Citat:
Ursprungligen postat av
alternativtkonto11
Militärpolisen utbildas för brottsutredningar.
Fundera på varför det heter " militärpolis"..först och främst.
Citat:
Finns många situationer där polisen själv säger sig inte ha tillräckligt med personal,
Ja du har läst några artiklar i en skvallerblaska ja, grattis. Och fortfarande inget som liknar krig eller ens krigsliknande tillstånd.
Citat:
Valfritt upplopp, eller situation där risk för upplopp funnits. senaste femton åren är bra exempel*.
Och när det slutar som det gör när militären tar till dom medel dom har ( dvs automatkarbiner) så kommer sådana som du att tjuta om " övervåld" och diktaturstat ....yadiyadi
Citat:
Polisen kör idag med hands off+kameraövervakning, och plockar upploppare retroaktivt, för att polisen helt enkelt inte har resurser att ingripa på plats. Bättre hade givetvis varit att ta upploppare i samma stund de begår ett brott, så att de inte kan begå fler eller trigga andra till att begå brott. Och även när polisen har tillräckliga resurser vid ett upplopp, så är varje polis som är där en polis som inte kan vara nån annanstans.
Vilken är en direkt följd av att poliser som idag inte brukar det yttersta minimum av våldsanvändning vid sina ingripanden( tom i direkt självförsvar) blir föremål för räffs och rättarting. Även om dom uppenbart gjort rätt.
Citat:
Och sen finns det en massa andra metoder polisen skulle kunna ta till, men som den inte kan ta till i dagsläget eftersom den skulle behöva manskap av helt annan dignitet.
Och för att det inte är den problembild vi har i Sverige i utanförskaps områden.
Citat:
Och sen finns det en massa andra metoder polisen skulle kunna ta till, men som den inte kan ta till i dagsläget eftersom den skulle behöva manskap av helt annan dignitet. Utegångsförbud, omfattande visiteringar osv. Och ja, detta skulle även kräva utökade befogenheter. Men utökade befogenheter utgår vi liksom ifrån i tråddiskussionen.
HAHAHAHAHAHA
Citat:
Du verkar inte särskilt insatt själv.
Åhjo, jag klarar ju åtminstone av att begripa skillnaden på militär och polis. Tillskillnad från somliga andra.
Citat:
*Eller för den delen något så banalt som att vakta cykelrum. Jag har jätteproblem med inbrott i cykelrummet där jag bor. Jag har också jätteproblem med droger som göms i lägenhetshusets förråd, i rabatterna runt huset osv. Fyra soldater som har vakttjänst här sex timmar under kvällen/natten skulle göra underverk.
Vi ska ha beväpnad personal för att vakta ditt cykelhus? Driver du med mig? Och vad tror du " blattarna" gör när dom vet att det är militärer där. Jo dom går någon annanstans. Precis som med all annan grövre brottslighet . Den sker i det dolda till största del och har lite/inget med yttre ordningshållning att göra( det som man möjligen kan använda militär till att få ordning på men inte mer)