Hej alla krigsrunkare!
I min tråd om statistik över Flashbacks delforum och medlemmar fick jag ett intressant önskemål från en av moderatorerna i denna avdelning.
Jag har nu kikat på just detta, så här kommer lite månadsvis statistik på den stora tråden om kriget som kommit upp i över en halv miljon inlägg. Samtliga inlägg mellan sidorna 1-12780 (när man visar 40 inlägg per sida) har använts i analysen.
Första bilden med diagram visar följande trender:
https://i.imgur.com/lQJsduZ.jpeg
Urvalet av både svordomar och förolämpningar har snabbt valts på känsla. Grupperna skulle alldeles säkert kunna förbättras.
Andra bilden med diagram visar följande trender:
https://i.imgur.com/AsN0C6l.jpeg
Kan man utifrån detta svara på frågan om tre års pajkastning har haft en avciviliserande effekt? Frågan är komplex (och inte helt väldefinierad av mig här) och går till att börja med inte att svara på utan någon jämförelsenorm, d.v.s. hur brukar det se ut i liknande trådar? Vid alla stora händelser brukar huvudtråden explodera i början och sedan uppvisa avtagande aktivitet. Att även denna tråd följer detta mönster är förstås väntat. Att försöka skilja på detta väntade mönster och huruvida graden av pajkastning i just denna tråd påskyndat aktivitetsminskningen skulle alltså kräva att man analyserade ett flertal liknande trådar. Så någon kausalitet kommer vi knappast åt här.
Det man däremot kan göra, och som jag gjort i nästa steg, är att kika på korrelationer mellan de olika variablerna. Nedan följer därför en korrelationsmatris av färgglad typ.
https://i.imgur.com/yMegzBa.png
Och utifrån den går det faktiskt att skönja indikationer på spännande effekter.
Ett ökande antal svordomar och förolämpningar leder till en minskning av framtida skribenter i tråden. Ingen orimlig ansats. Sen sker något intressant.
Vi ser alltså en indikation på att de som trots allt väljer att återkomma när pajkastningen tilltar blir eggade och skriver ännu mer än månaden innan.
För att sammanfatta:
Rent indikativt kan man alltså helt klart hävda att pajkastning har en avciviliserande effekt. Det verkar bildas en slags feedback-loop som innebär att pajkastarna skriver mer och mer samtidigt som antalet skribenter blir allt färre. Men allt stannar vid ansatser.
Vad tror ni själva? Jag har inte följt krigets utveckling särskilt ingående. Eller för den delen deltagit i tråden. Ser ni något samband med avgörande händelser? Varför tror ni ett flertal trendbrott i diagrammen sker kring årsskiftet 23/24?
I min tråd om statistik över Flashbacks delforum och medlemmar fick jag ett intressant önskemål från en av moderatorerna i denna avdelning.
Citat:
Går det att göra statistiska undersökningar över tid också?
Den stora tråden om kriget har varit igång i dryga tre år. Det skulle vara intressant att veta hur den förändrats, om mängden svordomar ökat eller minskat, inläggen blivit längre eller kortare, om fler eller färre användare deltar, om ovanliga ord ökat eller minskat osv av alla imponerande parametrar du tittat på.
https://www.flashback.org/p91835079#p91835079
Har tre år av oförsonlig pajkastning en civiliserande eller en av-civiliserande effekt är den stora frågan som man kanske kan få kvantitativa hintar om.
Den stora tråden om kriget har varit igång i dryga tre år. Det skulle vara intressant att veta hur den förändrats, om mängden svordomar ökat eller minskat, inläggen blivit längre eller kortare, om fler eller färre användare deltar, om ovanliga ord ökat eller minskat osv av alla imponerande parametrar du tittat på.
https://www.flashback.org/p91835079#p91835079
Har tre år av oförsonlig pajkastning en civiliserande eller en av-civiliserande effekt är den stora frågan som man kanske kan få kvantitativa hintar om.
Jag har nu kikat på just detta, så här kommer lite månadsvis statistik på den stora tråden om kriget som kommit upp i över en halv miljon inlägg. Samtliga inlägg mellan sidorna 1-12780 (när man visar 40 inlägg per sida) har använts i analysen.
Första bilden med diagram visar följande trender:
https://i.imgur.com/lQJsduZ.jpeg
- Att antalet inlägg och aktiva medlemmar minskade kraftigt i början men varit ganska stabil en längre tid.
- Att antalet inlägg per medlem minskade fram till början av 2024 men sedan har sett en positiv trend.
- Att antalet ord per inlägg stadigt ökat.
- Att antalet svordomar per inlägg ökade till en början men avtog under 2023 för att sedan explodera från och med 2024. Följande svordomar (ord och ordrötter) har använts: kuk, fitt, hor, horunge, bög, slyna, luder, röv, jävla, skit, helvete, fan.
