• 1
  • 2
2025-05-15, 18:41
Medlem
Olduvais avatar
På SR Ekot imorse pratades det om "ekonomiskt våld" mot äldre. Man tog upp hur äldre som blir bestulna av nära anhöriga är en osynlig grupp med brottsoffer. Man kan hålla med.

Men

När public service diskuterar dessa fenomen (detta är såklart inte första gången) så använder de sig ogenerat av ett vokabulär från den radikala feministiska våldsteorin. Denna teori går ut på att alla former av övergrepp (eller ibland bara misshag) är att likställa med fysiskt våld. På så sätt kan man beskriva fler människor som våldsutövare och därmed hävda att man själv är ännu mer förtryckt.

Ett ganska så problematiskt och ärligt talat knäppt förhållningssätt, kan man tycka. Men det tycker inte vår public service, för de är såklart feminister.

Vad tror ni? Kommer termen "ekonomiskt våld" att bli en del av det svenska språket? Är detta bra? Är feministisk våldsteori en rimlig hållning?
Citera
2025-05-15, 18:48
Medlem
De begår semantiskt våld mot hela folket när de pratar om ekonomiskt våld.
Citera
2025-05-15, 19:00
Medlem
Storstark68s avatar
Bra fråga TS! Våld är i min värld 100 % fysisk, däremot kan det finnas ekonomisk brottslighet och det är redan hårt reglerat i lagstiftningen. Men feministerna vill säkert införa sina manshatande nyord i lagboken. Hoppas att det inte händer även om vårt mjuka samhälle släpper igenom fler och fler röda regleringar för att hålla männen i brygga.
Citera
2025-05-15, 19:11
Medlem
Motion 2024/25:1657 av Karin Sundin (S).
Kriminalisering av det ekonomiska våldet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ldet_hc021657/
Citera
2025-05-15, 19:34
Medlem
Jag hörde faktiskt det här på lunchekot idag och reagerade på det. I inslaget sa nån dam något i stil med ”det är väldigt svårt att bli tagen på allvar när vissa som arbetar med det här inte ens tar ekonomiskt våld på allvar”. Då sa jag högt för mig själv ”Nä de kanske inte tar det på allvar eftersom det inte har med VÅLD att göra din jävla idiot. Visst är det brottsligt men inte fan är det VÅLD”.
Citera
2025-05-15, 20:05
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
På SR Ekot imorse pratades det om "ekonomiskt våld" mot äldre. Man tog upp hur äldre som blir bestulna av nära anhöriga är en osynlig grupp med brottsoffer. Man kan hålla med.

Men

När public service diskuterar dessa fenomen (detta är såklart inte första gången) så använder de sig ogenerat av ett vokabulär från den radikala feministiska våldsteorin. Denna teori går ut på att alla former av övergrepp (eller ibland bara misshag) är att likställa med fysiskt våld. På så sätt kan man beskriva fler människor som våldsutövare och därmed hävda att man själv är ännu mer förtryckt.

Ett ganska så problematiskt och ärligt talat knäppt förhållningssätt, kan man tycka. Men det tycker inte vår public service, för de är såklart feminister.

Vad tror ni? Kommer termen "ekonomiskt våld" att bli en del av det svenska språket? Är detta bra? Är feministisk våldsteori en rimlig hållning?

"Ekonomiskt misshandel" är en bättre benämning och den jag också oftast hört. "Ekonomiskt våld" låter konstigt. Låter som om någon slår någon annan med en bunte sedlar. Eller kastar mynt på någon. Typ.
Citera
2025-05-15, 20:55
Medlem
pn222jws avatar
Ekonomiskt maktmissbruk, ekonomiska övergrepp, ekonomiska fel, ekonomisk ofrihet, ekonomiskt tvång - kunde låta mer korrekt. Men det är väl vad staten gör mot dom flesta individer... LOL
Citera
2025-05-15, 22:24
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Motion 2024/25:1657 av Karin Sundin (S).
Kriminalisering av det ekonomiska våldet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ldet_hc021657/
"ekonomisk samtyckeslagstiftning"

Åh herregud... Det är ju fan katastrof
Citera
2025-05-16, 02:13
Medlem
Hörde också det där på nyheterna och fattade inte vad de pratade om. Om man tar pengar från någon är det väl stöld? Tar man pengar med våld är det väl rån?
Citera
2025-05-16, 03:39
Medlem
Hugo Pratts avatar
Jag har hört temen i en massa sammanhang i radio och tv de senaste två månaderna. Det måste vara någon form av organiserad kampanj och jag gjorde likt du direkt kopplingar till feminismen. Snart kommer det nog att heta "mäns ekonomiska våld mot kvinnor" oavsett kön på förövare och offer, så som skett med fysiskt våld.

Men alldeles oavsett de feministiska kopplingarna så är det ett språkbruk som gör världen svårare snarare än enklare att förstå. Och fördunklande språkbruk är aldrig något som gynnar mänskligheten i stort utan endast grupper med egna agendor.
Senast redigerad av Hugo Pratt 2025-05-16 kl. 04:18.
Citera
2025-05-16, 04:12
Medlem
Hugo Pratts avatar
Det verkar vara Europarådets "Istanbulkonvention" (Europarådets konvention om förebyggande och bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet), från 2011 som är ursprunget. Den nämner uttryckligen “ekonomiskt våld” som en form av könsbaserat våld och kräver att medlemsstaterna förebygger och bekämpar även denna typ av våld.

Sverige är ett av de länder som har förbundit sig att följa konventionen och jämställdhetsmyndigheten har sedan 2019 samordnat uppdrag för att öka upptäckten av våld, inklusive "ekonomiskt våld".

10 april i år publicerade så riksrevisionen en granskning som "visar att statens arbete mot ekonomiskt våld har betydande brister".

Det lär vara den grundläggande orsakskedjan till det explosionsartade bruket av termen i svensk stadsmedia den senaste månaden.
Citera
2025-05-16, 09:20
Medlem
Mr.Swedens avatar
De här våldtäkterna på det svenska språket syftar ju uppenbarligen till att fula ut mannen, besten, förövaren, den förtryckande. Jag har noterat att även blickar numera kan vara sexuellt våld. Suck.

Varför? Vad har den svenske mannen, den enligt alla undersökningar mest jämställde och minst macho av alla män gjort för ont?

Signalerar inte de här dumheterna snarare att vissa kvinnor är ångestridna, korkade våp som inte klarar sin vardag? Att många av dem i själva verket behöver gruppboende och stödhjul.

Min hustru skrattar inte åt dem som jag utan är allvarligt bekymrad över framtiden. Dagens kvinnor är priviligierade och får tillvaron underlättad på många sätt men ska ändå skrika och rulla sig i leran. Var ska det sluta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in