni centerliberaler bara leker flja John och kan enbart i efterhand erknna att nu gick kulturrevolutionrerna lite fr lngt, nu mste vi bromsa lite. Transsagotanter som berttar om pojken med snippan till 4-ringar och annat gott och blandat kan ju L fortfarande frfasa sig ver att SD inte vill ha kvar, men kanske de nd hade rtt om att vi tog in fr mnga talibaner lite fr snabbt.

S nu frfasas ni ofta att just dessa hgerpolitiker frmst sger saker som provocerar era andliga prster.

Vad r endgame? Det finns ingen doktrin i den mestadels populistiska ledningen i denna nya hger, Trump hade tidigare skert kunna stllt upp som demokratisk kandidat, s lite ideologi tror jag personligen att det finns i Trump. S dessa figurer kommer antagligen flja kontrakulturen mot 68-generationens vrldsbild som har vxt fram igenom internet. Vad r nsta steg fr kontrakulturen i internet? Vi fr vl vnta och se.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-05-17 kl. 00:35.
Citera
2025-05-20, 09:37
Medlem
Iradeorums avatar
Det finns redan en trd om detta mne.

(FB) Konservatism och demokrati
Citera
2025-05-20, 12:19
Medlem
Det r bara idioter och antidemokrater som slnger sig med begrepp som den liberala demokratin. Precis som kommunisterna p Kuba. Det hr r den enda riktiga demokratin etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in