2025-05-14, 11:18
Medlem
MsPa1nTs avatar
Bygger nytt hus och har lagt till en liten KLK på 3.3kvm (2.5*1.3) och skulle gärna söka tipps och förslag på olika lösningar här. Har kollat på Elfa, Ikea, Rackbuddy.se etc. Men tycker följande om dessa:
- Elfa: Ser bra och stabilt ut, men idiotiskt dyrt att betala 8-9000kr för några stålskenor och nätlådor som har en produktionskostnad på cirka 1000kr (om ens det).
- IKEA: relativt billigt, dock ser det inte stabilt eller kvalitativt ut.
- Rackbuddy: stabilt men fult och inte funktionsenligt för våra krav.

Jag hade föredragit Elfa systemet , men gärna utan att betala 12-15000 kronor för några skenor. Går det att fixa egna skenor och moduler någonstans som inte är så brutalt överprisade, eller är det ett no-go som bara kommer kosta mer i slutändan?
Citera
2025-05-14, 11:57
Elfa funkar bra men är dyrt som du säger.
Tror det finns alternativa lösningar på tex bauhaus med liknande funktionalitet.
Citera
2025-05-14, 11:58
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Bygger nytt hus och har lagt till en liten KLK på 3.3kvm (2.5*1.3) och skulle gärna söka tipps och förslag på olika lösningar här. Har kollat på Elfa, Ikea, Rackbuddy.se etc. Men tycker följande om dessa:
- Elfa: Ser bra och stabilt ut, men idiotiskt dyrt att betala 8-9000kr för några stålskenor och nätlådor som har en produktionskostnad på cirka 1000kr (om ens det).
- IKEA: relativt billigt, dock ser det inte stabilt eller kvalitativt ut.
- Rackbuddy: stabilt men fult och inte funktionsenligt för våra krav.

Jag hade föredragit Elfa systemet , men gärna utan att betala 12-15000 kronor för några skenor. Går det att fixa egna skenor och moduler någonstans som inte är så brutalt överprisade, eller är det ett no-go som bara kommer kosta mer i slutändan?

Tror det är så illa att det bästa är att punga ut pengarna. Byggmax har ett system som jag inte minns namnet på, som jag använda i garderoben. Det är lite begränsad utbud men skenor och konsoller finns.

https://www.byggmax.se/konsol-metall-p25702
Senast redigerad av Serialfreak 2025-05-14 kl. 12:02.
Citera
2025-05-20, 07:50
Moderator
rotadents avatar
Jag har IKEAs Elfa-kopia som heter Boaxel. Det är klart billigare än Elfa och det märks på vissa sätt, men för mig har det funkat bra. Nu har jag satt upp Boaxel själv i nuvarande lägenhet så den har inte hängt så länge, men jag hade Boaxel även i förra lägenheten och den hade nog varit med ett tag och det var inga brister i den som jag märkte av. Det är ju inte särskilt komplexa grejer egentligen, det är väl trådbackarna som det behöver vara lite kvalitet på med skenorna etc. De funkar bra på Boaxel tycker jag. Elfa har nog fler grejer till sitt system än vad IKEA har, det kanske kan vara en faktor beroende på vilka behov du har? Vet inte om de är kompatibla.
Citera
2025-06-07, 00:15
Medlem
Vi körde med Elfa både i garderob och walkin closet. Värt pengarna, bättre system finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in