• 1
  • 2
2025-05-15, 21:56
Medlem
Rosatassars avatar
Hej,
jag är desperat och hoppas att någon känner igen sig eller har tips.

Sedan november 2024 har jag haft kliande prickar över hela kroppen, som började som enstaka utslag och utvecklades till ett helvete. De kliar extremt, särskilt på rumpa, lår, nedre delen av ryggen, mage och på armarna. Jag har aldrig haft hudproblem tidigare – min hud har alltid varit slät och utan akne/eksem.

Prickarna är små, ibland som mini-myggbett, ibland som upphöjda färglösa bulor som blir irriterade när jag kliar. Klådan är värst på natten och jag har svårt att sova. Det kliar så mycket att jag ibland känner att jag vill slita av mig huden.

Jag har:
• Utretts för skabb (negativt) – 6 läkare undersökte mig, tog prover, hittade inget.
• Testat kortisonkräm (grad 3) i 6 veckor – minskade prickar lite men inte klådan.
• Tagit antihistaminer, mjukgörande (Canoderm), Atarax.
• Gått på UVB-ljusbehandling 3 ggr/vecka, 30 behandlingar.
• Ätit kortisontabletter i 40 dagar (Prednisolon) – inget resultat.
• Tagit blodprover (njurar, lever, tarm, etc.) + hudbiopsi (visade endast follikulit).
• Fått flera remisser fram och tillbaka mellan vårdcentral och hudmottagning – alla är förvirrade och ingen förstår vad det är.

Jag är nu inne på sjätte månaden av klåda och prickar och känner att livet stannat av. Jag undviker att gå ut, har svårt att sova, känner mig ständigt stressad, gråtfärdig och socialt begränsad.

Någon som varit med om något liknande?
Eller som har tips på vad det kan vara, vad man borde be om, eller vem man kan vända sig till?

Alla råd eller personliga berättelser är otroligt välkomna.
Tack för att du läste.

🙏
Citera
2025-05-15, 22:06
Avstängd
321js avatar
Jag säger inte att det är lösningen och många inlägg kommer att varna dig för det och håna mig för att jag länkar till det, men läs själv:

https://www.vaken.se/kolloidalt-silv...-erfarenheter/
Många som hör uttrycket ”kolloidalt silver” associerar det numera med de märkliga uttalanden som media och myndigheter gjort de senaste åren. Vi har genom dessa kanaler fått höra att silver är giftigt, skapar antibiotikaresistenta bakterier och är en fara för miljön. Uttalanden som genom medias försorg blivit ”sanningar” men som av olika skäl saknar grund i verkliga livet och som vi kommer utreda närmare i denna artikel. Vi kommer även titta på vetenskapen bakom kolloidalt silver samt förmedla en hel del erfarenheter kring behandling av olika sjukdomssymtom.

( Ja, jag vet att jag är en foliehatt, ingen behöver påminna mig om det och alla som kommer att göra det kommer jag anmäla för trams och off topic, dont fuck with me, people usually regret it.)
Senast redigerad av 321j 2025-05-15 kl. 22:40.
Citera
2025-05-15, 22:12
Medlem
Sayokas avatar
Hur många olika allergier har du testat dig för?
Citera
2025-05-15, 22:15
Medlem
Busgriss avatar
Har du bytt shampo och tvål? Tvättmedel?
Citera
2025-05-15, 22:15
Medlem
NyaHenriksss avatar
Undvik att duscha på en vecka. Tvätta armhålor o kön med tvättservetter.
Håret tvättar du separat.
Undvik även sköljmedel när du tvättar kläderna.
Ge det en vecka.
Lycka till.
Citera
2025-05-15, 22:16
Medlem
Tvätta lakanen och madrassen
Citera
2025-05-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Jag säger inte att det är lösningen och många inlägg kommer att varna dig för det och håna mig för att jag länkar till det, men läs själv:

https://www.vaken.se/kolloidalt-silv...-erfarenheter/
Många som hör uttrycket ”kolloidalt silver” associerar det numera med de märkliga uttalanden som media och myndigheter gjort de senaste åren. Vi har genom dessa kanaler fått höra att silver är giftigt, skapar antibiotikaresistenta bakterier och är en fara för miljön. Uttalanden som genom medias försorg blivit ”sanningar” men som av olika skäl saknar grund i verkliga livet och som vi kommer utreda närmare i denna artikel. Vi kommer även titta på vetenskapen bakom kolloidalt silver samt förmedla en hel del erfarenheter kring behandling av olika sjukdomssymtom.

