• 1
  • 2
2025-05-14, 17:46
Medlem
Tror det verkar lösa sig. Lyckades få loss låscylindern med avbruten nyckel och allt i så nu har jag beställt en ny cylinder.

Avtagbara krokar är vidriga. Men nu får jag nya fräscha grejor på som jag kan underhålla från scratch iaf. Den där kroken har suttit på sedan jag köpte den för ett par år sedan. Misstänker att tidigare besiktningar inte noterat att den inte gått att låsa.
Citera
2025-05-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så kanske det är, men för mig känns det lite som ett edge case. När jag blir påkörd bakifrån är det inte bilen jag är orolig för utan personskador. Skulle aldrig ta av dragkroken av den anledningen.
Med kroken på plats ökar också risken för personskador eftersom krockvåldet fortplantar sig i karossen på ett icke önskvärt vis.
Citera
2025-05-15, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så kanske det är.

Hur som helst är jag nöjd över att äntligen fått höra ett någorlunda vettigt skäl till deras existens, även om de fortfarande kan dra åt helvete
Där är jag nog benägen att hålla med också skulle jag montera en och välja mellan avtagbar eller fast så skulle jag välja en fast.Även om de avtagbara säkert fungerar bra bara man underhåller dem ordentligt och inte göra som de flesta verkar göra bara tänka på den när det är dags för besiktning.
De infällbara som fanns till Volvo 240 fungerade dock helt ok bara man kollade att det fanns lite fett i leden en gång om året eller så.
Citera
2025-05-15, 05:53
Medlem
Den behöver inte kunna låsas fast vid bilen men väl sättas fast. Den ska kunna monteras och tas av och låsanordningen ska klicka i av sig själv. Man får inte hjälpa till med att pilla på spaken när man sätter fast den. Själva låset med nyckel är ett stöldskydd och påverkar inte säkerheten vid körning. Har du blivit underkänd för att stöldskyddet inte fungerar tycker jag att du ska be om en omprövning av underkännandet!
Citera
2025-05-17, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machom
Den där kroken har suttit på sedan jag köpte den för ett par år sedan.

Exakt där har du problemet. Det är klart att grejerna går sönder om man låter vatten, salt och vägdamm komma åt lås och infästning året runt. Kroken monteras vid användning och demonteras efter användning.
Citera
2025-05-17, 14:18
Medlem
killawifes avatar
det var inget, jag såg att ts redan löst det.
Citera
2025-05-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Den behöver inte kunna låsas fast vid bilen men väl sättas fast. Den ska kunna monteras och tas av och låsanordningen ska klicka i av sig själv. Man får inte hjälpa till med att pilla på spaken när man sätter fast den. Själva låset med nyckel är ett stöldskydd och påverkar inte säkerheten vid körning. Har du blivit underkänd för att stöldskyddet inte fungerar tycker jag att du ska be om en omprövning av underkännandet!

En avtagbar dragkrok måste ha en fungerande nyckel om det finns med i tillverkarens föreskrifter för att draget ska anses fullt fungerande. Detta enligt relativt nya direktiv från EU.

För att förhindra att tex din granne ska vara och dra i spaken utan din vetskap vilket kan sluta med att du tappar kärran.
Citera
2025-05-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
En avtagbar dragkrok måste ha en fungerande nyckel om det finns med i tillverkarens föreskrifter för att draget ska anses fullt fungerande. Detta enligt relativt nya direktiv från EU.

För att förhindra att tex din granne ska vara och dra i spaken utan din vetskap vilket kan sluta med att du tappar kärran.
Det måste vara en ny lag isf. Alla avtagbara krokar har inte ens låsannordning med nyckel. Det verkar vara en lag utan tekniskt kunnande. Då borde de även ha lås på själva kulhandsken. För grannen kan ju lyfta upp och bara lägga den mot kulan. Samma sak.
Citera
2025-05-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det måste vara en ny lag isf. Alla avtagbara krokar har inte ens låsannordning med nyckel. Det verkar vara en lag utan tekniskt kunnande. Då borde de även ha lås på själva kulhandsken. För grannen kan ju lyfta upp och bara lägga den mot kulan. Samma sak.

Det kan man tycka men så är de nya reglerna. Är det krok utan nyckel så är den typgodkänn utan så klart.
Citera
2025-05-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Köp en nyckelutdragare
Vad är en nyckelutdragare?
Hur ser den ut och hur fungerar den samt vad kostar den?
Citera
2025-05-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad är en nyckelutdragare?
Hur ser den ut och hur fungerar den samt vad kostar den?

Här länkar jag ett exempel:

https://www.laskompaniet.se/product/...dzk6pDJZDpkR2p

249kr där, finns säkert billigare
Citera
Igår, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Här länkar jag ett exempel:

https://www.laskompaniet.se/product/...dzk6pDJZDpkR2p

249kr där, finns säkert billigare
Tack för svar.