2025-05-14, 17:25
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast de är det visst…. Med all respekt, jag förstår att folk kanske uppfattade mitt inlägg som ett sidospår från trådens huvudämne… Däremot anser jag att diskussionen om vad Israel ska göra med palestinierna är djupt sammanflätad med frågan om båda folkens existensberättigande och grundläggande mänskliga rättigheter.

Att ställa gruppers rätt att existera mot varandra, vilket jag upplevde att hans kommentar antydde, är en farlig logik som historiskt sett har legitimerat våld och förtryck.

Kom med något själv istället för att hitta fel!
Jag startade tråden. Och gav topic. Håll det eller byt till andra trådar. Jag har rapporterat din inlägg för trams och off topic. Skärp dig.
Citera
2025-05-14, 17:26
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Och vad innebär det för topic ( om du minns den?).

Jag hade hoppats att Pro-Palestinierna i tråden hade något att komma med för en gångs skull. Det har dom inte. Som vanligt . De drömmer fortfarande ett Israel dumpat i havet så allt blir frid och fröjd .

För min del kvittar det. Det kommer en lösning någonstans ifrån och det är Israel som helt och hållet bestämmer deras öde.
Semiter verkar aldrig få slut på fantasier att mörda stamfränder på det mest bestialiska viset. Mycket tyder på att Israel kör på i kraft av överlägsen ockupationsmakt och helt enkelt försöker svälta ut sina betydligt mer arkaisk religiösa och organisatorisk handfallna kusiner så långt det går.
Tipset är att "Palestinierna" tas om hand av div. FN-organ, när världssamvetet slår till på allvar. Slår upp tältläger i Gaza-remsan och att samtidigt det inte kommer att hittas finansiärer för att återbygga remsan till fornstora dagar.
Folk kommer att få jobba igen i den israeliska jordbrukssektorn (bl.a.) då landet inte har råd att bli av med en så stor palestinsk arbetskraft - Det är 30 000 jobb som nu fattas i ekonomin
Citera
2025-05-14, 17:28
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det absolut enklaste vore att flytta de ca 2 miljoner blattepalestinierna till kusten i Sinai, antingen vid nordsidan, eller längs Eilatviken eller mot kanalen till.

Trots allt, har palestinierna kunnat bo i ett begränsat område i Gaza kan de bo i motsvarande område i Sinai. Då får de tillgång till havet, en egen hamn om någon arabstat finansierar skiten för EU och europeiska stater bör inte ge dessa parasiter ett öre.

Araberna får ta kostnaderna för sina egna problem.
Inte dumt. Men tyvärr mest sand där. Söder om eilatviken, då hamnar dom i arabland.
Citera
2025-05-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jag tycker Israel kan utvisa palestinierna till andra länder i mellanöstern i gaza och Västbanken har dom inget och göra

Fast det har dom… det har precis samma rätt att bo i Gaza och Västbanken.
Det enda rätta är tvåstatslösning inget annat.
Citera
2025-05-14, 17:37
Medlem
GoranPongs avatar
Dom skickas till Sverige naturligtvis
Citera
2025-05-14, 17:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Du kan om du vill😏.

Jag tror helt enkelt att frågan om att flytta 2,5 miljoner just nu inte är aktuell, om det någonsin ens blir ett uttalat mål,det vore politiskt och folkrättsligt ett totalt haveri. som skapar flera politiska stormar från alla håll och kanter internationellt. Kanske om det finns en plan att göra det så obekvämt som möjligt i tältlägren att folk ger sig självmant av för att slå ner sina bopålar någon annanstans.
Alternativet att det sipprar in rännilar av utländska donationer och kapital för att sakta bygga upp vissa delar i Gaza. Också möjligt.
Citera
2025-05-14, 17:42
Medlem
Jofs avatar
En del använder tråden för att säga vem som har rätt eller fel.
INTE TOPIC här.
Tråden Ligger kanske fel.
Krigstaktik folkförflyttning är topic.

Israel driver folk vart?
Vad ska Israel göra med alla palestinier (rätt eller fel är INTE topic).

Dränka dom?
Ge dem en fristad någonstans - Afrika, Jemen?
Integrera dom i israel?

Detta eftersom Israel inte tror på tvåstatslösning.

De flesta vill inte ta i problemet.
(Men älskar att tjata om vem som har rätt och fel).
Israel måste ta i problemet.
Hur?
Citera
2025-05-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast det har dom… det har precis samma rätt att bo i Gaza och Västbanken.
Det enda rätta är tvåstatslösning inget annat.
Finns ingen tvåstatslösning ingen av parterna vill ha det så. Hamas och palestinier vill inte bo grannar med Israel och då får dom helt enklet flytta
Citera
2025-05-14, 17:46
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag tror helt enkelt att frågan om att flytta 2,5 miljoner just nu inte är aktuell, om det någonsin ens blir ett uttalat mål,det vore politiskt och folkrättsligt ett totalt haveri. som skapar flera politiska stormar från alla håll och kanter internationellt. Kanske om det finns en plan att göra det så obekvämt som möjligt i tältlägren att folk ger sig självmant av för att slå ner sina bopålar någon annanstans.
Alternativet att det sipprar in rännilar av utländska donationer och kapital för att sakta bygga upp vissa delar i Gaza. Också möjligt.
Trista tältläger. Tror du Israel nöjer sig med det?
Citera
2025-05-14, 17:49
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Trista tältläger. Tror du Israel nöjer sig med det?
Israel skiter i världens reaktioner OCH världen verkar skita i palestinierna. Så Israel har carte blanche att göra vad dom vill. - så länge dom inte dränker dom.
Citera
2025-05-14, 17:53
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Dom skickas till Sverige naturligtvis
Tror INGEN vill det. Inte ens propalesinierna här.😏
Citera
2025-05-14, 17:54
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Stackars Israel som aldrig får vinna:
https://www.palestineportal.org/wp-c...97-Present.jpg

Fake jävla karta. Det fanns inget "Palestina". Samma svammel som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in