• 2
  • 3
2025-05-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelolo
Okej! Enligt en kille som jobbar väldigt mycket med just passat/audi så är det den motorn som ofta har problem med att den förbränner olja och även lite annan problematik.
Undra hur vanligt det är egentligen?

Vet inte, men har oxå hört att det förekommer. Vilket det gör på fler motorer än vag. Vet inte varför det skulle vara vanligare på en 177 mot en 140, 170hk då det mig veterligen är samma motor.

Strul med egr är väl ganska vanligt (som på de flesta dieslar) och tydligen fruktansvärt bökigt att byta om man har 4motion.
Jag funderar på att avkoda egr på min innan den börjar strula.

Ett annat vanligt fel på b7 kombi är läckage på spolarvätskeslangen i bagaget, kan läcka ner spolarvätska på en databox. Den slangen har jag pluggat. Så ska du kolla på en b7 så kika uppe i taket i bagaget efter fukt.
Senast redigerad av Grizlo 2025-05-23 kl. 13:59.
Citera
2025-05-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Vet inte, men har oxå hört att det förekommer. Vilket det gör på fler motorer än vag. Vet inte varför det skulle vara vanligare på en 177 mot en 140, 170hk då det mig veterligen är samma motor.

Strul med egr är väl ganska vanligt (som på de flesta dieslar) och tydligen fruktansvärt bökigt att byta om man har 4motion.
Jag funderar på att avkoda egr på min innan den börjar strula.

Ett annat vanligt fel på b7 kombi är läckage på spolarvätskeslangen i bagaget, kan läcka ner spolarvätska på en databox. Den slangen har jag pluggat. Så ska du kolla på en b7 så kika uppe i taket i bagaget efter fukt.

Ja, om jag köper en passat så kommer jag avkoda egr och adblue direkt.
Bara problem med det.
Citera
2025-05-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelolo
Ja, om jag köper en passat så kommer jag avkoda egr och adblue direkt.
Bara problem med det.

Ad blue finns inte på b7 i Sverige så det slipper du
Citera
2025-06-07, 22:34
Medlem
Letar själv efter liknande bil, jag rekommenderar dig att kolla på Passat B8 4motion 2.0tdi 190hk och Skoda superb 2.0tdi 4x4, årsmodeller 2015 och framåt.

Båda är väldigt trevliga bilar med massa utrymme, Superb har största bagage utrymme och mest ben plats i bak på marknaden. Har man barn i bakåtvända barnstolar är superb i princip den enda bilen där jag kan sitta hur jag vill framför barnstolen (185cm lång).Drivlinan är samma på båda. Jag har spenderat massa tid på att läsa på om olika problem, här kommer lite kortfattat vad man ska vara försiktig med.
2.0tdi verkar vara en väldigt bra motor dock inte utan fel som kan dyka upp, som på de flesta bilar. Svänghjulet kan börja låta runt 15-25000 mil, inte super billigt att byta så det gäller att lyssna ordentligt innan man köper högmilare (finns bra filmer på youtube), ännu bättre om den är redan byt. Kolla att oljan i Dsg lådan, 4hjulsdriften och motorn är byt enligt intervall. Kamremen ska bytas vid 21000 mil, den bytts ofta tidigare då vattenpumpen börjar läcka. Kolla efter rosten, tyvärr inte alls ovanligt att det börjar dyka upp under lacken på relativt fräscha bilar, är du allergisk mot rost, glöm alla bilar från VAG gruppen, den kommer för eller senare.

Bäst att provköra båda, helst några olika så man kan själv bilda egen uppfattning, jag själv gillade Skoda Superb mer men det finns inte lika många på marknaden och man vill helst köpa en som är välutrustad. Lättare att hitta en vettig passat då det finns alltid många till salu, lite mindre plats dock känns interiören lite mer välbyggd.

Lycka till, jag har letat i 6 månader nu och det är inte lätt, dock alla jag tittar på har gått runt 20-23000 mil.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in