• 1
  • 2
2025-05-14, 13:50
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Sjukt spännande jobb TS

Precis som du är jag brutalt intresserad av att se vågorna i tråden och om dom rör sig i samklang med nyhetsflöde eller andra trådar.

Problemet är väl vart olika användare skaffar sig information eftersom det blir litet av ett spann där.
Man skulle behöva en tidslinje med nyheter. Något som går att kvantifiera varje månad. Kanske antal rapporterade dödsfall på ukrainare som berott på ryska attacker som fått utrymme i media. Ju fler civila som dör desto mer triggade blir folk. Eller antal nyheter om europeiskt stöd till Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Och vad säger statistiken om ryska trollinlägg?
Säkert 20 % är ju det och är ansvariga för 95% av den pajkastning som uppstått
eller det är inte intressant eller relevant??
Kan nog vara intressant men då behövs en metod för att identifiera ryska trollinlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Mycket intressant men kan vi få bort trollet som försöker ”diskutera” vad ”media” tillåts rapportera om. Det hör väl inte riktigt hit.

Några förolämpningar som jag inbillar mig är ganska frekventa som i alla fall jag skulle vilja se data för är ganska specifika för just den här och liknande trådar men som nog knappast förekommer i forumet i stort. De jag kommer på just nu är:

Vatnik
Ukronazi
Ukrotroll

Här kommer diagram för dessa ord samt ordet rysstroll. Ukrotroll och ukronazi används i så väldigt liten utsträckning att diagrammen visar antalet förekomster per månad. Vatnik och rysstroll används mer och för dessa ord syns antal användningar per inlägg.

https://i.imgur.com/HqSRa9L.jpeg
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-14 kl. 13:52.
Citera
2025-05-14, 15:08
Medlem
Varför räknas inte rysstroll, vatnik och andra epitet som förolämpningar?
Citera
2025-05-14, 16:33
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför räknas inte rysstroll, vatnik och andra epitet som förolämpningar?
Svaret har du i ts.

Citat:
Urvalet av både svordomar och förolämpningar har snabbt valts på känsla. Grupperna skulle alldeles säkert kunna förbättras.

Det är alltså ingen komplett lista jag använt mig av. Jag tog de vanligaste jag kom att tänka på. Rysstroll räknas dock eftersom alla ord som innehåller strängen troll räknas.
Citera
2025-05-14, 18:03
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Även detta blir en metadiskussion och moderatorerna i Rysslands invasion menar därför att också denna tråd hör hemma i metaforumet om Flashback.

Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Flashback
/Moderator
Citera
2025-05-14, 20:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Hej alla krigsrunkare!

I min tråd om statistik över Flashbacks delforum och medlemmar fick jag ett intressant önskemål från en av moderatorerna i denna avdelning.
En får tacke

Som du är inne på så är rena data-minade siffror något svårtolkade, även om man kanske (hårdraget) kan tolka det som att de som står ut med den tråkiga psykosociala miljön själva deltar i den med liv och lust.

Men modereringen har haft betydelse. Det är nog något manår som har gått i i modarbete i den forumavdelningen... Kanske man borde fråga sig hur siffrorna sett ut utan den insatsen...

Att antalet användare blivit färre beror nog också på att det införts krav på pm-status för att få posta. Det är en tröskel för en ny att komma in. Naturligt att det blir the usual suspects, alltså forumrävarna kvar till slut.

Det som hade varit ännu intressantare hade varit en kvalitativ analys över tiden, som i nedanstående uppsats häromåret, där man jämförde andelen "expressiva uttryck" (uttryck av "preferenser", svordomar och oneliners ingår bland annat) och deliberativa uttryck (resonerande, man försöker ta in något vad andra skriver).

https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-50374

Men det går ju inte att göra en sådan kvalitativ analys med bara siffror. Möjligen kan den ökade längden betyda mer resonemang, men det kan också betyda fler predikningar, så...
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-05-14 kl. 20:17.
Citera
2025-05-14, 23:06
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En får tacke

Som du är inne på så är rena data-minade siffror något svårtolkade, även om man kanske (hårdraget) kan tolka det som att de som står ut med den tråkiga psykosociala miljön själva deltar i den med liv och lust.

