2025-05-18, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Att folk går på det här är sorgligt...

Vad tror du då?
Citera
2025-05-18, 02:21
Avstängd
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Det handlar inte om någons fel...

Utan det finns ju ett avtal som spelarna godkänner när man reggar sig !

I det avtalet står det att om ett spel är trasigt och spelaren får en vinning pga av felet så har ATG rätt till återbetalning..

Hur ska spelaren kunda runda detta faktum ?

Menar du att avtalet i sig kommer på något magiskt sätt att förflytta pengar från de tjuvande kundernas bankkonto tillbaka till ATG?

Om folk bestrider eventuella krav så måste ATG ta detta till domstol, detta är FAKTA.
Det kommer inte att hända, det är min SPEKULATION.
Även om det skulle mot förmodan hända så finns det ingen garanti att ATG vinner i domstolen, tvärtemot mot vad en del pappskallar här tycks tro...
Citera
2025-05-18, 02:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimitedByAsholes
Det är bara att bestrida det i så fall.
Som sagt, den som står på sig kommer inte tvingas betala tillbaks jack shit.
För detta kommer aldrig gå till någon domstol, och domstol är det enda ställe som kan TVINGA någon att betala.
Inte inkasso och inte heller Kronofogden...
Varför skulle det inte gå till domstol?

ATG har ett i grunden befogat krav - åtminstone om användarvillkoren ger stöd för återkrav vid felaktiga utbetalningar, vilket de med all sannolikhet gör. Det vilar också på etablerade obligationsrättsliga principer: har någon fått utbetalt pengar de inte haft rätt till, uppstår normalt en återbetalningsskyldighet enligt principen om condictio indebiti.

Så jo, om fordran bestrids, kan den mycket väl hamna i domstol. Det är inget märkligt med det - det är precis så civilrätt fungerar.
Citera
2025-05-18, 02:29
Medlem
Citat:
Menar du att avtalet i sig kommer på något magiskt sätt att förflytta pengar från de tjuvande kundernas bankkonto tillbaka till ATG?

Om folk bestrider eventuella krav så måste ATG ta detta till domstol, detta är FAKTA.
Det kommer inte att hända, det är min SPEKULATION.
Även om det skulle mot förmodan hända så finns det ingen garanti att ATG vinner i domstolen, tvärtemot mot vad en del pappskallar här tycks tro...

Du menar att det finns en chans att ATG skulle förlora i rätten ?

Det är väl högst tveksamt va ?
Citera
2025-05-18, 02:31
Avstängd
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Varför skulle det inte gå till domstol?

ATG har ett i grunden befogat krav - åtminstone om användarvillkoren ger stöd för återkrav vid felaktiga utbetalningar, vilket de med all sannolikhet gör. Det vilar också på etablerade obligationsrättsliga principer: har någon fått utbetalt pengar de inte haft rätt till, uppstår normalt en återbetalningsskyldighet enligt principen om condictio indebiti.

Så jo, om fordran bestrids, kan den mycket väl hamna i domstol. Det är inget märkligt med det - det är precis så civilrätt fungerar.

Av en mängd olika skäl, inte minst praktiska hur lång tid allt skulle ta och hur mycket pengar det skulle kosta. Att dra sina kunder inför domstol ger heller inte företaget någon direkt bra reklam minst sagt.
Om kunderna inte kan känna sig trygga med sin vinst ens när de har pengarna på sitt bankkonto så är det kanske inte direkt ATG man vill lägga sina framtida spel på...
Senast redigerad av LimitedByAsholes 2025-05-18 kl. 02:34.
Citera
2025-05-18, 02:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Av en mängd olika skäl, inte minst praktiska hur lång tid allt skulle ta och hur mycket pengar det skulle kosta. Att dra sina kunder inför domstol ger heller inte företaget någon direkt bra reklam minst sagt.
Om kunderna inte ens kan lita på att känna sig trygga med sin vinst ens när de har pengarna på sitt bankkonto så är det kanske direkt ATG man vill lägga sina framtida spel på...
Jag tror du underskattar hur ofta kunder hamnar i domstol - och hur lite någon faktiskt höjer på ögonbrynen.

Det här ärendet är så pass rakt på sak att jag hade kunnat skriva en stämningsansökan på under en timme. Jag hade givetvis debiterat för tre - men det är en annan femma.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-05-18 kl. 02:38.
Citera
2025-05-18, 02:40
Avstängd
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Du menar att det finns en chans att ATG skulle förlora i rätten ?

Det är väl högst tveksamt va ?

Jag är inte så säker på att ATG vill stå där och förklara för rätten exakt hur deras maskiner fungerar, mycket smuts och fiffel&båg skulle komma fram då.

Citat:
Jag tror du underskattar hur ofta kunder hamnar i domstol - och hur lite någon faktiskt höjer på ögonbrynen.

Det här målet är så pass rakt på sak att jag hade kunnat skriva en stämningsansökan på under en timme. Jag hade givetvis debiterat för tre - men det är en annan femma.

