• 1
  • 2
2025-05-15, 18:19
Medlem
Hej!

Söker en bra personbil (diesel, automat) som dels orkar dra tungt (1500-2000 kg) men som också går relativt snålt när den inte drar tungt. Den måste också ha ISOFIX och vara bekväm att åka långt i.
Kombi är ett måste, eftersom att jag ska ha plats för barnvagn och hund.
Bra ljudsystem är ett stort plus.

Budget för denna bil är 120-150 k. Har tittat runt lite på passat men där får man ju vara noggrann och inte köpa dem som förbränner olja.
Vill inte dras med en massa reparationer!

Mycket tacksam för råd!
Senast redigerad av Rommelolo 2025-05-15 kl. 18:33.
Citera
2025-05-15, 18:39
Avstängd
FUCKJEWSAs avatar
Mercedes E klass klarar av många mil. Annars Toyota Avensis eller V70.
Citera
2025-05-15, 18:59
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelolo
Hej!

Söker en bra personbil (diesel, automat) som dels orkar dra tungt (1500-2000 kg) men som också går relativt snålt när den inte drar tungt. Den måste också ha ISOFIX och vara bekväm att åka långt i.
Kombi är ett måste, eftersom att jag ska ha plats för barnvagn och hund.
Bra ljudsystem är ett stort plus.

Budget för denna bil är 120-150 k. Har tittat runt lite på passat men där får man ju vara noggrann och inte köpa dem som förbränner olja.
Vill inte dras med en massa reparationer!

Mycket tacksam för råd!
Subaru? Bra begagnadbil som ofta drar hästsläp - en häst upp till 2000 kg. Kolla modell å rätt växellåda.
https://www.blocket.se/annons/1002452209
Citera
2025-05-15, 19:48
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Mazda CX-5 kanske kan vara något.

https://www.blocket.se/annons/orebro...rag/1002648337
Citera
2025-05-15, 19:53
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Subaru? Bra begagnadbil som ofta drar hästsläp - en häst upp till 2000 kg. Kolla modell å rätt växellåda.

Se upp med dieslarna.
Citera
2025-05-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Mercedes E klass klarar av många mil. Annars Toyota Avensis eller V70.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Mazda CX-5 kanske kan vara något.

https://www.blocket.se/annons/orebro...rag/1002648337

Okej, inte en passat alltså? Jag förstod det som att generation 8 och framåt är bra och pålitliga?
En E-klass är ju så klart bra, men för den budgeten känns det som att jag får en äldre modell och med fler mil så det är ju så klart saker som går sönder på en sån också.
Samma med V70, om man ska ha D3 eller D4 så verkar efterfrågan vara så pass hög att priset går upp rejält.
Citera
2025-05-15, 23:15
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Okej, inte en passat alltså? Jag förstod det som att generation 8 och framåt är bra och pålitliga?
En E-klass är ju så klart bra, men för den budgeten känns det som att jag får en äldre modell och med fler mil så det är ju så klart saker som går sönder på en sån också.
Samma med V70, om man ska ha D3 eller D4 så verkar efterfrågan vara så pass hög att priset går upp rejält.

Passat är en grymt tråkig bil och dessutom vissa tekniska problem.
Kolla hellre på skoda i så fall men vet inte hur de är som dragbil.
Citera
2025-05-16, 08:39
Moderator
Citat:
Passat är inte alls dåliga, E-klass kan säkert vara bättre men som alltid med premium-bilar så får du betala premium.
Köp det som du gillar i din prisklass.
Peugeot 508 med 2-litersdiesel är inte ett dumt val tycker jag, inte lika tråkig och mellanmjölk som Passat
En av världens bästa dieselmotorer finns i 2.0 180-hästar. Går att köra på 0,55 relativt enkelt, man kan komma ner till 0.5 men då får man nöja sig med att köra enligt skyltarna, och undvika motorvägar. Men den har Adblue och det är ju en källa till problem, inte bara på Peugeot utan på alla bilar som har det. På det sättet är Passat väl bättre för de har inte det.
Citera
2025-05-16, 13:14
Medlem
Citat:
Passat är en grymt tråkig bil och dessutom vissa tekniska problem.
Kolla hellre på skoda i så fall men vet inte hur de är som dragbil.

