Citat:
Ursprungligen postat av
Olduvai
Har jag aldrig sagt. Däremot så tycker de flesta kvinnor att det är bra med lagar som kan användas mot män på lösa grunder och utan rättssäkerhet
Jag tror att det handlar om olika infallsvinklar och biases. Som man så har jag en specifik infallsvinkel vilket gör det lättare att se vissa problem. Jag tenderar att söka mer information som gör att jag har mer kunskap om de problemen. Samtidigt gör det att jag kanske får svårare att se de problemen som kvinnor har
Samma sak för kvinnor. De ser vissa problem. De lär sig mer om vissa problem. Men missar att se vissa problem som män har
En lösning för en grupp bör inte bli ett för stort problem för en annan grupp . Ett exempel är hur vår nuvarande lagstiftning om våldtäkt fungerar i praktiken. Dvs inte speciellt bra.
Personligen har jag svårt för ordet ekonomiskt våld när vi talar om Sverige. Vi har ett hyfsat ekonomiskt skydd. Framförallt om du är en kvinna eller har någon form av diagnos.
Lagstiftning är något som Sverige bör ha koll på för att förhindra att människor kan använda sig av ekonomi som ett maktmedel i relationer.
Men det vore betydligt smartare att använda sig av andra begrepp än ekonomiskt våld. För det är inte våld utan ett maktmedel. Och det skulle tas emot betydligt bättre om vi beskriv det på det sättet.