Citat:
Hej,
jag är desperat och hoppas att någon känner igen sig eller har tips.
Sedan november 2024 har jag haft kliande prickar över hela kroppen, som började som enstaka utslag och utvecklades till ett helvete. De kliar extremt, särskilt på rumpa, lår, nedre delen av ryggen, mage och på armarna. Jag har aldrig haft hudproblem tidigare – min hud har alltid varit slät och utan akne/eksem.
Prickarna är små, ibland som mini-myggbett, ibland som upphöjda färglösa bulor som blir irriterade när jag kliar. Klådan är värst på natten och jag har svårt att sova. Det kliar så mycket att jag ibland känner att jag vill slita av mig huden.
Jag har:
• Utretts för skabb (negativt) – 6 läkare undersökte mig, tog prover, hittade inget.
• Testat kortisonkräm (grad 3) i 6 veckor – minskade prickar lite men inte klådan.
• Tagit antihistaminer, mjukgörande (Canoderm), Atarax.
• Gått på UVB-ljusbehandling 3 ggr/vecka, 30 behandlingar.
• Ätit kortisontabletter i 40 dagar (Prednisolon) – inget resultat.
• Tagit blodprover (njurar, lever, tarm, etc.) + hudbiopsi (visade endast follikulit).
• Fått flera remisser fram och tillbaka mellan vårdcentral och hudmottagning – alla är förvirrade och ingen förstår vad det är.
Jag är nu inne på sjätte månaden av klåda och prickar och känner att livet stannat av. Jag undviker att gå ut, har svårt att sova, känner mig ständigt stressad, gråtfärdig och socialt begränsad.
Någon som varit med om något liknande?
Eller som har tips på vad det kan vara, vad man borde be om, eller vem man kan vända sig till?
Alla råd eller personliga berättelser är otroligt välkomna.
Tack för att du läste.
🙏
jag är desperat och hoppas att någon känner igen sig eller har tips.
Sedan november 2024 har jag haft kliande prickar över hela kroppen, som började som enstaka utslag och utvecklades till ett helvete. De kliar extremt, särskilt på rumpa, lår, nedre delen av ryggen, mage och på armarna. Jag har aldrig haft hudproblem tidigare – min hud har alltid varit slät och utan akne/eksem.
Prickarna är små, ibland som mini-myggbett, ibland som upphöjda färglösa bulor som blir irriterade när jag kliar. Klådan är värst på natten och jag har svårt att sova. Det kliar så mycket att jag ibland känner att jag vill slita av mig huden.
Jag har:
• Utretts för skabb (negativt) – 6 läkare undersökte mig, tog prover, hittade inget.
• Testat kortisonkräm (grad 3) i 6 veckor – minskade prickar lite men inte klådan.
• Tagit antihistaminer, mjukgörande (Canoderm), Atarax.
• Gått på UVB-ljusbehandling 3 ggr/vecka, 30 behandlingar.
• Ätit kortisontabletter i 40 dagar (Prednisolon) – inget resultat.
• Tagit blodprover (njurar, lever, tarm, etc.) + hudbiopsi (visade endast follikulit).
• Fått flera remisser fram och tillbaka mellan vårdcentral och hudmottagning – alla är förvirrade och ingen förstår vad det är.
Jag är nu inne på sjätte månaden av klåda och prickar och känner att livet stannat av. Jag undviker att gå ut, har svårt att sova, känner mig ständigt stressad, gråtfärdig och socialt begränsad.
Någon som varit med om något liknande?
Eller som har tips på vad det kan vara, vad man borde be om, eller vem man kan vända sig till?
Alla råd eller personliga berättelser är otroligt välkomna.
Tack för att du läste.
🙏
Citat:
Håller med! Det låter precis som scabies.
Av någon anledning är doktorer sällsynt usla på just den diagnosen.
Träffade en ung tjej en gång som måste ha gått med det i 6 månader, hon var helt pepprad av kryp.
Hon hade gått till flera doktorer och jobbade själv inom vården.
Men det var Dr Ulv här som efter fem minuters läsning i ett vårdhäfte ställde diagnosen.
Ta en skrivbordslampa eller liknande och studera handledens insida noga.
Ser du sytrådsliknande gångar där så är det scabies. Gångarna är överallt, på handryggen, på ollonet ...
De är flitiga, de små liven. Men det finns en salva att smörja in sig med.
Kläder och lakan skall tvättas och större grejer kan stå på balkongen ett tag.