Okej! Vilka tekniska problem menar du? Bortsett från generation 7 och tidigare som gärna förbränner olja. Och adblue-modellerna så klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Passat är inte alls dåliga, E-klass kan säkert vara bättre men som alltid med premium-bilar så får du betala premium.
Köp det som du gillar i din prisklass.
Peugeot 508 med 2-litersdiesel är inte ett dumt val tycker jag, inte lika tråkig och mellanmjölk som Passat
En av världens bästa dieselmotorer finns i 2.0 180-hästar. Går att köra på 0,55 relativt enkelt, man kan komma ner till 0.5 men då får man nöja sig med att köra enligt skyltarna, och undvika motorvägar. Men den har Adblue och det är ju en källa till problem, inte bara på Peugeot utan på alla bilar som har det. På det sättet är Passat väl bättre för de har inte det.

Precis så tänker jag också. Bilen är tänkt att användas som en andra bil i ett par år ungefär. Om den har adblue så kommer jag se till att få det avstängt.
Tråkig och mellanmjölk kan jag leva med. Så länge den är pålitlig och inte tappar alltför mycket i värde på två-tre år.

Något annat jag bör tänka på just när det kommer till passat? Har fått rådet att inte köpa modellerna med 177 hk då de verkar vara särskilt utsatta för problem med oljeförbränning.

Kanske verkar som att jag är fast inställd på passat, men jag har lutat åt den bilen ett litet tag och undrade väl mest om det fanns andra liknande bilar som jag förbisett.
Citera
2025-05-16, 17:57
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Okej! Vilka tekniska problem menar du? Bortsett från generation 7 och tidigare som gärna förbränner olja. Och adblue-modellerna så klart.

Har haft en passat och fick problem med avskavda kablar i motorrum, gissar att det berodde på vibrationer.

Har haft en tiguan, fick något fel på den också som bara dök upp.
Citera
2025-05-16, 18:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
vad jag vet är mercedes dyra att äga.
har haft tre MB och nu har jag en 320 aut herrgård och allt är dyrt med den, men det går på firman så det skiter jag i..
jag har letat efter en ny andra-bil att ha privat när vi åker på skogsvägar och är ute med hunden/plockar svamp etc.
Googlade på chatgpt med mina krav som var hög frigång, 4wd, billig i drift, pålitlig, inga större fel och mellan 150-200k.
Fick svar på Toyota Rav4 och Subaru. men med en massa tillägg som t ex vilken växellåda det skall vara på subarun - inte cvt - ,om man skall ha hybrid på Toyotan eller diesel mm.
--------
Jag kommer att köpa en av dessa förmodligen, men kommer att kolla ordentligt med chatgpt först som EN informationskälla. man får ju där tips om andra informationskällor.
Vad enskilda personer säger spelar ju ingen större roll om de inte kan understryka sina påståenden med ngn slags trovärdighet.
Citera
2025-05-16, 21:46
Medlem
Citat:
Har haft en passat och fick problem med avskavda kablar i motorrum, gissar att det berodde på vibrationer.

Har haft en tiguan, fick något fel på den också som bara dök upp.

Okej, vilken årsmodell var det?

Citat:
vad jag vet är mercedes dyra att äga.
har haft tre MB och nu har jag en 320 aut herrgård och allt är dyrt med den, men det går på firman så det skiter jag i..
jag har letat efter en ny andra-bil att ha privat när vi åker på skogsvägar och är ute med hunden/plockar svamp etc.
Googlade på chatgpt med mina krav som var hög frigång, 4wd, billig i drift, pålitlig, inga större fel och mellan 150-200k.
Fick svar på Toyota Rav4 och Subaru. men med en massa tillägg som t ex vilken växellåda det skall vara på subarun - inte cvt - ,om man skall ha hybrid på Toyotan eller diesel mm.
--------
Jag kommer att köpa en av dessa förmodligen, men kommer att kolla ordentligt med chatgpt först som EN informationskälla. man får ju där tips om andra informationskällor.
Vad enskilda personer säger spelar ju ingen större roll om de inte kan understryka sina påståenden med ngn slags trovärdighet.

Ja, hört gott om RAV4 också men bagageutrymmet är viktigt att det är tillräckligt djupt för mig. Behöver få in vagn och hund samt packning utan att hunden lider för mycket. Och då är det egentligen bara Saab 9-5, V70, Passat, E-klass som gäller verkar det som?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in