2025-05-15, 11:13
Medlem
Ördögs avatar
Som komplement till Flashbacks egen tråd om ställen dit det inte ska resas -

(FB) Res INTE Hit !

- så kan det skapas en diskussion om Fodor''s motsvarande uppräkning. Fodor''s, som publicerat reseguider i nästan 80 år, brukar även sammanställa listor på resmål att undvika. Första gången gjordes denna lista år 2017.

Fodor's syfte är inte att få till stånd bojkotter. Man vill bara varsko folk för såna platser, där massturismen vållar så mycket problem, att det är svårt att njuta av vistelsen där. Det handlar om orter och områden med nedskräpning, trängsel och köer, svårigheter att hitta husrum, och så vidare.

Fodor's nyaste No List kan ses här.

https://www.fodors.com/news/news/fodors-no-list-2025

De resemål som varningen gäller är i Europa Barcelona, Kanarieöarna, Mallorca, Venedig och Lissabon. Och i Asien Bali, Koh Samui samt Mount Everest. Platser som börjar vara i riskzonen är Agrigento på Sicilien, vägsträckan North Coast 500 i Skottland, Brittiska Jungfruöarna, Oaxaca i Mexiko, Kerala i Indien samt Tokyo och Kyoto i Japan.

Har ni några synpunkter på de uppräknade målen? Jag har tyvärr bara erfarenhet av Lissabon, och det är 20 år sedan jag var där. Då fanns ännu inte det problem som Fodor's noterar - korttidsuthyrning av bostäder.
Senast redigerad av Ördög 2025-05-15 kl. 11:27.
Citera
2025-05-15, 11:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Utan att läst artikeln så gissar jag på att det handlar om platser som lider svårt av överturism.

Flashbacktråden du länkar till handlar mer om dåliga skithålställen eller att nån råkat besöka en stad med trist resesällskap i ett regnigt november och därför tycker staden är dålig.
Citera
2025-05-15, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

(FB) Res INTE Hit !

- så kan det skapas en diskussion om Fodor''s motsvarande uppräkning. Fodor''s, som publicerat reseguider i nästan 80 år, brukar även sammanställa listor på resmål att undvika. Första gången gjordes denna lista år 2017.

Fodor's syfte är inte att få till stånd bojkotter. Man vill bara varsko folk för såna platser, där massturismen vållar så mycket problem, att det är svårt att njuta av vistelsen där. Det handlar om orter och områden med nedskräpning, trängsel och köer, svårigheter att hitta husrum, och så vidare.

De resemål som varningen gäller är i Europa Barcelona, Kanarieöarna, Mallorca, Venedig och Lissabon. Och i Asien Bali, Koh Samui samt Mount Everest. Platser som börjar vara i riskzonen är Agrigento på Sicilien, vägsträckan North Coast 500 i Skottland, Brittiska Jungfruöarna, Oaxaca i Mexiko, Kerala i Indien samt Tokyo och Kyoto i Japan.

Har ni några synpunkter på de uppräknade målen? Jag har tyvärr bara erfarenhet av Lissabon, och det är 20 år sedan jag var där. Då fanns ännu inte det problem som Fodor's noterar - korttidsuthyrning av bostäder.

Rom, helt fantastisk stad men bör besökas under lagssäsong.
Paris, även det en fantastisk stad och har varit där vid några tillfällen, bäst har det varit under lågsäsong. Inte så mycket scammers som tyvärr förstör upplevelsen eller gigantiska köer.

Men förövrigt gäller det nog alla stora turiststäder, det som jag framförallt tycker förstör själva upplevelsen är scammers som försöker sälja på och oseriösa turistfällor.
Citera
2025-05-15, 13:56
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

(FB) Res INTE Hit !

Jag har varit inne på samma sak i reseforumen angående överturism och hat mot turister.
https://www.flashback.org/t3586932 //Kanarieöarna och Barcelona verkar leda den här ligan.
Känner en spanjor som jag tog upp diskussionen med och vi kan vara överens om att vi inte var överens.
Han påstod att det är turisternas fel att huspriser stiger för de hyrs ut som AirBNB medan jag påstår att felet ligger hos spanjorerna själva då spanska husägare väljer att tjäna pengar på turister och AirBNB.

https://www.flashback.org/t3618690 //Här är Sveriges eget lilla turisthat, Gotland.

Åk inte hit - faktorer som styr
Fodor menar att för mycket turister på ett ställe gör att det inte blir värt att åka dit. Jag håller med honom, men så håller han sig enbart till just den faktorn, medan jag vill peka ut fler faktorer.

Är du social eller inte här har du lite att förhålla dig till. Är du social och vill gärna komma i kontakt med människor, så kanske du inte skall välja Tjeckien eller Finland. Två länder med rätt asocial befolkning som skiter i vem du är och varifrån du kommer. Lämna dem ifred och stör inte!
Har du social fobi, så kanske man skall hålla sig borta från länder som Turkiet. Turkar är väldigt lätta att få kontakt med och pratar gärna med dig.

När på året har också en viss betydelse. Många ställen har en turitpeak i slutet av juli och början på augusti. Andra tider på året kan läget vara helt annorlunda.
Gdansk i februari och där är inte en käft på stan. Däremot är det en typisk destination över påsk för skandinaver. Stället är på gränsen till outhärdligt.

Är allt elände turisternas fel? Finns gott om ställen i den här världen som är totalt outhärdliga och det är inte turister utan lokala politiker och folket som bor där sett till att det suger.
Dhaka i Bangladesh är just ett sådant ställe. Har inte varit där, men sett reportage och det räcker för mig.
Citera
2025-05-15, 14:30
Medlem
pn222jws avatar
Venedig är väl ganska trevligt - vad jag hört?
Citera
2025-05-15, 15:08
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Venedig är väl ganska trevligt - vad jag hört?

Upp till var och en hur man uppfattar en destination. Men Venedig är också unik som stad genom att man har installerat speed gates och börjar ta en avgift av fotgängare som bara vill in där och strosa runt.
Vägrar sådana ställen!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in