2025-05-14, 14:15
Medlem
Longest-covids avatar
För 6 månader sedan hämtade jag ut ett paket från Elgiganten i postbox. Lådan (innehållande en personvåg ) var öppnat och igentejpat. Nu när jag öppnade min postlåda (sån med lås) var åter igen ett kuvert öppnat och slarvigt återslutet men ändå så innehållet kunnat ramla ur.
Kuvertet var från ett av universitetssjukhusen i Sverige.
Har jag span på mig?
2025-05-14, 14:23
Medlem
Raktinyllets avatar
Nej det är tattare på terminalen som kollar om det är något som är värt att stjäla. Klart inte polisen öppnar paket som kommer från Elgiganten och liknande.
2025-05-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
Nu när jag öppnade min postlåda (sån med lås) var åter igen ett kuvert öppnat och slarvigt återslutet men ändå så innehållet kunnat ramla ur.
Har jag span på mig?
Det har hänt att jag fått feladresserad post, och slitit upp kuvertet utan att kolla adressen. När jag insett att det kommit fel, så har jag helt enkelt tejpat ihop och stoppat det i en gul brevlåda.
2025-05-14, 14:31
Medlem
kalkryggars avatar
Brevet är sannolikt ett som delats ut fel till någon granne. Händer hela tiden idag med Post nord. Alla resurser går till Post Nords VD som tjänar 957 000 kronor i månaden. Så de har svårt att ha övrig personal så de klarar att sköta sina uppgifter.

Då har sannolikt en granne fått brevet och öppnat det och sett att det var till dig. Sen har hen lämnat det i din låda.

Ett paket från El giganten (Sveriges värsta butik enligt de flesta) kan du räkna med är öppnat. De har med största sannolikt sänt en begagnad vara till dig. Det är så de brukar göra.
2025-05-14, 14:42
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Nej det är tattare på terminalen som kollar om det är något som är värt att stjäla. Klart inte polisen öppnar paket som kommer från Elgiganten och liknande.
Ett brev från Karolinska institutet som inte går in genom inkastet? Du måste låsa upp lådan..? Ingen granne har tillgång till de andra facken.
Elgiganten har du nog rätt i.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det har hänt att jag fått feladresserad post, och slitit upp kuvertet utan att kolla adressen. När jag insett att det kommit fel, så har jag helt enkelt tejpat ihop och stoppat det i en gul brevlåda.
Hmm. Paket (kuvertet) skickades i måndags och jag bor långt ifrån Solna. Vet inte hur det ska ha hunnit till en annan människa innan mig

Från det ena till det andra.. stämmer det att det knastrar lite eller blir ett eko när man avlyssnas? Jag vet att det inte sitter en FRA-farbror med mikrofon och lyssnar, men finns det tecken?
2025-05-14, 14:46
Medlem
Citat:
Hmm. Paket (kuvertet) skickades i måndags och jag bor långt ifrån Solna. Vet inte hur det ska ha hunnit till en annan människa innan mig.
Det är inte omöjligt att den felaktiga brevöppnaren hann stanna brevbäraren innan hen försvann utom synhåll.
2025-05-14, 15:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är inte omöjligt att den felaktiga brevöppnaren hann stanna brevbäraren innan hen försvann utom synhåll.

Eller att personen bor i samma trapphus (kvarter om villa) och själv lagt det på rätt låda efter att ha upptäck felet.

Förekommer även att brev skadas av sorteringsmaskinerna och då tejpas det oftast bara igen lite snabbt och skickas vidare.
2025-05-14, 15:02
Medlem
Citat:
För 6 månader sedan hämtade jag ut ett paket från Elgiganten i postbox. Lådan (innehållande en personvåg ) var öppnat och igentejpat. Nu när jag öppnade min postlåda (sån med lås) var åter igen ett kuvert öppnat och slarvigt återslutet men ändå så innehållet kunnat ramla ur.
Har jag span på mig?

Hade du haft det skulle du inte se om kuvertet var öppnat!
2025-05-14, 15:23
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet

Helt rätt, men om Säpos handläggare, mer kända som "Jönsonliganpoliserna"ser att du misstänker dom du nämner i ditt inlägg, har dom en hel drös med lagar dom kan använda med saftiga böter för att få dig att att sluta. Fast du bara sa sanningen.
2025-05-14, 17:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Brevet är sannolikt ett som delats ut fel till någon granne. Händer hela tiden idag med Post nord. Alla resurser går till Post Nords VD som tjänar 957 000 kronor i månaden. Så de har svårt att ha övrig personal så de klarar att sköta sina uppgifter.

Då har sannolikt en granne fått brevet och öppnat det och sett att det var till dig. Sen har hen lämnat det i din låda.

Ett paket från El giganten (Sveriges värsta butik enligt de flesta) kan du räkna med är öppnat. De har med största sannolikt sänt en begagnad vara till dig. Det är så de brukar göra.
Håller med om detta. Har själv fått brev från sjukvården som jag trodde var till mig, till och med samma förnamn, så jag slet upp det. Men jag gick över med brevet till grannen och förklarade hur det gått till.
2025-05-14, 23:05
Moderator
Ruskigbusss avatar
När TS inte själv kan låta bli att tramsa, så har nog tråden gjort sitt.

OT raderat.

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in