- Att antalet förolämpningar per inlägg också minskade under 2023 för att sedan öka kraftigt från och med 2024. Följande förolämpningar (ord och ordrötter) har använts: pajas, sopa, sopor, kräk, avskum, nolla, nollor, idiot, psykopat, patetisk, lågpann, korkad, hjärndöd, efterbliv, dumskall, troll.
Urvalet av både svordomar och förolämpningar har snabbt valts på känsla. Grupperna skulle alldeles säkert kunna förbättras.
Andra bilden med diagram visar följande trender:
https://i.imgur.com/AsN0C6l.jpeg
- Andelen som skrev 80+ inlägg minskade kraftigt under 2023 men har därefter ökat igen. Just 80 har jag valt eftersom det verkar vara en gräns där man kan urskilja trender. För de som postat mellan 20-80 inlägg syns i princip inga trender alls.
- Andelen som skrev 1-2 inlägg under en månad avtog i början men har ökat igen. Liksom för gruppen med 80+ inlägg syns en trend för lågpostande medlemmar.
- Andelen som skrev 3-8 inlägg under en månad nådde en topp under 2024.
- Andelen av er som skrev minst 80 inlägg under en månad och sedan fortsatte att skriva 80+ inlägg nästa månad (Andel 80+ som återkommer) har ökat, men avtog lite under 2023.
- Andelen återkommande medlemmar från föregående månad har minskat överlag men ökade något under andra halvan av 2023.
- Andelen som ökade sin aktivitet från en månad till nästa har varit relativt konstant men pendlat något.
Kan man utifrån detta svara på frågan om tre års pajkastning har haft en avciviliserande effekt? Frågan är komplex (och inte helt väldefinierad av mig här) och går till att börja med inte att svara på utan någon jämförelsenorm, d.v.s. hur brukar det se ut i liknande trådar? Vid alla stora händelser brukar huvudtråden explodera i början och sedan uppvisa avtagande aktivitet. Att även denna tråd följer detta mönster är förstås väntat. Att försöka skilja på detta väntade mönster och huruvida graden av pajkastning i just denna tråd påskyndat aktivitetsminskningen skulle alltså kräva att man analyserade ett flertal liknande trådar. Så någon kausalitet kommer vi knappast åt här.
Det man däremot kan göra, och som jag gjort i nästa steg, är att kika på korrelationer mellan de olika variablerna. Nedan följer därför en korrelationsmatris av färgglad typ.
https://i.imgur.com/yMegzBa.png
Och utifrån den går det faktiskt att skönja indikationer på spännande effekter.
- Antalet förolämpningar per inlägg (insults_per_post) har en tydlig negativ korrelation med antalet skribenter i alla postargrupper (totalt, 1-2, 3-8, 80+).
- Antalet förolämpningar per inlägg förra månaden (insults_per_post_lag) och förrförra månaden (insults_per_post_lag_2) har en ännu tydligare negativ korrelation med antalet skribenter.
- Detsamma gäller antalet svordomar per inlägg.
- Andelen återkommande medlemmar (share_returning_all) är också negativt korrelerad med förolämpningar och svordomar. För svordomar är korrelationen starkast för innevarande månad och för förolämpningar för tidigare två månader.
- Antal inlägg per medlem (posts_per_user) är positivt korrelerat med ett profanitetsrikt språk, vilket indikerar att de som postar mer också svär och förolämpar mer.
Ett ökande antal svordomar och förolämpningar leder till en minskning av framtida skribenter i tråden. Ingen orimlig ansats. Sen sker något intressant.
- Andelen återkommande medlemmar som postade fler inlägg än föregående månad (share_increased) är positivt korrelerad med en försämrad ton i debatten, särskilt med föregående månads nivå på förolämpningar.
Vi ser alltså en indikation på att de som trots allt väljer att återkomma när pajkastningen tilltar blir eggade och skriver ännu mer än månaden innan.
För att sammanfatta:
- Inläggen har i genomsnitt blivit längre med tiden. Samtidigt har andelen svordomar och förolämpningar ökat.
- Andelen medlemmar som skriver färre inlägg (3-8) har ökat på bekostnad av medlemmar som skriver många inlägg (80+). Andelen som återkommer från föregående månad har också minskat stadigt.
- Pajkastning i form av svordomar och förolämpningar är starkt korrelerade med en minskning av antalet skribenter, men verkar också leda till att de som återkommer skriver mer än tidigare.
Rent indikativt kan man alltså helt klart hävda att pajkastning har en avciviliserande effekt. Det verkar bildas en slags feedback-loop som innebär att pajkastarna skriver mer och mer samtidigt som antalet skribenter blir allt färre. Men allt stannar vid ansatser.
Vad tror ni själva? Jag har inte följt krigets utveckling särskilt ingående. Eller för den delen deltagit i tråden. Ser ni något samband med avgörande händelser? Varför tror ni ett flertal trendbrott i diagrammen sker kring årsskiftet 23/24?
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-14 kl. 03:45.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-14 kl. 03:45.