( Ja, jag vet att jag är en foliehatt, ingen behöver påminna mig om det och alla som kommer att göra det kommer jag anmäla för trams och off topic.)

Mannen man kan bli blå av att använda det där. Jag är också foliehatt men någon reson måste finnas
Citera
2025-05-15, 22:21
Medlem
ElexirPharmas avatar
Låter som urtikaria, har själv haft det.
Citera
2025-05-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosatassar
Hej,
jag är desperat och hoppas att någon känner igen sig eller har tips.

Sedan november 2024 har jag haft kliande prickar över hela kroppen, som började som enstaka utslag och utvecklades till ett helvete. De kliar extremt, särskilt på rumpa, lår, nedre delen av ryggen, mage och på armarna. Jag har aldrig haft hudproblem tidigare – min hud har alltid varit slät och utan akne/eksem.

Prickarna är små, ibland som mini-myggbett, ibland som upphöjda färglösa bulor som blir irriterade när jag kliar. Klådan är värst på natten och jag har svårt att sova. Det kliar så mycket att jag ibland känner att jag vill slita av mig huden.

Jag har:
• Utretts för skabb (negativt) – 6 läkare undersökte mig, tog prover, hittade inget.
• Testat kortisonkräm (grad 3) i 6 veckor – minskade prickar lite men inte klådan.
• Tagit antihistaminer, mjukgörande (Canoderm), Atarax.
• Gått på UVB-ljusbehandling 3 ggr/vecka, 30 behandlingar.
• Ätit kortisontabletter i 40 dagar (Prednisolon) – inget resultat.
• Tagit blodprover (njurar, lever, tarm, etc.) + hudbiopsi (visade endast follikulit).
• Fått flera remisser fram och tillbaka mellan vårdcentral och hudmottagning – alla är förvirrade och ingen förstår vad det är.

Jag är nu inne på sjätte månaden av klåda och prickar och känner att livet stannat av. Jag undviker att gå ut, har svårt att sova, känner mig ständigt stressad, gråtfärdig och socialt begränsad.

Någon som varit med om något liknande?
Eller som har tips på vad det kan vara, vad man borde be om, eller vem man kan vända sig till?

Alla råd eller personliga berättelser är otroligt välkomna.
Tack för att du läste.

🙏

Kan inte skabb vara ganska lömsk? Att läkarna inte lyckats hitta ett kvalster behöver inte utesluta sjukdom.
Be om att få genomgå behandling för skabb och se om det blir bättre.
Citera
2025-05-15, 22:30
Medlem
ethernals avatar
eftersom varken vårdcentralen eller hudmottagningen har några bra förslag på vad det kan vara funderar jag på om du kanske har vägglöss? har du några små blodfläckar på dina lakan?
Citera
2025-05-15, 22:30
Medlem
Har du bilder eller har du hittat något på Google bildsök du skulle kunna referera till?
Något medel du använder? Gissningsvis ska det hamna på hela din kropp, huden utifrån eller inifrån.

Utifrån, tvättmedel, sköljmedel, "allrent" osv. Tvål, shampoo, balsam, lotion, smink, textilier med exempelvis plast, lakan/påslakan, kläder osv.

Luftburet, sporer, mögel, damm osv. Dålig ventilation/problem i ventilation.
Kvalster. Damm och kvalster allergi. Deras avföring. Mer symptom med ögon, rinnande, nysningar ska tillkomma.

Husdjur? Allergener, tex.mot päls eller päls sorten. Husdjuret har tagit något med sig hem.

Inifrån. Konsumering. Mat, gluten, laktos, matallergi, medicin, dryck. Allt som går in.

Har du fört in något i hemmet, eller börjat konsumera något nytt innan detta började?

Edit.Frågor: Är dom små, hudfärgade upphöjningar, röda prickar eller är det bubblor? Mönster?
Får du svullnad någonstans, som ansikte, kind, svalg, tunga, någon kroppsdel?
Har du fått Tavegyl, Betametason eller likande tabletter att prova mot detta?
Senast redigerad av 12Monkeys 2025-05-15 kl. 22:40. Anledning: Frågor
Citera
2025-05-15, 22:39
Medlem
Vägglöss?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto