2025-05-16, 09:56
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
De här våldtäkterna på det svenska språket syftar ju uppenbarligen till att fula ut mannen, besten, förövaren, den förtryckande. Jag har noterat att även blickar numera kan vara sexuellt våld. Suck.

Varför? Vad har den svenske mannen, den enligt alla undersökningar mest jämställde och minst macho av alla män gjort för ont?

Signalerar inte de här dumheterna snarare att vissa kvinnor är ångestridna, korkade våp som inte klarar sin vardag? Att många av dem i själva verket behöver gruppboende och stödhjul.

Min hustru skrattar inte åt dem som jag utan är allvarligt bekymrad över framtiden. Dagens kvinnor är priviligierade och får tillvaron underlättad på många sätt men ska ändå skrika och rulla sig i leran. Var ska det sluta?
Svenska feminister får sina stolligheter från den internationella feminismen och vill såklart också vara med och leka. Det svenska män har gjort är att vara svaga och ta dem seriöst. De hade nog varit lyckligare om män suttit ner foten så att de fått bråka som de vill.
Citera
2026-02-18, 19:54
Medlem
Olduvais avatar
Bör sägas att Tidölaget håller på att lagstifta om dessa saker. Det notoriskt "icke-feministiska" SD håller på att lagstifta om "psykologiskt våld". Så långt gången är feminismen i Sverige att även icke-feministerna är feminister utan att ens veta om det.
Citera
2026-02-18, 21:48
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Bör sägas att Tidölaget håller på att lagstifta om dessa saker. Det notoriskt "icke-feministiska" SD håller på att lagstifta om "psykologiskt våld". Så långt gången är feminismen i Sverige att även icke-feministerna är feminister utan att ens veta om det.

Världen är helt galen. Feminismen är faktiskt roten till EU:s totala förfall.

.
Citera
2026-02-18, 22:13
Medlem
Citat:
På SR Ekot imorse pratades det om "ekonomiskt våld" mot äldre. Man tog upp hur äldre som blir bestulna av nära anhöriga är en osynlig grupp med brottsoffer. Man kan hålla med.

Men

När public service diskuterar dessa fenomen (detta är såklart inte första gången) så använder de sig ogenerat av ett vokabulär från den radikala feministiska våldsteorin. Denna teori går ut på att alla former av övergrepp (eller ibland bara misshag) är att likställa med fysiskt våld. På så sätt kan man beskriva fler människor som våldsutövare och därmed hävda att man själv är ännu mer förtryckt.

Ett ganska så problematiskt och ärligt talat knäppt förhållningssätt, kan man tycka. Men det tycker inte vår public service, för de är såklart feminister.

Vad tror ni? Kommer termen "ekonomiskt våld" att bli en del av det svenska språket? Är detta bra? Är feministisk våldsteori en rimlig hållning?
Vad definieras skatt som då? Begår nettobidragstagare och offentliganställda våld på övriga befolkningen?
Citera
2026-02-18, 22:31
Avslutad
Citat:
På SR Ekot imorse pratades det om "ekonomiskt våld" mot äldre. Man tog upp hur äldre som blir bestulna av nära anhöriga är en osynlig grupp med brottsoffer. Man kan hålla med.

Men

När public service diskuterar dessa fenomen (detta är såklart inte första gången) så använder de sig ogenerat av ett vokabulär från den radikala feministiska våldsteorin. Denna teori går ut på att alla former av övergrepp (eller ibland bara misshag) är att likställa med fysiskt våld. På så sätt kan man beskriva fler människor som våldsutövare och därmed hävda att man själv är ännu mer förtryckt.

Ett ganska så problematiskt och ärligt talat knäppt förhållningssätt, kan man tycka. Men det tycker inte vår public service, för de är såklart feminister.

Vad tror ni? Kommer termen "ekonomiskt våld" att bli en del av det svenska språket? Är detta bra? Är feministisk våldsteori en rimlig hållning?

Detta är ekonomiskt våld, (Al sökning):

Citat:
Ekonomiskt våld är en form av våld i nära relationer där en person kontrollerar, begränsar eller utnyttjar en annans ekonomi för att skapa makt, beroende och hindra självständighet. Det innebär ofta att partnern kontrollerar bankkonton, tar över Bank-ID, begränsar tillgång till pengar, tvingar fram skulder eller hindrar arbete/studier.

Vanliga tecken på ekonomiskt våld:

Kontroll och begränsning: Partnern kontrollerar bankkonton, kräver insyn i alla inköp eller tvingar dig att be om pengar till nödvändigheter.

Sabotage: Du hindras från att arbeta, studera eller skaffa en egen inkomst.

Utnyttjande (Exploatering): Partnern tar över din lön/bidrag, tvingar dig att ta lån/krediter i ditt namn eller förfalskar din namnteckning.

Ekonomisk isolering: Du får inte tillgång till pengar för att träffa vänner eller familj.
Konsekvenser och stöd:

Ekonomiskt våld är ofta dolt men kan leda till djup skuldsättning, ekonomisk otrygghet och social isolering. Det är en vanlig form av våld och drabbar särskilt kvinnor, äldre och personer med funktionsnedsättning.

Stöd: Du kan få hjälp via kommunens socialtjänst, budget- och skuldrådgivare eller kvinnojourer.

Akut hjälp: Vid akuta situationer, kontakta Socialtjänsten i din kommun.

Vad i detta tycker du inte ska räknas som en typ av våld mot en annan människa?
Citera
2026-02-18, 23:18
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Vad definieras skatt som då? Begår nettobidragstagare och offentliganställda våld på övriga befolkningen?
Man kan tycka... Det är väl kanske ekonomiskt våld att försäkringskassans utgifter går 62% till kvinnor och endast 38% till män.
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Duktig du är som kan låta AI prata åt dig. Men våld är våld. Endast feminister låtsas som att allt som kan påverka en kvinna negativt är att likställa med våld.
Citera
2026-02-19, 01:29
Avslutad
Citat:
Duktig du är som kan låta AI prata åt dig. Men våld är våld. Endast feminister låtsas som att allt som kan påverka en kvinna negativt är att likställa med våld.

Eftersom TS är så oerhört vag så behövde jag klargöra vad det egentligen är vi diskuterar.

Det är också lite märkligt att såna som du alltid propagerar för att män alltid är snälla och oskyldiga bumsebjörnar och att kvinnor alltid är elaka och hemska psykopater som lever för att sätta dit män för diverse 100% inbillade brott.
Citera
2026-02-19, 11:11
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Eftersom TS är så oerhört vag så behövde jag klargöra vad det egentligen är vi diskuterar.

Det är också lite märkligt att såna som du alltid propagerar för att män alltid är snälla och oskyldiga bumsebjörnar och att kvinnor alltid är elaka och hemska psykopater som lever för att sätta dit män för diverse 100% inbillade brott.
Har jag aldrig sagt. Däremot så tycker de flesta kvinnor att det är bra med lagar som kan användas mot män på lösa grunder och utan rättssäkerhet
Citera
2026-02-19, 21:18
Avslutad
Citat:
Har jag aldrig sagt. Däremot så tycker de flesta kvinnor att det är bra med lagar som kan användas mot män på lösa grunder och utan rättssäkerhet

Nej det tycker inte de flesta kvinnor nej.
Citera
2026-02-22, 08:46
Medlem
Citat:

Jag tror att det handlar om olika infallsvinklar och biases. Som man så har jag en specifik infallsvinkel vilket gör det lättare att se vissa problem. Jag tenderar att söka mer information som gör att jag har mer kunskap om de problemen. Samtidigt gör det att jag kanske får svårare att se de problemen som kvinnor har

Samma sak för kvinnor. De ser vissa problem. De lär sig mer om vissa problem. Men missar att se vissa problem som män har

En lösning för en grupp bör inte bli ett för stort problem för en annan grupp . Ett exempel är hur vår nuvarande lagstiftning om våldtäkt fungerar i praktiken. Dvs inte speciellt bra.

Personligen har jag svårt för ordet ekonomiskt våld när vi talar om Sverige. Vi har ett hyfsat ekonomiskt skydd. Framförallt om du är en kvinna eller har någon form av diagnos.

Lagstiftning är något som Sverige bör ha koll på för att förhindra att människor kan använda sig av ekonomi som ett maktmedel i relationer.
Men det vore betydligt smartare att använda sig av andra begrepp än ekonomiskt våld. För det är inte våld utan ett maktmedel. Och det skulle tas emot betydligt bättre om vi beskriv det på det sättet.
Citera
2026-02-22, 08:53
Medlem
Citat:

Skulle vilja påstå att definitionen på det du delar antingen är att en använder sig av någon form av våld för att göra någon ekonomiska utsatt. Eller att definitionen är att det handlar om en använder sig av ekonomi som ett maktmedel.
Lite beroende på hur personen agerar vid de olika exemplen.
Citera
2026-03-15, 17:35
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Nej det tycker inte de flesta kvinnor nej.
Jo det gör de. Annars hade de aldrig kämpat så ihärdigt för att avveckla rättssäkerheten. De bryr sig inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in