2025-05-14, 16:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag har aldrig ifrågasatt judars rätt att existera, men du ifrågasätter uppenbart palestiniers rätt att leva i fred, ha ett hem och slippa fördrivas?

Nej det ena följer inte det andra. Men faktum är att en majoritet av alla palestinier förnekar judars rätt att existera. Inte en minoritet utan en majoritet. Du verkar insinuera att det är irrelevant så jag måste ju fråga om det gällde dig hur skulle du resonera. Om palestinierna förnekade din rätt att existera, skulle du gå med på att ha en beväpnad majoritet av dem i ditt närområde? Det är ju en väldigt enkel fråga, varför svarar du inte?
Citera
2025-05-14, 16:50
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det ena följer inte det andra. Men faktum är att en majoritet av alla palestinier förnekar judars rätt att existera. Inte en minoritet utan en majoritet. Du verkar insinuera att det är irrelevant så jag måste ju fråga om det gällde dig hur skulle du resonera. Om palestinierna förnekade din rätt att existera, skulle du gå med på att ha en beväpnad majoritet av dem i ditt närområde? Det är ju en väldigt enkel fråga, varför svarar du inte?
Och var skulle dom placeras?
Citera
2025-05-14, 16:51
Medlem
Citat:

Ditt sätt är ju bara ett moraliskt fult knep för att få mig att antingen erkänna att palestinier är ett hot och därmed förtjänt av ockupation/fördrivning, eller få mig att framstå som naiv/antisemitisk som “inte förstår hotet mot judar”….

Så vad ska Israel konkret göra med över 2 miljoner civila i Gaza tycker du då, plus miljoner fler i Västbanken och Östra Jerusalem? Ska de fördrivas? Hållas inlåsta i generationer? Permanent ockuperas utan rättigheter?
Citera
2025-05-14, 16:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Och var skulle dom placeras?

Jag ser inte något behov av att omplacera dem, bara avväpna, pacificera och avnazifiera dem.
Citera
2025-05-14, 16:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Jag ser inte något behov av att omplacera dem, bara avväpna, pacificera och avnazifiera dem.
Du kan hålla topic om du vill 😏.
Citera
2025-05-14, 16:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ditt sätt är ju bara ett moraliskt fult knep för att få mig att antingen erkänna att palestinier är ett hot och därmed förtjänt av ockupation/fördrivning, eller få mig att framstå som naiv/antisemitisk som “inte förstår hotet mot judar”….

Om du inte kan ta in att en majoritet av alla palestinier vill döda alla judar så är det väl ingenting att diskutera antar jag.

Citat:
Så vad ska Israel konkret göra med över 2 miljoner civila i Gaza tycker du då, plus miljoner fler i Västbanken och Östra Jerusalem? Ska de fördrivas? Hållas inlåsta i generationer? Permanent ockuperas utan rättigheter?

Avväpnas, pacificeras och avnazifieras precis som tyskarna efter AVK. Hårt läge men starta inte krig om du inte klarar med konsekvenserna av ditt agerande.
Citera
2025-05-14, 16:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Den här typen av retorik där du ställer folkgruppers existensberättigande mot varandra är exakt den logik som lett till otaliga folkmord i historien. Det är en falsk motsättning. Jag har aldrig ifrågasatt judars rätt att existera, men du ifrågasätter uppenbart palestiniers rätt att leva i fred, ha ett hem och slippa fördrivas?
Att jag försvarar grundläggande mänskliga rättigheter betyder inte att jag är muslim ,det betyder att jag är människa. Men tack för att du försöker avhumanisera mig också det stärker bara min poäng att du för en fascistisk argumentation.
Nu var inte det topic i denna tråd.
Citera
2025-05-14, 17:04
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Israel ANFÖLL arabstaterna INNAN araberna hade en chans att påbörja sin kampanj, annars hade staten israel varit rökt. De är lite smarta . Men det tycks räcka för dig att tänka totalt enkelspårigt.
Här får jag säga : LÄS PÅ för fan

Du börjar låta som en fjärrstyrd kaspardocka
Och vad innebär det för topic ( om du minns den?).
Citera
2025-05-14, 17:07
Medlem
Jag tycker Israel kan utvisa palestinierna till andra länder i mellanöstern i gaza och Västbanken har dom inget och göra
Citera
2025-05-14, 17:07
Medlem
Det absolut enklaste vore att flytta de ca 2 miljoner blattepalestinierna till kusten i Sinai, antingen vid nordsidan, eller längs Eilatviken eller mot kanalen till.

Trots allt, har palestinierna kunnat bo i ett begränsat område i Gaza kan de bo i motsvarande område i Sinai. Då får de tillgång till havet, en egen hamn om någon arabstat finansierar skiten för EU och europeiska stater bör inte ge dessa parasiter ett öre.

Araberna får ta kostnaderna för sina egna problem.
Citera
2025-05-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ja, Afrika är stort, men var där?

Rimligen där som är hyfsat civiliserat och där de kan fungera något så när med övriga.
Det har ju också talats om att vissa länder hade tänkt sig att köpa plats i några Afrikanska länder innan flyktingar får komma till Europa, så rimligen borde det väl även gå att köpa land eller tillstånd för dem att vara där.
Jag tror även arabländerna kan gå med på det om man förhandlar med dem, eftersom de själva tidigare har haft hyfsat problem med palestinierna.
Citera
2025-05-14, 17:21
Medlem
Citat:
Nu var inte det topic i denna tråd.

Fast de är det visst…. Med all respekt, jag förstår att folk kanske uppfattade mitt inlägg som ett sidospår från trådens huvudämne… Däremot anser jag att diskussionen om vad Israel ska göra med palestinierna är djupt sammanflätad med frågan om båda folkens existensberättigande och grundläggande mänskliga rättigheter.

Att ställa gruppers rätt att existera mot varandra, vilket jag upplevde att hans kommentar antydde, är en farlig logik som historiskt sett har legitimerat våld och förtryck.

Kom med något själv istället för att hitta fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in