Fast du glömmer bort en viktig detalj, det är inte en kund som har "lurat" ATG utan rätt så många tycks det som. Hur många rättegångar kommer ATG tvingas gå till, och hur länge kommer det hela att ta innan cirkusen är slut?
Citera
2025-05-18, 02:54
Medlem
Citat:
Jag är inte så säker på att ATG vill stå där och förklara för rätten exakt hur deras maskiner fungerar, mycket smuts och fiffel&båg skulle komma fram då.

Fast du glömmer bort en viktig detalj, det är inte en kund som har "lurat" ATG utan rätt så många tycks det som. Hur många rättegångar kommer ATG tvingas gå till, och hur länge kommer det hela att ta innan cirkusen är slut?

Nu vet jag att du inte är inblandad i buggen , men om ATG skulle dra en person som försökte ta ut 250K till rätten ...!

Är det då försök till grovt bedrägeri dom skulle kunna dra det emot ?
Citera
2025-05-18, 02:55
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det får ATG såklart själva avgöra. Men det finns inget principiellt hinder att lämna in 1 000 eller 10 000 stämningsansökningar - särskilt inte när det rör sig om i grunden identiska fordringar.

Det räcker att skapa en mall i XML (Word eller LibreOffice), exportera kunddata som CSV, binda kolumnerna till rätt fält - och klicka. Dokumentgeneratorn sköter resten. Det som möjligen tar tid är signeringen, men jag har svårt att se att tingsrätten inte skulle godta en gemensam fullmakt från styrelsen.

Eftersom det rör sig om en skada kan 10 kap. 8 § RB tillämpas, om inte användarvillkoren anger något annat om laga domstol. ATG kan därefter begära att målen sammanläggs.

Så nej - “administrativ börda” är inte ett argument. Inte år 2025. Jag hoppas att verkligheten hann ikapp nu.
Citera
2025-05-18, 03:13
Avstängd
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Nu vet jag att du inte är inblandad i buggen , men om ATG skulle dra en person som försökte ta ut 250K till rätten ...!

Är det då försök till grovt bedrägeri dom skulle kunna dra det emot ?

Du menar att nu ska de inte bara dra de som har tagit ut pengar till rätten utan även de som försökte men inte lyckades?
Haha Sveriges domstolar kommer att lägga allt annat åt sidan och bara ägna sig åt ATG versus kunder för en lång tid framöver...

Citat:
Det får ATG såklart själva avgöra. Men det finns inget principiellt hinder att lämna in 1 000 eller 10 000 stämningsansökningar - särskilt inte när det rör sig om i grunden identiska fordringar.

Det räcker att skapa en mall i XML (Word eller LibreOffice), exportera kunddata som CSV, binda kolumnerna till rätt fält - och klicka. Dokumentgeneratorn sköter resten. Det som möjligen tar tid är signeringen, men jag har svårt att se att tingsrätten inte skulle godta en gemensam fullmakt från styrelsen.

Eftersom det rör sig om en skada kan 10 kap. 8 § RB tillämpas, om inte användarvillkoren anger något annat om laga domstol. ATG kan därefter begära att målen sammanläggs.

Så nej - “administrativ börda” är inte ett argument. Inte år 2025. Jag hoppas att verkligheten hann ikapp nu.

När ska du och andra förstå att det handlar inte bara om juridiska aspekter i den här cirkusen?
Det är dig verkligheten borde komma ikapp...
Citera
2025-05-18, 03:17
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
När ska du och andra förstå att det handlar inte bara om juridiska aspekter i den här cirkusen?
Det är dig verkligheten borde komma ikapp...
Helt ärligt tror jag ATG bryr sig mer om pengarna än de spärrade kunderna. De vill ändå inte ha dem som kunder. Och i det långa loppet finns det alltid folk som vill spela. De kommer inte gå i konkurs eller ens förlora pengar på att driva in fordringarna.

Du kan intala dig vad du vill. Skulle inte bara säga att juridiken väger tungt, utan till och med är ATG:s förbannade skyldighet att kräva pengarna åter, se mitt inlägg här: (FB) Spelat för pengar som inte finns, vad kan hända? (ATG)
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-05-18 kl. 03:19.
Citera
2025-05-18, 03:26
Avstängd
LimitedByAsholess avatar
Citat:
Helt ärligt tror jag ATG bryr sig mer om pengarna än de spärrade kunderna.

Du kan intala dig vad du vill. Skulle inte bara säga att juridiken väger tungt, utan till och med är ATG:s förbannade skyldighet att kräva pengarna åter, se mitt inlägg här: (FB) Spelat för pengar som inte finns, vad kan hända? (ATG)

Ifall det har gått dig förbi så står det ju redan klart att de kräver pengarna åter.
Så frågan är inte om de kommer att kräva pengarna åter utan om de verkligen kommer att gå så långt som att tvinga folk till domstol?
Du och många andra tittar bara på det rent juridiska, jag försöker förklara för er att det finns fler faktorer att ta hänsyn till än bara det rent juridiska.
Det går dock trögt eftersom ni ännu inte fattat det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in