2025-05-14, 20:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL
Ja, och det innebär väl att andra inte får använda ens företagsnamn? Särskilt om det finns risk förförväxling.
Inte nödvändigtvis. Det finns endast risk för förväxling om näringsidkaren bedriver liknande verksamhet. Gör den det?
Citera
2025-05-14, 20:42
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är svårt om det är så generiskt.

Ett så simpelt namn som "Cykel Borås" har väldigt lite skydd.
Tveksamt om det ens borde gå att registrera. Så här säger lagen:

Ett företagsnamn får registreras endast om det kan särskilja innehavarens verksamhet från andras.

Vid bedömningen av om ett företagsnamn har särskiljningsförmåga ska hänsyn tas till den tid och omfattning som företagsnamnet har använts. Om företagsnamnet består enbart av en allmän benämning på verksamhetens art eller på en i verksamheten utbjuden vara eller tjänst eller om företagsnamnet utgörs enbart av ett allmänt använt ortsnamn eller liknande, ska företagsnamnet i och för sig inte anses ha särskiljningsförmåga.

Ditt exempel är exakt det, allmän benämning på verksamhetens art och ett allmänt ortsnamn.

Vidare har du den har delen av lagen:
5 § Ensamrätten till ett näringskännetecken ger inte något självständigt skydd för en del av kännetecknet som saknar särskiljningsförmåga.

Ensamrätten till ett näringskännetecken hindrar inte att någon annan, när det sker i enlighet med god affärssed, i näringsverksamhet använder
1. sitt personnamn eller sin adress,
2. uppgifter om verksamhetens art eller uppgifter om en i verksamheten utbjuden varas eller tjänsts art, kvalitet, kvantitet, avsedda användning, värde, geografiska ursprung eller andra egenskaper eller tidpunkten för när varan är framställd eller tjänsten är utförd, eller
3. ett allmänt använt ortsnamn.

Så om du heter "Cykel Borås" torde det vara fullt lagligt att heta t.ex. "Anderssons Cykel Borås".
eftersom det inte är exakt samma och eftersom "Cykel Borås" är uppgift om verksamhetens art och ortsnamn och som saknar särskiljningsförmåga.

Tack för ett långt och bra svar!

Företagsnamnet är alltså redan registrerat på Bolagsverket. Ang. bedömning av särskiljningsförmåga så innebär det att man inte bara får registrera "Cykel" eller "Borås", det saknar särskiljningsförmåga, men tillsammans blir det ett "unikt" (inte jätteunikt kanske, men tillräckligt) företagsnamn. Ort + verksamhet är en ganska vanlig typ av företagsnamn.

Att det inte ger någon ensamrätt till särskilt skydd för del av namnet som saknar särskiljningsförmåga innebär väl att jag inte har skydd för "cykel" eller "Borås" separat helt enkelt?

Jepp, fullt lagligt att någons företag heter Anderssons Cykel Borås, men det är ju också ett helt annat namn.

Vad tänker du om detta?
Citera
2025-05-14, 20:44
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Inte nödvändigtvis. Det finns endast risk för förväxling om näringsidkaren bedriver liknande verksamhet. Gör den det?

Ja! Annars hade jag inte brytt mig. Företagsnamnet finns också i Eniros och Hittas sidrubriker (utan att det direkt rör mitt företag) men de är ju katalogtjänster, och eftersom jag är verksam inom en annan bransch finns det ingen risk för förväxling.
Citera
2025-05-14, 20:47
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Då har du varit lite otydlig med vad du menar med "sidotitel". För mig föreföll som du for efter att ingen djävel skall få heta något med "cykel" och "borås" vilket skulle utesluta ovanstående.

Vad gäller lagen du nämner så framgår även begränsningar av ensamrätten också. Bland annat den del som saknar särskiljningsförmåga vilket bör omfatta den del som är rent generisk. Ditt exempel så blir det nog så helt enkelt.

Ja, men det handlar väl om att enskilda delar i namnet som saknar särskiljningsförmåga, alltså "cykel" och "Borås" inte har något skydd? Själva kombinationen är ju unik. Det är ju också registrerat på Bolagsverket utan att vara inarbetat sen innan.
Citera
2025-05-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ja, men det handlar väl om att enskilda delar i namnet som saknar särskiljningsförmåga, alltså "cykel" och "Borås" inte har något skydd? Själva kombinationen är ju unik. Det är ju också registrerat på Bolagsverket utan att vara inarbetat sen innan.

Att det har lyckats bli registrerat är ju inte någon garant för att det håller för en rättslig prövning. Fast utan att veta vad det rör sig om så blir det ju inte utrymme för mer än tomma spekulationer här...
Citera
2025-05-14, 21:51
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Att det har lyckats bli registrerat är ju inte någon garant för att det håller för en rättslig prövning. Fast utan att veta vad det rör sig om så blir det ju inte utrymme för mer än tomma spekulationer här...

Vad behöver du veta för att det ska bli mindre tomma spekulationer? Är intresserad av alla infallsvinklar. Är du jurist förresten?
Citera
2025-05-15, 17:06
Medlem
Citat:
Vad behöver du veta för att det ska bli mindre tomma spekulationer? Är intresserad av alla infallsvinklar. Är du jurist förresten?

Ja vad tusan du menar med "sidtitel" t.ex. Jag tolkade det som att du mer eller mindre med ditt namn hindrar folk att hålla på med cyklar i borås.
Citera
2025-05-15, 19:32
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ja vad tusan du menar med "sidtitel" t.ex. Jag tolkade det som att du mer eller mindre med ditt namn hindrar folk att hålla på med cyklar i borås.

Alltså det som också kallas titletag, en webbsidas rubrik.
Citera
2025-05-16, 10:30
Medlem
Citat:
Alltså det som också kallas titletag, en webbsidas rubrik.

Som om man söker på "cykel borås" får man upp "Anders Andersson AB - Cykel Borås" före ditt Cykel Borås?
Citera
2025-05-17, 18:50
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Som om man söker på "cykel borås" får man upp "Anders Andersson AB - Cykel Borås" före ditt Cykel Borås?

Detär bara ett exempel alltså. Mitt företag heter inte Cykel Borås.
Citera
2025-05-17, 19:31
Medlem
Citat:
Detär bara ett exempel alltså. Mitt företag heter inte Cykel Borås.

Ja, det fattar jag också.

Om ditt företag heter Mat och Livsmedel AB och så heter någon Alis Livs AB och skriver på sin hemsida Vi säljer Mat och Livsmedel - så har du inget case
Citera
2025-05-17, 20:46
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det fattar jag också.

Om ditt företag heter Mat och Livsmedel AB och så heter någon Alis Livs AB och skriver på sin hemsida Vi säljer Mat och Livsmedel - så har du inget case

Ja, och det är ju inget problem. Men om Ali har "Mat och Livsmedel AB" som en titletag, istället för "Alis Livs AB" eller "Alis - vi säljer mat och livsmedel" blir det förvirrande.

Det handlar alltså om att använda företagsnamnet rakt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in