Men modereringen har haft betydelse. Det är nog något manår som har gått i i modarbete i den forumavdelningen... Kanske man borde fråga sig hur siffrorna sett ut utan den insatsen...

Att antalet användare blivit färre beror nog också på att det införts krav på pm-status för att få posta. Det är en tröskel för en ny att komma in. Naturligt att det blir the usual suspects, alltså forumrävarna kvar till slut.

Det som hade varit ännu intressantare hade varit en kvalitativ analys över tiden, som i nedanstående uppsats häromåret, där man jämförde andelen "expressiva uttryck" (uttryck av "preferenser", svordomar och oneliners ingår bland annat) och deliberativa uttryck (resonerande, man försöker ta in något vad andra skriver).

https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-50374

Men det går ju inte att göra en sådan kvalitativ analys med bara siffror. Möjligen kan den ökade längden betyda mer resonemang, men det kan också betyda fler predikningar, så...
Vi kan nog ana att tråden om kriget innehåller en tilltagande andel expressivt material, vilket sannolikt går hand i hand med en ökad mängd svordomar och förolämpningar. Ett och annat deliberativt inlägg förekommer men majoriteten kommer att vara klart expressiva. Dessa termer är egentligen bara ett av många sätt inom diskurs-, text- och samhällsanalys för att komma åt trångsynthet visavi öppenhet.

Man kan få ut i princip samma lärdomar genom en kvantitativ metod där man mer ingående klassificerar ord och grammatiska konstruktioner som signaler för identitet eller öppenhet. Ett inlägg som innehåller ord som "idiot", "jude" eller "korkad" kommer knappast att vara ett inlägg präglat av öppenhet. Fraser som "mer forskning", "komplex fråga", "olika perspektiv" ökar chansen att inlägget är mer öppet.

Det ena utesluter dock det andra, så det räcker i princip att säkert kunna klassificera fördomsfulla inlägg som just fördomsfulla och kolla hur andelen av dessa varierar över tid. Ungefär så som jag redan gjort. Sen kan man förstås låta AI bedöma attityden på tusentals inlägg, möjligen enligt en graderad skala mellan 0-10 där 10 är maximal öppenhet och 0 maximal fördomsfullhet. Det kan göras med hög precision med ChatGPTs API, om än inte kostnadsfritt. Jag känner dock att det är fullt tillräckligt att studera lexikala variationer för att få ett hum om vad som pågår.
Citera
2025-06-10, 02:00
Medlem
Slackoffs avatar
För närvarande ser det ut som att merparten av inläggen skrivs av ai eller klipp och klistra från telegram.
Citera
2025-06-11, 20:03
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Man skulle behöva en tidslinje med nyheter. Något som går att kvantifiera varje månad. Kanske antal rapporterade dödsfall på ukrainare som berott på ryska attacker som fått utrymme i media. Ju fler civila som dör desto mer triggade blir folk. Eller antal nyheter om europeiskt stöd till Ukraina.

[…]
Kanske finns någonstans även en databas med, utöver officiell parts-BNP-anslag, åtminstone Västs (stolt proklamerade = icke gömda) bidrag €-kvantifierade per beslut visavi faktisk leverans, spårade över tid?
Citera
2025-06-11, 20:14
Medlem
Jag kollar tråden dagligen men det är så tröttsamt med de proryska lögnerna och konstanta upprepadet av samma saker som de kom med när de började skriva i tråden runt slutrt av 2023-2024. Många är även uppenbart etniska ryssar som använder översättningsprogram. Det tar bort intresset att skriva i tråden tyvärr. Jag brukade skriva om realiteten både när det gick bra och dåligt för jag vill inte cara en propaganda produkt. Synd om en då bra tråd i övrigt.

Snygg sammanställning av TS! Eloge till dig.
Citera
2025-06-11, 20:47
Medlem
53....so whats avatar
Det blir ju ganska tidskrävande att sitta och kolla detta, eller har du använt dig av AI.
Skulle det fungera eller sätter något stopp för detta?

EDIT:
Kollade själv, AI får inte.
Senast redigerad av 53....so what 2025-06-11 kl. 20:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in